ویژگی های روش تدریس فعال(دانش آموز محور)

(بخش چهارم)

ویژگی های روش تدریس فعال(دانش آموز محور)

معلمی که با انجام کار گروهی در کلاس با ارائۀ؛

روش پرسشگری، روش حل مسأله، درگیر کردن فراگیران با مسأله، دوری از شیوۀ کهنۀ سخنرانی در تدریس،

دانش آموزان را در امر فرایند یاددهی یادگیری مشارکت می دهد، بدون شک به نتایج سودمند ورضایت بخشی دست می یابد.

در این پروسۀ نو، مقولۀ آموزش، انتقال دانش ومفاهیم کارایی وکاربرد کمتری دارد وبیشتر به پروسۀ تولید دانش توجه می گردد.

این فرایند،

  • امکان شناخت موقعیت ها
  • گزینش راهکارهای مناسب
  • استنباط تحلیل دقیق موضوع
  • ودر نهایت کشف حقیقت را برای شاگردان فراهم می آورد.

شاگردان در علم تولید شده سهیم می گردند و با کمال میل از آن پشتیبانی می کنند و به کاربرد علوم ایمان واعتقاد پیدا می کنند.

 در این جریان، یادگیری در همۀ جهات(مهارت ذهنی، مهارت های فیزیکی وطرز تفکر) اتفاق می افتد.

پس جا دارد تمامی معلمان، ویژگی ها وخصوصیات روش تدریس وجریان یاددهی یادگیری فعال ومشارکتی را بدانند

وبرای اشراف و دستیابی به آن ها اهتمام لازم را به عمل آورند.

برگرفته از تدریس پویا ودانش آموز محور

ویژگی های روش تدریس فعال(دانش آموز محور)

  • پس دو قسمت؛« كار در گروه های كوچك » و «بحث همگانی در گروه ها و در كلاس »

    از مهم ترين ويژگی های كلاس دانش آموز محور است.

  • دانش آموزان ياد مي گيرند در گروه های كوچك به كار های خود نظارت داشته باشند و آن را ارزيابی كنند 

    و همكاری مشاركتی آنان با ساير اعضای گروه ، باعث تقويت ذهنی آن ها و كار كردن با افراد با توانايی های متفاوت می شود.

  • جمع آوری نظرهای گروه های كوچك و ارائه آن به كل كلاس همراه با بحث همگانی صورت می گيرد
    و باعث می شود تا با تنوع روش های حل مسأله روبرو شوند

    و در مورد انتخاب راه حل يا راه حل های درست تصميم گيری كنند.

  • فعاليت گروهی مانع خسته شدن دانش آموزان در كلاس می شود و مشاركت آن ها در حل تمرين افزايش می يابد

    و اضطراب آنها در مواقع امتحان كاهش و اعتماد به نفس آن ها افزايش می يابد.

  • ياد گيری در روش های فعال تدريس بر پايه ی اكتشاف و استقرار است

    و لذا در اين روش ها چگونه ياد گرفتن مهم تر از ياد گرفتن است.

  • در روش های تعاملی دانش آموزان روش ياد گرفتن را نيز ياد می گيرند.

  • وقتی دانش آموز بتواند آن چه را فرا گرفته برای ديگران نيز توضيح دهد

    يادگيری او بسيار بيشتر از زمانی است كه از طريق گوش دادن يا خواندن اتفاق افتاده است.

  • به علاوه مهارت های مهم زندگی مانند صحبت كردن، گوش دادن، استدلال و حل مسأله از طريق تجارب تعاملی تقويت می شود.

برگرفته ازتحقيقات آموزشی ساری

۱۰ مزيت نظام دانش آموز محور

در سيستم آموزشی دانش آموز محور بيش ترين تمرکز روی نيازهای تک تک دانش آموزان است.

در اين مدل آموزشی معلم بايد نخست زمينۀ آموزشی منحصر به فرد هر يک از دانش آموزان را درک كرده

و پيشرفت دانش آموز را در جهت اهداف آموزشی خاص ارزيابی کند.

هدف مدل آموزشی دانش آموز محور ايجاد محيطی انعطاف پذير و فردی برای دانش آموزان است.

    ۱ نقش آموزگار تغيير مي کند:

 ديگر معلم آن شخصيتی نيست که در مقابل دانش آموزان بايستد و دانش را به آنها انتقال دهد.

در اين سيستم آموزشی معلم همانند يک معمار آموزشي عمل مي کند که فرايند آموزش را تسهيل می كند.

     ۲ دانش آموزان مسئول آموزش خويش می شوند:

 آموزگار و دانش آموز با هم همکاری می کنند و از گذر همين همکاری درباره فعاليت های ترم و مدل ارزيابی آن تصميم می گيرند.

وظيفۀ دانش آموز اين است که به تصميماتي که توسط خود او و آموزگارش گرفته شده است، پايبند باشد و آنها را تا مقصد نهايی دنبال کند.

     ۳ کلاس درس دانش آموز محور به جای محتوا روی پروسه های يادگيری مرکزيت دارد:

اينها مهارت های فرا شناختی هستند که دانش آموز مي تواند آنها را در هر سناريوی آموزشی به کار بندد.

دانش آموزان در محيط های آموزشی جديد احتمال يادگيری بالاتری را دارند.

     ۴ دانش آموز ديگر ظرف منفعلي نيست که معلم آن را با دانش پر کند،

بلکه بخش فعالي از فرايند آموزشي را تشکيل می دهد و ممکن است حتي در تدريس همکلاسی های خويش همکاری داشته باشد.

     ۵ کلاس درس دانش آموز محور روی مهارت های فکری منظم تر تاكيد دارد همچون توانايی قضاوت و يا ارزيابی.

دانش آموزانی که اين مهارت ها را به طور کامل فرا می گيرند اطلاعات جديد را بهتر و سريع تر دريافت کرده و در شرايط مختلف به کار می بندند.

     ۶ علاوه بر ايجاد يک پايگاه اطلاعاتی قوی در خود اين گونه دانش آموزان مهارت های يادگيری و خودآگاهی را در خود پرورش می دهند.

از آنجايی که آنها بايد در کنار معلمان خويش در تصميم گيری شرکت کنند بايد توجه بالايی داشته باشند که چگونه و از چه راهی بهتر ياد می گيرند،

نقاط قوت و ضعف خود را ارزيابي کنند و براساس آن پيش روند.

     ۷ دانش آمـــــوزان مهارت های حمايت از خود را ياد می گيرند.

آنها بايد نيازهای خود را به طور منظم بيان و اظهار کنند.

اين بدان معناست که آنها نه تنها در بيان خود پيشرفت مي کنند بلکه ياد می گيرند که به صورت مناسب و موثر با طيف وسيعي از مردم ارتباط برقرار کنند، از قشر دانش آموز گرفته تا معلم.

     ۸ دانش آموزان دلسرد و بي ميل برای شرکت در آموزش خويش انگيزه بيشتری را دارند، زيرا سهم آنها در اين فرايند کاملاً مشخص است.

 اين گونه دانش آموزان مي توانند در مسير آموزشي قرار گيرند که براي آنها جالب و ثمربخش است و در نتيجه براي يادگيری مشتاق تر می شوند.

     ۹ کلاس هاي درس دانش آموز محور سيستم نهادينه ای دارند که به لطف آن می توانند سبک هاي مختلف يادگيری و چالش های خاص را با خود انطباق دهند.

کلاس درس دانش آموز محور برنامه متناسب براي هر دانش آموز را ارائه می دهد

لذا نيازهای خاص و يا ناتواني های يادگيری خاص می توانند به صورت يکپارچه و موثر مورد توجه واقع شوند.

     ۱۰تک تک دانش آموزان در کلاس درس دانش آموز محور احساس می کنند که مهم هستند،

زيرا عقايد و نقطه نظرهای آنها بخش جدايی ناپذير تجربيات کلاس آنها است. اين جنبه از محيط دانش محور برای نوجوانانی که مشکل داشته است.

منبع:

۱۰ مزیت نظام دانش آموزمحور برگرفته از روزنامه ایران

 

1 دیدگاه دربارهٔ «ویژگی های روش تدریس فعال(دانش آموز محور)»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن