مصاحبه با آقای آقاخانی مدیر مدرسه فرهنگ پسرانه منطقه۱۰
۱)جناب آقای آقاخانی خودتان را معرفی کنید و بفرمایید که دانشآموختۀ چه رشتهای هستید و از چه زمانی مدیریت مدرسه فرهنگ را برعهده گرفتید؟
آقای آقاخانی: بنده احدآقاخانی هستم،دیپلم رشته ریاضی ومدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی دارم،مدت هشت سال است در سمت مدیر مدرسه فرهنگ خدمت رسانی میکنم.
۲)چه نیازی در جامعه احساس شد که مدارس ویژۀ علوم انسانی شکل گرفت و مدارس فرهنگ به طور تخصصی به علوم انسانی پرداختند؟
آقای آقاخانی: همانطور که حتما شما هم واقفید سالهای قبل کسانیکه از هوش کمتری برخوردار بودند یا اهل درس و مطالعه نبودند، رشته علوم انسانی را انتخاب میکردند و دانشآموزان درسخوان و فعال به رشته ریاضی یا تجربی راه مییافتند. ولی در کشورهای دیگر برای علوم انسانی ارزش بسیاری قائل میشوند و عموماً افراد توانمند و خلاق به این رشته راه مییابند.
در کشور ما نیز با توجه به سخنان مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر اهمیت رشتۀ علوم انسانی، مدارس تخصصی علوم انسانی تحت عنوان «فرهنگ» شکل گرفت. سالهای نخست راهاندازی مدارس فرهنگ، استقبال چندانی صورت نگرفت چراکه مردم هنوز برای علوم انسانی اعتبار زیادی قائل نبودند. اما به مرور زمان دانشآموزان علاقهمند و باهوش به این رشته وارد شدند که شاهد نتیجه مثبت و مؤثر آن در جامعه هستیم.
۳)عمده دغدغه دانشآموزان این مدرسه چیست؟
آقای آقاخانی: بیشتر دغدغۀ دانشآموزان ما حول کار و اشتغال میچرخد. باتوجه به اینکه در دو-سه سال اخیر موضوع کار آفرینی و مهارت آموزی مطرح شده، معضل اشتغال علوم انسانیها بهبود یافته است.
رشته علوم انسانی رشته بسیار خوبی است و نیازمند آن است که زیرساختهای لازم برای اشتغال زایی این رشته ایجاد شود. در این صورت دانشآموزان انسانی میتوانند در عرصههای شعر و داستاننویسی، مسائل اقتصادی، معضلات اجتماعی و… دانش خود را به کار بگیرند و خلاقیت خود را نمودار سازند.
آقای مهری: بنده سالهاست که به عنوان دبیر تاریخ در این مدرسه مشغول به کار هستم. دکتری تاریخ ایران دوره اسلامی را دارم و در مقطع دبیرستان هم در رشتۀ اقتصاد و اجتماعی درس خواندم. در دانشگاه نیز در همۀ مقاطع تحصیلی درس تاریخ را دنبال کردم.
در خصوص سؤال آخر باید بگویم که در کشور ما از سالهای قبل و حتی قبل از انقلاب اسلامی، ارجحیت با رشتههای ریاضی و تجربی بود و شغلها متناسب با این دو رشته تعریف شده بود. بنابراین از دیرباز تا به امروز دانشآموزی که در رشته علوم انسانی درس میخواند با محدودیت شغل مواجه است و از درآمد و جایگاه اجتماعی درخوری برخوردار نیست. بنابراین این دغدغه در دانشآموزان انسانی بیشتر است. البته این را هم اضافه کنم که طی سالهای اخیر این روند رو به بهبود است ولی هنوز ایدهآل ما و دانشآموران نیست.
۴)مدارس فرهنگ تا چه اندازه خود را با کنکور هماهنگ کرده و موفقیت دانشآموزان مدرسه شما در این آزمون به چه صورت است؟
آقای آقاخانی: در بحث کنکور ما سعی کردیم که از دبیران برتر هر رشته استفاده کنیم. اعتقاد شخصی من بر این است که در مدرسه کلاس کنکور مجزایی نداشته باشیم. ما در مدرسه کلاسهای فوق برنامه برگزار میکنیم و طی این کلاسها دبیران با دانشآموزان تست و نکات کنکوری کار میکنند. ما در این مدرسه نخواستیم که زمان جدایی را به کلاس کنکور اختصاص دهیم؛ چرا که تجربه به ما ثابت کرده اگر دانشآموزان نصف روز را به کلاسهای مدرسه اختصاص دهند و از ظهر تا عصر خود را صرف کلاس کنکور کنند انرژی آنها به تحلیل میرود و گاه کلافه و بیحوصله میشوند.
امسال هم ۵ نفر رتبه زیر ۱۰۰۰ داشتیم که در مقایسه با سال قبل نتایج خوبی بود. باتوجه به اینکه در سال تحصیلی پیشرو که از چند روز دیگر آغاز میشود، تعدادی دبیر جدید و خوش فکر به کادر خود اضافه کردهایم امید میرود که در کنکور سال ۹۹ نتایج بهتری هم کسب کنیم.
اگرچه نظر اولیا و دانشآموزان بر این است که کلاسهای کنکورِ بیشتری برگزار شود ولی من به هردو منظر توجه دارم و علاوه بر کلاسهای فوق برنامه، کلاسهای تقویتی و کنکوری برگزار مینمایم.
طی این سالها اولیا به برنامه مدرسه و تجربۀ ما اعتماد کردهاند. دبیران در آموزش دانشآموزان بسیار قدرتمند عمل کردهاند و موضوعات کتاب درسی را به خوبی به دانشآموزان انتقال دادهاند، مباحث را با دانشآموزان مرور کرده و در زمان مقتضی تست کار کردهاند.
این کیفیت خوب آموزشی نتایج خوبی به دنبال داشته است. قبل از اینکه من مدیریت این مدرسه را برعهده بگیرم شاید یک رتبه زیر ۱۰۰۰ وجود داشت و در بعضی سالها همان هم وجود نداشت ولی حالا رتبههای دانشآموزان بهتر شده است.رتبههای بالای ۱۰۰۰ هم در مقایسه با آن سالها وضعیت قابل قبولتری داشتهاند.
ما در این مدرسه ۳ نوع برنامه درسی داریم: