برنامه‌های اداره فرهنگی هنری آموزش و پرورش تهران در تابستان ۹۸

مصاحبه با مجتبی ولی‌ پوری

  • جناب ولی پوری افتخار آشنایی با شما را در نشست نمایشگاه کتاب تهران داشتیم لطفا برای مخاطبان ما کمی از پیششینه معلمی خود بفرمایید:

سلام خدمت همه خوانندگان گرامی و آرزوی قبولی طاعات و عبادات آن‌ها در ماه مبارک رمضان.
من کار خودم را از معلمی در روستاها و مناطق مختلف آغاز کردم؛ اعم از بالاشهر و جنوب شهر، مدارس دولتی و غیر دولتی، شهر و روستا و…
درحدود بیست و هشت سال سابقۀ کار دارم و چندسالی است که به عنوان «رئیس اداره فرهنگی هنری آموزش و پرورش شهرتهران» مشغول فعالیت هستم و پیش از این به مدت یک سال مدیر روابط عمومی اداره فرهنگی هنری بودم.

  • آقای ولی پوری شما ریاست اداره فرهنگی هنری آموزش و پرورش شهرتهران را برعهده دارید بفرمایید در این اداره چه میزان به فرهنگ عمومی بین دانش‌آموزان توجه شد؟

 ادارۀ ما وظایف بسیار گسترده‌ای برعهده دارد، یکی از این وظایف برگزاری اردوها و مسابقات فرهنگی هنری است که در سطح مدارس تشکیل می‌شود ولی متاسفانه ما در مدارس کشور برنامه مشخص و هدفمندی برای رشد استعدادهای دانش‌آموزان نداریم و خود دانش‌آموزان در کلاس‌های هنری و فرهنگی بدون حمایت ما و به شکل آزاد شرکت می‌کنند؛ فی المثل باوجود آنکه کلاس هنرهای آوایی در سطح شهر برگزار و تشکیل می‌گردد ولی در مدارس اجازه فعالیت در حوزه موسیقی نداریم از همین‌رو افراد علاقه‌مند خارج از مدرسه آموزش می‌بینند. اما باید شرایط به‌گونه‌ای باشد که ما خودمان در مدارس به تربیت استعدادهای دانش‌آموزان بپردازیم.

این دانش‌آوزان خارج از مدرسه آموزش‌های هنری لازم را می‌بینند و در مسابقات ما شرکت می‌کنند و وقتی در مسابقات به پیروزی می‌رسند افتخارش نصیب ما می‌شود درحالیکه این امر از اساس اشتباه است. ما باید در مدارس آموزش دهنده و ارائه دهندۀ این مهارت‌ها به دانش‌آموزان‌مان باشیم.

ما در ادارۀ فرهنگی هنری، ۲۳ کانون فرهنگی تربیتی در تهران داریم که مأمن خوبی برای دانش‌آموزان است و نه تنها امنیت آن‌ها درکانون حفظ می‌شود بلکه از لحاظ مالی نیز مقرون به صرفه و کم هزینه هستند؛

در هریک از کانون‌ها ۲۲ انجمن تعریف شده‌ که از آن جمله می‌توان به گردشگری، مهدویت، اردو، هنرهای نمایشی، آوایی و…اشاره کرد. همچنین درصددیم دانش‌آموزانی را که در مسابقات فرهنگی هنری شرکت کرده‌اند به سمت این کانون‌ها سوق دهیم، چراکه نمی‌خواهیم چنین دانش‌آموزان مستعدی رها شوند و هوش و مهارت آنان زایل شود. این افراد در سال‌های بعد نه تنها برای ادارۀ ما پیروزی کسب می‌کنند، بلکه به واسطه فعالیت در کانون مهارت‌ها و استعدادهای خود را هم پرورش می‌دهند. بسیاری از هنرمندان و مجریان و افراد موفق در کانون‌های ما رشد کردند و توانایی خود را ارتقا دادند، برخی از این افراد همچنان به کانون‌های ما سر می‌زنند و پیگیر فعالیت‌های آن هستند.

ما فعالیت‌ها و برنامه‌های مفید و کاربردی بسیاری داریم که متاسفانه رسانه‌ای نمی‌شود. تابه امروز هیچ‌یک از خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها برای پوشش‌دهی خبر و گزارش برنامه‌های ما مراجعه نکرده‌اند و خانواده‌ها و دانش‌آموزان را در جریان آن قرار نداده‌اند. ما مراسمات بسیاری در راستای سند تحول بنیادین برگزار کردیم ولی هیچ‌کس اخبار آن را پوشش نداد.

در سطح کشور۱۲۰ هزار و در تهران ۴۰۰۰مدرسه وجود دارد که هرکدام برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوعی انجام داده‌اند ولی فعالیت‌های خوب و متنوع آن‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد ولی درمقابل کافی است که چند مدرسۀ معدود از قوانین تخطی کنند، تخطی آن مدارس درهمه رسانه‌ها خبرساز می‌شود.

به عبارتی رسانه‌های ما بیشتر به رواج یافتن «خطا و اشتباه» می‌پردازند؛ به‌طورنمونه درجریان آهنگ‌خوانی دانش‌آموزان در مدرسه، خیلی از مدارس از این اتفاق بی‌خبر بودند ولی رسانه‌ها خبر آن را درسطح وسیع و اغراق‌آمیزی منتشر کردند تا آنجاکه مدارسِ بی‌خبر نیز از این مسئله آگاه شدند و به این جریان پیوستند.

پس از خبرسازشدن این اتفاق آمار دانلود این آهنگ به ۴۰میلیون رسید. رسانه‌ها با انتشار افراطی این خبر، درحقیقت به تبلیغ آن آهنگ کمک کردند. ما متاسفانه از روش‌های تبلیغ آگاه نیستیم و تابه امروز بارها ازاین موضع متضرر شده‌ایم.

ما حدود بیست سال پیش در نوار کاست سرودهای «آوای مدرسه» را می‌شنیدیم و برای‌ ما از آن زمان تا کنون جذاب و شیرین بوده است. ولی چنین سرودهایی برای دانش‌آموزان نسل حاضر جذاب نیست، پس ضروری است که برای آن‌ها متناسب با سند تحول بنیادین، سلایق دانش‌آموزان و معیارهای عصرحاضر محتوای خلاق و زیبا تولید شود. البته ما مقدمات چنین اقدامی را مهیا ساخته‌ایم و دراین حوزه از صاحبان امر و متخصصان درخواست همکاری نموده‌ایم.

من فرصت را غنیمت می‌شمارم و همین‌جا از والدین دلسوز می‌خواهم که برای رشد و پرورش استعدادهای فرزندان خود به کانون‌های ما مراجعه کنند و درانجمن‌های مربوط فرزندان‌شان را ثبت‌نام کنند.

یکی از برنامه‌های ما در اداره فرهنگی هنری در تابستان امسال اعزام ۲۵۰۰نفر از دانش‌آموزان به اردوهای متمرکز فراغتی (رامسر) است. در این اردوها کلاس‌های آموزشی متناسب با نیاز دانش‌آموزان برگزار می‌گردد؛ کلاس تراریوم یکی از این کلاس‌هاست که برای تقویت هوش طبیعی آن‌ها و انس با طبیعت درنظرگرفته شده است.

همچنین چند اردوی یک روزه درتهران درنظرگرفته‌ایم که مدت این برنامه از صبح تا غروب بوده و در طول این مدت چندین کلاس‌ ورزشی و مهارتی برای دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه تشکیل می‌گردد.

علاوه براین تعدادی اردوی چهار روزه برای دانش‌آموزان دختر دوره اول و دوم متوسطه در مناطق سیل‌زده ترتیب داده‌ایم. چراکه درحال حاضر گروه دختران بیش از پسران نیازمند حمایت برای بازیابی سلامت روان خود می‌باشند. این دانش‌آموزان در دو گروه از لرستان به تهران_خوابگاه‌های شهیدچمران_آورده می‌شوند. شایان ذکر است که ما درتهران بیش از هفتصد پایگاه تابستانی داریم که کار خود را از هفته دوم تیرماه به مدت هفت هفته آغاز می‌کنند و کلاس‌ها مختلف برگزار می‌نمایند، دراین ایام سازمان دانش‌آموزی، بسیج و … نیز حضور دارند و برنامه‌های خود را تشکیل می‌دهند.

یکی دیگر از برنامه‌های اداره فرهنگی هنری همکاری با بسیج برای اجرای طرح هجرت ۳ است که طی آن دانش‌آموزان، مدارس و کلاس‌های درس خود را رنگ‌آمیزی و بازسازی می‌کنند؛ حتی درنظرداریم که تعدادی از دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه را به مناطق سیل‌زده برای تعمیر مدارس آن مناطق اعزام کنیم.

  • آقای ولی پوری این اداره برای افزایش میزان فعالیت‌های هنری برای دانش‌آموزان چه تدابیری اندیشیده؟ آیااین فعالیت‌ها به مهارت آموزی که مورد توجه آموزش و پرورش است، گره خورده است؟

هدف ما مهارت‌های زندگی نیست بلکه آموزش مهارت‌های دست‌ورزی است؛ به طور مثال در کارگاه چرم‌دوزی به دانش‌آموزان مهارت دوختن سرکلیدی و … را آموزش می‌دهیم و در همان اردو دست به تولید آن می‌زنند و محصولات‌شان را با خود به خانه می‌برند، یا طرز کاشت تراریوم را در همان سفر می‌آموزند و درپایانِ سفر باخود می‌برند. همچنین ما درتلاشیم که در یکی از کانون‌ها، نمایشگاه و فروشگاه تولیدات دانش‌آموزی برقرار کنیم تا عموم مردم علاوه بر بازدید از آثار دانش‌آموزان، خرید هم داشته‌باشند.

  • نحوه ارتباط خانواده‌ها و دانش‌آموزان با شما چگونه است و چطور می‌توانند از برنامه‌های اداره فرهنگی هنری مطلع شوند؟

متاسفانه اطلاع رسانی فقط در سطح مدارس است. برخی از کانون‌ها مانند کانون مفتح، قدس، مطهری و…شناخته‌شده‌تر هستند ولی برخی دیگر ناشناخته مانده‌اند و حتی مدارس نیز از وجود آن بی‌خبرند. از همین‌رو خانواده‌ها جهت کسب اطلاع از برنامه‌های ما می‌توانند به صورت حضوری پرس‌وجو کنند و یا از طریق «شیوه‌نامه اوقات فراغت» که برای هر مدرسه ارسال شده در جریان برنامه‌های کانون‌های مختلف  ما قراربگیرند.

  • آیا شما پایگاه اطلاع رسانی مجازی دارید؟

خیر، اطلاعیه‌های ما صرفا در سایت آموزش و پرورش موجود است و نیاز است که ما اطلاعیه‌های خود را افزایش دهیم. به طور کلی آموزش و پرورش در پوشش دهی و اطلاع‌رسانی اخبارِ برنامه‌های گسترده خود کم‌کاری می‌کند و باوجود آنکه فعالیت‌ها و برنامه‌های بسیاری به انجام رسانده ولی آن‌ها را به اطلاع عموم نرسانده است که این از ضعف مااست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن