گروه‌های آموزشی عنصری مؤثر در جهت هدایت تحصیلی دانش‌آموزان

مصاحبه با علی قبادپور

  • لطفاً خودتان و رشتۀ تحصیلی خود را معرفی بفرمایید؟

اینجانب علی قبادپور هستم. کارشناسی ارشد معارف، فقه و حقوق، مدرس گروه‌های معارف، فقه، حقوق و روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه‌های یاسوج. همچنین دبیر آموزش و پرورش، سرگروه آموزشی استان، مدرس ضمن خدمت و ناظر تخصصی محور پژوهش جشنواره نوجوان خوارزمی می‌باشم.

  • چرا علوم انسانی و چرا گروه‌های آموزشی را انتخاب کردید؟

به نظر اینجانب، در حوزۀ علوم انسانی چون می‌توانند یک انسان را در پاسخگویی به سوالات اساسی وی یاری دهند و از آنجاکه نظریه‌های معرفتی و انسان شناختی و جامعه شناسی موجود در این علوم می‌توانند افق دیدی را برای آیندۀ انسان و جامعه ترسیم کنند، بنابراین مجموعه این عوامل باعث گرایش و علاقه امثال اینجانب به حوزۀ علوم انسانی شده‌است. چون گروه‌های آموزشی می‌تواند کمک بسیاری در جهت توسعه و اهمیت این علوم داشته باشد از عوامل حضور من در این مجموعه بوده است.

  • اهداف گروه‌های آموزشی چیست و شما به عنوان مسئول گروه‌های آموزشی چه برنامه‌هایی جهت ارتقای مهارت‌های دبیران علوم انسانی دارید؟

گروه‌های آموزشی به عنوان پیشگامان در اهداف آموزشی و پرورشی متناسب با برنامه درسی ملی، نقش آموزش، نظارت، اصلاح و هدایت برنامه‌های آموزشی و پرورشی مبتنی بر برنامۀ درسی ملی و اسناد بالا دستی و سند تحول بنیادین دارد.

می‌توان با اجرای کارگاه‌های دانش‌افزایی برای دبیران علوم انسانی و ایجاد روحیه تحقیق و پرسشگری به تقویت این علوم پرداخت. همچنین گروه‌های آموزشی می‌توانند به عنوان بستری مناسب در جهت تفهیم اهمیت و تقویت علاقه و نگرش دانش‌آموزان و دبیران و تشویق و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان مستعد به تحصیل در گرایش‌های علوم‌انسانی شوند.

  • به نظر شما چه اقداماتی در جهت ارائه و توسعه شیوه‌های نوین تدریس دروس علوم‌انسانی، بهتر است انجام گیرد؟

اقداماتی از جمله:

  1. استفاده بجا از تکنولوژی آموزشی
  2. استفاده از روش اکتشافی و استدلالی در فرایند یادگیری
  3. گسترش روحیه پژوهش و ایجاد سوال در دانش‌آموزان
  4. کار تیمی وگروهی
  5. شناخت روحیات و هدایت دانش‌آموزان در فرایند یادگیری 
     
  • مولفین کتب درسی، افراد موثر در حوزه تخصصی و سازمان‌هایی که با هدف ارتقاء علوم‌انسانی فعالیت دارند چه کمکی به پسشرفت شیوه تدریس دروس علوم انسانی می‌کنند؟

می‌توانند نیازسنجی کنند و متناسب با مقتضیات، به بازنگری، اصلاح و تولید محتواهای آموزشی متناسب پرداخته وروش های تدریسی بر اساس نظریه‌های جدید یادگیری و عملکردی ارائه دهند.

آیا گروه‌های آموزشی، همگام با رشد تکنولوژی و توسعه اطلاعات اقدامات موثری به منظور اطلاع‌رسانی موضوعات مربوط به کتب درسی انجام داده است؟

بله، اقداماتی از جمله برگزاری روش‌های نوین تدریس

  • برگزاری دوره‌های ضمن خدمت کتب نونگاشت
  • نظارت بر کار و هدایت معلمان در راستای اهداف کتب و …
  • ما به عنوان مرکز ترویج علوم انسانی با هدف ارتقای جایگاه علوم‌انسانی در این راستا چه کمکی می‌توانیم بکنیم؟

  • معرفی و نمایان نمودن جایگاه علوم‌انسانی در مدارس و توجه دادن به اهمیت این علوم در رسیدن به اهداف والای انسانی
  • جلوگیری از اقدام گزینشی بعضی از مدیران مدارس نسبت به ترجیح دادن علوم پایه و تجربی بر علوم‌انسانی
  • هدایت تحصیلی دانش‌آموزان مستعد و برتر جهت ادامه تحصیل در علوم انسانی
  • گروه‌های آموزشی چه نقشی در سنجش تکوینی و فناوری‌های نوین دارند؟

گروه‌های آموزشی چه در مرحله اجرا و چه در مراحل نظارت، ارزشیابی و هدایت به عنوان پیشگام و خط مقدم حضور دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن