روابط درون گروهی وبرون گروهی در رویکرد مشارکتی

(بخش پنجم) نمی توان گفت که صرفا با تشکیل گروه های مختلف در کلاس درسی، رویکرد مشارکتی محقق گردیده است. برای داشتن یک رویکرد مشارکتی جامع در کلاس درسی باید اصول مهمی را رعایت کرد:   در نظر گرفتن میزان سن اعضای گروه دارای رابطۀ مستقیم با تعداد اعضای هر گروه؛ هرچه سن کمتر، اعضای …

روابط درون گروهی وبرون گروهی در رویکرد مشارکتی ادامه مطلب »

تعلیم و تربیت و فلسفه میان‌فرهنگی

مصاحبه با دکتر رضا دهقانی: آقای دکتر دهقانی خودتان را معرفی کنید و برای ما از رشتۀ تحصیلی خود از دبیرستان تا دانشگاه بگویید: من در دبیرستان در رشتۀ ریاضی فیزیک درس خواندم و در دانشگاه به حوزۀ علوم انسانی وارد شدم و رشتۀ فلسفه وکلام اسلامی و همچنین فقه و مبانی حقوق را دنبال …

تعلیم و تربیت و فلسفه میان‌فرهنگی ادامه مطلب »

وظیفۀ معلم در رویکرد مشارکتی

(بخش چهارم) وظیفۀ معلم در رویکرد مشارکتی در این مطلب ابتدا سعی بر این بوده است که ماهیت رویکرد مشارکتی ونقش کلیدی دبیر در امر آموزش مورد بررسی قرار بگیرد. پس از آن نیز نحوۀ صحیح تشکیل گروه های دانش آموزی چه از لحاظ تعداد وچه از لحاظ نحوۀ ترکیب بررسی شده است. ضرورت پراختن …

وظیفۀ معلم در رویکرد مشارکتی ادامه مطلب »

روش های اجرای رویکرد مشارکتی

(بخش سوم) روش های اجرای رویکرد مشارکتی برای دریافت روش اجرای رویکرد مشارکتی مطالب ومقاله های گوناگونی را مطالعه کردم، همۀ دسته بندی ها تقریبا به شکل روش تدریس مشارکتی علوم انسانی بود و کمتر پیش آمده بود که روش تدریس مشارکتی در قالبی جداگانه ضمن روش تدریس مشارکتی علوم پایه لحاظ گردد  در ابتدا …

روش های اجرای رویکرد مشارکتی ادامه مطلب »

بررسی طرح «عید و داستان» بخش دوم

مهدی بهلولی دیگر کارشناس آموزشی هستند که نگاه انتقادی و سازنده‌ای به این طرح داشتند. وی معتقد است پیش از اجرای هر طرحی آموزش و پرورش باید به توجیه خانواده‌ها بپردازد. در جلسات مشترک با خانواده‌ها ابعاد این طرح باید مورد بررسی قرار بگیرد. -اهداف طرح -نقش خانواده‌ها در طرح -نحوه اجرا طرح در جریان …

بررسی طرح «عید و داستان» بخش دوم ادامه مطلب »

معرفی تدریس مشارکتی

(بخش دوم) معرفی تدریس مشارکتی در این بخش سعی ما بر این است که در وهلۀ اول یادگیری مشارکتی را از نظر فعالان در این عرصه معرفی کرده ودر مطالب بعدی به تشریح جنبه های گوناگون این رویکرد بروز وکاربردی و درعین حال مؤثر بپردازیم. روش تدریس مشارکتی؛ روشی است که در آن دانش آموزان …

معرفی تدریس مشارکتی ادامه مطلب »

اللهیار ترکمن و خبرای خوب برای بازنشستگان فرهنگی

 به نقل از پانا: معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در ذکر برنامه‌های این معاونت در سال ۹۸ توضیحاتی را ارائه کردند. علی اللهیار ترکمن گفت: « سال ۹۷ برای معاونت توسعه و مدیریت و پشتبانی سال برنامه‌محوری بود. بعد از دوره‌ای که منابع مالی آموزش و پرورش یک چارچوب برنامه مشخص …

اللهیار ترکمن و خبرای خوب برای بازنشستگان فرهنگی ادامه مطلب »

رویکرد یادگیری مشارکتی

(بخش اول)  رویکرد یادگیری مشارکتی در این مطلب سعی ما بر این است که در ابتدا گریزی به ضرورت رویکرد یادگیری مشارکتی بزنیم  در مطالبی که پس از این نیز انتشار خواهد یافت به موضوعات گوناگونی می پردازیم از جمله: تعریف رویکرد یادگیری مشارکتی روش های اجرای رویکرد مشارکتی وظیفۀ معلم در رویکرد مشارکتی روابط …

رویکرد یادگیری مشارکتی ادامه مطلب »

بررسی اقدامات آموزش و پرورش در سال ۹۷ (۲)

بخش دوم بررسی اقدامات آموزش و پرورش در سال ۹۷ –برگزاری انتخابات نمایندگان فرهنگیان در صندوق ذخیره آموزش و پرورش در سال گذشته با چالش رویدادهای به وجود آمده در صندوق ذخیره فرهنگیان مواجه شد. برای عبور از این تنش نمایندگان فرهنگیان با دو عضو هیئت امنا و یک بازرس در فعالیت‌های صندوق مشارکت داردند. …

بررسی اقدامات آموزش و پرورش در سال ۹۷ (۲) ادامه مطلب »

رسالتِ تاریخ «تربیت» شهروند مسئول است

مصاحبه با فریده حشمتی سرکار خانم حشمتی لطفا خودتان را برای ما معرفی کنید و از رشتۀ دبیرستان و دانشگاهی خود توضیح دهید: با سلام رشته تحصیلی من علوم انسانی بود، و تمامی دروس را با علاقه می‌خواندم، زمان انتخاب رشته دانشگاهی، رشته تاریخ از اولویت‌های من بود. من دورۀ کارشناسی را در دانشگاه شهید …

رسالتِ تاریخ «تربیت» شهروند مسئول است ادامه مطلب »

به بالای صفحه بردن