مصاحبه با علی قبادپور
-
لطفاً خودتان و رشتۀ تحصیلی خود را معرفی بفرمایید؟
اینجانب علی قبادپور هستم. کارشناسی ارشد معارف، فقه و حقوق، مدرس گروههای معارف، فقه، حقوق و روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاههای یاسوج. همچنین دبیر آموزش و پرورش، سرگروه آموزشی استان، مدرس ضمن خدمت و ناظر تخصصی محور پژوهش جشنواره نوجوان خوارزمی میباشم.
-
چرا علوم انسانی و چرا گروههای آموزشی را انتخاب کردید؟
به نظر اینجانب، در حوزۀ علوم انسانی چون میتوانند یک انسان را در پاسخگویی به سوالات اساسی وی یاری دهند و از آنجاکه نظریههای معرفتی و انسان شناختی و جامعه شناسی موجود در این علوم میتوانند افق دیدی را برای آیندۀ انسان و جامعه ترسیم کنند، بنابراین مجموعه این عوامل باعث گرایش و علاقه امثال اینجانب به حوزۀ علوم انسانی شدهاست. چون گروههای آموزشی میتواند کمک بسیاری در جهت توسعه و اهمیت این علوم داشته باشد از عوامل حضور من در این مجموعه بوده است.
-
اهداف گروههای آموزشی چیست و شما به عنوان مسئول گروههای آموزشی چه برنامههایی جهت ارتقای مهارتهای دبیران علوم انسانی دارید؟
گروههای آموزشی به عنوان پیشگامان در اهداف آموزشی و پرورشی متناسب با برنامه درسی ملی، نقش آموزش، نظارت، اصلاح و هدایت برنامههای آموزشی و پرورشی مبتنی بر برنامۀ درسی ملی و اسناد بالا دستی و سند تحول بنیادین دارد.
میتوان با اجرای کارگاههای دانشافزایی برای دبیران علوم انسانی و ایجاد روحیه تحقیق و پرسشگری به تقویت این علوم پرداخت. همچنین گروههای آموزشی میتوانند به عنوان بستری مناسب در جهت تفهیم اهمیت و تقویت علاقه و نگرش دانشآموزان و دبیران و تشویق و هدایت تحصیلی دانشآموزان مستعد به تحصیل در گرایشهای علومانسانی شوند.
-
به نظر شما چه اقداماتی در جهت ارائه و توسعه شیوههای نوین تدریس دروس علومانسانی، بهتر است انجام گیرد؟
اقداماتی از جمله:
- استفاده بجا از تکنولوژی آموزشی
- استفاده از روش اکتشافی و استدلالی در فرایند یادگیری
- گسترش روحیه پژوهش و ایجاد سوال در دانشآموزان
- کار تیمی وگروهی
- شناخت روحیات و هدایت دانشآموزان در فرایند یادگیری
-
مولفین کتب درسی، افراد موثر در حوزه تخصصی و سازمانهایی که با هدف ارتقاء علومانسانی فعالیت دارند چه کمکی به پسشرفت شیوه تدریس دروس علوم انسانی میکنند؟
میتوانند نیازسنجی کنند و متناسب با مقتضیات، به بازنگری، اصلاح و تولید محتواهای آموزشی متناسب پرداخته وروش های تدریسی بر اساس نظریههای جدید یادگیری و عملکردی ارائه دهند.
آیا گروههای آموزشی، همگام با رشد تکنولوژی و توسعه اطلاعات اقدامات موثری به منظور اطلاعرسانی موضوعات مربوط به کتب درسی انجام داده است؟
بله، اقداماتی از جمله برگزاری روشهای نوین تدریس
- برگزاری دورههای ضمن خدمت کتب نونگاشت
- نظارت بر کار و هدایت معلمان در راستای اهداف کتب و …
-
ما به عنوان مرکز ترویج علوم انسانی با هدف ارتقای جایگاه علومانسانی در این راستا چه کمکی میتوانیم بکنیم؟
- معرفی و نمایان نمودن جایگاه علومانسانی در مدارس و توجه دادن به اهمیت این علوم در رسیدن به اهداف والای انسانی
- جلوگیری از اقدام گزینشی بعضی از مدیران مدارس نسبت به ترجیح دادن علوم پایه و تجربی بر علومانسانی
- هدایت تحصیلی دانشآموزان مستعد و برتر جهت ادامه تحصیل در علوم انسانی
-
گروههای آموزشی چه نقشی در سنجش تکوینی و فناوریهای نوین دارند؟
گروههای آموزشی چه در مرحله اجرا و چه در مراحل نظارت، ارزشیابی و هدایت به عنوان پیشگام و خط مقدم حضور دارند.