روابط درون گروهی وبرون گروهی در رویکرد مشارکتی

(بخش پنجم)

نمی توان گفت که صرفا با تشکیل گروه های مختلف در کلاس درسی، رویکرد مشارکتی محقق گردیده است.

برای داشتن یک رویکرد مشارکتی جامع در کلاس درسی باید اصول مهمی را رعایت کرد:

 

  • در نظر گرفتن میزان سن اعضای گروه دارای رابطۀ مستقیم با تعداد اعضای هر گروه؛

هرچه سن کمتر، اعضای گروه کمتر به دلیل ظرفیت کمتر دانش آموزان در سن پایین(بهترین گروه سه نفره)

هر چه سن بیش تر، اعضای گروه بیش تر به دلیل افزایش درک دانش آموزان در امر مشارکت و تقسیم وظایف(بهترین گروه پنج نفره)

  • عنایت ورزیدن در نوع ترکیب اعضای گروه؛

باید دقت داشت که دانش آموزان به شکل صحیحی در گروه ها ترکیب شوند.

نباید دانش آموزان زرنگ را در یک مجموعه و دانش آموزان ضعیف را در مجموعه ای دیگر قرار داد.

اگر دانش آموزان ضعیف و قوی در یک مجموعه قرار گیرند،

دانش آموز قوی می تواند موجبات پیشرفت دانش آموز ضعیف را فراهم نماید، چراکه موفقیت را در گرو پیشبرد کل گروه و نه فقط خود می داند.

  • تعیین حدود نقش معلم در رویکرد مشارکتی؛

    باید در نظر داشت که در این رویکرد نقش دانش آموز کاملا برجسته است ومعلم نقش یک راهنما ومدیر کلی دارد.
    اما با اینکه دانش آموز نقش محوری دارد،
    اگر معلم نتواند این رویکرد را به شکل صحیحی مدیریت کرده و در نوع ساختار ومیزان دخالت در امر آموزش گامی جلوتر از حد استاندارد یا گامی عقب تر از آن بردارد، اهداف رویکرد مشارکتی محقق نخواهد شد.

  • توجه به فعالیت تمامی اعضای گروه؛

نباید بر این امر مهم چشم بست که غایت تشکیل گروه ها یک رویکرد مشارکتی می باشد.

در رویکرد مشارکتی نیز رشد همۀ اعضا مد نظر می باشد.

اگر قرار باشد یک نفر همیشه سخنگوی گروه باشد و بقیۀ اعضا تنها سامع باشند هیچ نتیجه ای از این رویکرد حاصل نخواهد شد.

پس باید همۀ اعضای گروه بتوانند نمایندۀ گروه خود باشند وهمپای یک دیگر قدم بردارند.

روابط  درون گروهی و برون گروهی

روابط درون گروهی

منظور از روابط درون گروهی فعالیت و ارتباط هر عضو با اعضای درون گروه خود می باشد.

و معلم وظیفه دارد هنگام بحث گروهی به این مهم توجه نماید. چون اغلب مشاهده شده است که بحث را اعضای زرنگ تر گروه به دست گرفته و اجازۀ فعالیت به دانش آموزان ضعیف تر داده نمی شود.

لذا برای از بین بردن وضعیت فوق روش های زیر ارائه می شود:

الف: ابتدا از اعضای گروه خواسته می شود تا در مورد موضوع مورد بحث به تنهایی فعالیت کرده، سپس حاصل فعالیت خود را در گروه عرضه نمایند.

ب: پس از آنکه همۀ اعضای گروه، نتایج کار خود را ارائه نمودند، نوبت به جمع بندی آن ها و ارائه به کل کلاس می رسد.

روابط برون گروهی

در این مرحله سخنگو ویا نمایندۀ گروه موظف است نتایج فعالیت گروه خود را به نحو احسن به کلاس ارائه نماید.

انتخاب سخنگو ویا نمایندۀ گروه

در تدریس های گروهی و مشارکتی به هیچ وجه هدف ما نخبه پروری و قهرمان پروری نیست. 

پس همۀ اعضای گروه باید به ترتیب به عنوان سخنگو ویا نمایندۀ گروه انتخاب شوند.

واین وظیفه را نباید برای همیشه به دست دانش آموزان زرنگ سپرد.

تعیین نام گروه

بهتر است اسامی گروه را خود دانش آموزان پیشنهاد دهند اما از گذاشتن اسامی تکراری و کلیشه ای پرهیز نمایید.

اسامی ای را انتخاب نمایید که نشان دهندۀ هویت گروه باشد.

صادقی،علیرضا؛ رشتچی، مریم؛ رهیافت های جدید آموزش ریاضی. تدریس مشارکتی ومعرفی الگوی پیشنهادی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن