معرفی مدرسان همایش
تقدیر از مدرسان کارگاههای همایش
گزارش کارگاهها
کارگاه مدیران مدارس متوسطه دوم شاهرود با رئیس ادارۀ متوسطۀ نظری سمنان
سخنرانی جناب آقای عامریان، معاونت متوسطه شاهرود در افتتاحیۀ همایش
سخنرانی وحید تمنا در افتتاحیۀ همایش شاهرود
همایش ارتقای سطح کیفی آموزش/ ما نمیتوانیم در کلاس انتظار داشته باشیم دانشآموز رشتۀ علوم انسانی درس را جدی بگیرد، مگر اینکه برای او جا انداخته باشیم که این رشته مبتنی بر حفظیات و حفظ کردن نیست. اشتباه ما، اشتباه خانوادهها باعث این شده است که فکر کنیم هر دانشآموزی حفظیاتش خوب بود باید به رشتهی علوم انسانی برود. این غلط است؛ کدام فیلسوف با تکیه بر حافظهاش فیلسوف شده است؟ کدام جامعهشناس با تکیه بر حافظهاش جامعهشناس شده است؟
کتابهایی مخصوص رشتۀ انسانی تولید کردیم
ما در مرکز ترویج علوم انسانی کتابهایی را برای معرفی علوم انسانی آماده کردهایم.
مخاطب این کتابها دانشآموزان، مدیران و والدین دانشآموزان علوم انسانی است.
این کتابها مختص پایۀ نهم هستند.
کاری را انجام دادهایم که در این حوزه و در این رشته انجام نشده بود و خلاء آن احساس میشد.
در حال حاضر ما برای معرفیِ رشتۀ علوم انسانی چیزی به جز معرفیِ خود سازمان سنجس و مبتکران نداریم؛ که اینها هم بیشتر به معرفی رشتههای دانشگاهی و واحدهای درسی آنها پرداختهاند.
در این کتاب ما سعی کردهایم مصاحبههای خوبی با دانشآموزان نخبه و استادان برتر انجام دهیم.
آنچه مدیران مدارس از رشتهی علوم انسانی باید بدانند
همچنین ما در حال آمادهسازیِ کتابی تحت عنوان «آنچه مدیران مدارس از رشتهی علوم انسانی باید بدانند» هستیم.
فضای کشور برای رشد علوم انسانی کاملا آماده است؛ چرا که اگر تغییرات را دنبال کنیم میبینیم که در این حوزه پیشرفتهای چشمگیری داشتهایم.
اما باید بدانیم متولی علوم انسانی ما هستیم؛ کسی بیرون از ما و این جمع نیست.
واقعیت این است که تا زمانی که زیرساختهای مهندسی، پزشکی و… کشور آماده نیست، این رشتهها مجبور اند بالاتر باشند.
اما ما باید این سوال را بپرسیم که کدام نوع مهندسی لازم است؟ کدام نوع پزشکی لازم است؟
پاسخ این است که مهندسی یا پزشکیای که زیربناهای علوم انسانی را خوب درک کند.
در این حوزه ما راهی نداریم جز اینکه روش تدریس را در کلاس رشد و ارتقا ببخشیم.
رشتۀ انسانی حفظی نیست
ما نمیتوانیم در کلاس انتظار داشته باشیم دانشآموز رشتۀ علوم انسانی درس را جدی بگیرد، مگر اینکه برای او جا انداخته باشیم که این رشته مبتنی بر حفظیات و حفظ کردن نیست.
باید انقدر این موضوع را تکرار کرد که برای دانشآموز جا بیافتد.
اشتباه ما، اشتباه خانوادهها باعث این شده است که فکر کنیم هر دانشآموزی حفظیاتاش خوب بود باید به رشتهی علوم انسانی برود.
این غلط است؛ کدام فیلسوف با تکیه بر حافظهاش فیلسوف شده است؟ کدام جامعهشناس با تکیه بر حافظهاش جامعهشناس شده است؟
متنخوانی را بیاموزید
رشتۀ علوم انسانی با «کلمه» و «متن» سر و کار دارد، با متنخوانی سر و کار دارد.
ما در این حوزه کتابی چاپ کردهایم با عنوان «آموزش خوانش متن با روش تفکر انتقادی»؛ این کتاب بسیار کتاب خوبی است.
ولی اگر این کتاب را کنار بگذاریم، دیگر چیزی در این حوزه نداریم!
خواندن یک متن روش دارد، اگر این روش را به دانشآموز آموزش ندهیم قطعا به حفظ کردن متن روی میآورد. نکنهی دیگری که باید به آن توجه کرد این است که باید تلاش کرد مرکز کنترل دانشآموزان درونی شود.
یعنی اینکه بتوانند بگویند:
«من میخواهم این کار را انجام دهم» نه اینکه «چون به من گفتهاند این کار را انجام بده، این کار را انجام میدهم.» به آنها یاد بدهیم موضوعات را با ضمیر فاعلی و از خودشان آغاز کنند نه با ضمیر مفعولی.
یادداشت رئیس اداره تکنولوژی و گروههای آموزشی استان سمنان
محمد محسنیمعلمکلائی:
استان سمنان در مسابقات، جشنوارهها و فراخوانهای ملی فرهنگیان در زمرۀ برترینهای کشور است.
در بخش فعالیتهای دانشآموزی نیز اعّم از امتحانات نهایی و کنکور جزء استانهای برتر و در رتبهبندی آموزش فرهنگیان رتبه دوم کشور را دارد.
دلیل اصلی این جایگاه آموزشی، نیروی انسانی متعهد و علمی است و حفظ و ارتقای این جایگاه تنها با استمرار فعالیتهای علمی و کیفیتبخشی میسر خواهد بود.
دو راهبرد اصلی ارتقای جایگاه علمی و حرفهای دبیران، برگزاری کارگاههای آموزشی، نظارت و راهنمایی آموزشی آنهاست و این راهبردهاست که وضع موجود را تبدیل به وضع مطلوب میکند.
نگاه نادرست اولیای مدرسه، والدین و دانشآموزان به رشتۀ علوم انسانی یک آسیب است و آیندۀ کشور را تحت تأثیر قرار میدهد.
موقعیت شغلی و آیندۀ دانشآموزان به آیتمهای بسیاری وابسته است که علاقمندی شخصی و ظرفیت بازار کار از جمله این آیتمهاست.
تمرکز بر دو رشتۀ ریاضی و تجربی در انتخاب رشته توسط دانشآموزان هم در حال حاضر و هم در آینده کشور را دچار مشکل میکند.
همۀ برنامههای حوزۀ معاونت آموزش متوسطه استان سمنان در راستای کیفیسازی و استانداردسازی فرآیند آموزش است.
کیفیسازی و استانداردسازی آموزش باید به طور فراگیر، با برنامه، با تجهیزات و در محیط مناسب صورت گیرد، که ما در حال مهیا ساختن و اجرایی کردن آن هستیم.
ما در معاونت آموزش متوسطۀ استان سمنان، با نگاهی واقعگرایانه در راستای کیفیسازی تمامی عوامل مؤثر در ارتقای جایگاه آموزش در تلاش هستیم.
اصلیترین فعالیت سیاستگذاری شده، توسعۀ علمی و حرفهای دبیران است.
در این مسیر به عنوان یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در کیفیت آموزش، تمامی مجموعۀ آموزش و پرورش استان سمنان به صورت مستمر در حال تلاش هستند.
یادداشت معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش شاهرود
سیدمحمد موسوی:
تربیت انسان دغدغۀ همیشگی و هدف غایی جوامع بشری بوده که قسمت عمدۀ این وظیفه برعهدۀ آموزش وپرورش نهاده شده است.
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با تأکید بر این هدف، یعنی حرکت در مسیر تربیت عبد صالح، گامی بزرگ را جهت ترسیم آیندهای روشن برای نسل نو و به تبع آن ساخت جامعه اسلامی-ایرانی برداشته است.
علوم انسانی محور دستیابی به این هدف ارزشمند است.
ارج نهادن به حوزههای گوناگون علوم انسانی میتواند در تقویت جایگاه این علم، بهویژه در زمینه نظریهپردازیهای جدید کمک نماید.
چه بسا پیشرفت جوامع در سایر حوزهها میبایست برمبنای نظریات علوم انسانی صورت پذیرد.
در کشور اسلامی ما -ایران- بیش از هر زمان دیگر با تأکیدات فراوان مقام معظم رهبری در عرصۀ تحول در علوم انسانی و نهضت تولید علم، این نکته ضرورت دارد که علوم انسانی میبایست برمبنای معنویت، ارتباط انسان با خدا و مسئولیت او در قبال خدای متعال وهمنوعان شکل گیرد و آموزش وپرورش مناسبترین بستر جهت تحقق این مهم است.
برخود وظیفه میدانم از دستاندرکاران برگزاری همایش «ارتقای سطح کیفی آموزش در رشتۀ علوم انسانی؛ چرا و چگونه؟» که در سال تحصیلی جاری افتخار میزبانی آن نصیب «مدیریت آموزش و پرورش شهرستان شاهرود» گردیده است تقدیر نمایم.
امیدوارم با شکل گیری اینگونه محافل علمی تلاشی ارزندهتر از قبل توسط معلمان عزیز در سطح مدارس در حوزه علوم انسانی صورت پذیرد.