مدارس فرهنگ ؛ نیازمند تبلیغات گسترده

مصاحبه با مدیر  یکی از  مدارس فرهنگ _ فرهنگ فاطمیه_

  • در آغاز سخن خودتان را معرفی بفرمایید و سمت اجرایی خود را برای مخاطبان ما توضیح دهید.

من فاطمه بابامرادی هسستم و بیست و هشت سال سابقۀ کار دارم. دوسال است که مدیریت مدرسه فرهنگ را برعهده گرفته‌ام و ۱۸ سال در مدارس غیراز فرهنگ مشغول به کار بوده‌ام.
دراین دو سال سعی کردم که مدرسه را مطابق با قوانین و مقررات مدارس فرهنگ پیش ببرم.
  • مدارس فرهنگ به سمت تخصصی شدن رشتۀ علوم انسانی پیش رفته‌اند. به نظر شما ریشۀ این نگاه تخصصی به علوم انسانی از کجاست؟

دبیرستان‌های فرهنگ فرصتی را مهیا کردند تا دانش‌آموزانی را که زمانی از ورود به رشته انسانی خجالت می‌کشیدند، رشد و پرورش دهند. اگر به یاد داشته باشید سال‌های گذشته معمولاً دانش‌آموزان ضعیف‌تر به رشته علوم انسانی می‌رفتند. اما دبیرستان‌های فرهنگ افرادی که به علوم انسانی علاقه‌مند بودند و نمرات بالایی را کسب کرده بودند را شکوفا ساخت. لقب نخبه‌پروری که روی این مدارس قرار گرفت، دانش‌آموزان ممتاز را ترغیب کرد که علاقۀ تحصیلی خود را در این مدرسه دنبال کنند.
در اربطه با تخصصی شدن مدارس فرهنگ هم می‌توان گفت که رشته علوم انسانی نیز مانند هر رشتۀ دیگری نیاز دارد که به‌طور تخصصی به آن پرداخته شود. به ویژه این‌که در مدارس فرهنگ به درس‌ها خیلی خوب پرداخته می‌شود. لازم می‌بینم که مثال ساده‌ای بزنم: مدرسه ما امسال در کنکور سراسری رتبه ۸۸ داشت. ایشان نفر دوم آزمون ورودی مدرسه فرهنگ بود که بعد از سه سال تحصیل در این مدرسه، موفق به کسب رتبه ۸۸ کنکور انسانی شد. این فرد با انگیزه وارد رشتۀ علوم انسانی شد و بعد از سه سال تلاش و ممارست انتظاری که از خودش داشته ر برآورده ساخته است. پس تخصصی شدن ضروری است و دانش‌آموزان باانگیزه و تلاشگر را به سرمنزل مقصود می‌رساند.
مدارس فرهنگ نگاه به رشته علوم انسانی و دانش‌آموزان این رشته را تغییر داده است. در گذشته معمولا رشته علوم انسانی و رشته‌های کار و دانش چندان مورد استقبال قرار نمی‌گرفت. ولی در حال حاضر مدارس فرهنگ جایگاه علوم انسانی را متمایز کرد، هرچند هنوز در تخصصی نمودن مدار فرهنگ جای کار وجود دارد.
ما در مدارس فرهنگ کلاس‌های فوق العاده داریم که شامل آموزش عربی، ریاضی و… است. درحالی که ما باید به موضوعات دیگر هم بپردازیم یا دروس اختیاری هم آموزش داده شود و به صورت قانون درآید تا همۀ مدارس فرهنگ از آن تبعیت کنند. مدارس فرهنگ همچنان نیاز به توجه بیشتر و برنامه مدون‌تر هستند.
همچنین برای مدارس فرهنگ در سطح کشور باید تبلیغات انجام گیرد. هم‌اکنون در بسیاری از شهرها نه تنها مدارس فرهنگ دایر نیستند بلکه مردم از وجود چنین مدارسی بی اطلاع‌اند.
  • خانم بابا مردای عزیز می‌خواهم نگاه خاص شما را _به عنوان مدیر یکی از مدارس فرهنگ_ به رشته علوم انسانی بدانم؟ بی‌شک بینش شما بر رویکرد و تصمیمات شما در مدرسۀ فرهنگ اثر دارد.

خود من تحصیل‌کردۀ رشته فلسفه هستم و از این‌رو نگاهم به علوم انسانی مثبت است. از دید من در این حوزه فعالیت‌های گسترده‌ای می‌توان انجام داد. اگر برای این حوزه برنامه‌ریزی انجام بگیرد و به این رشته اهمیت داده شود، کارهای متنوعی می‌توان برای ارتقای آن انجام داد.
من به عنوان مدیر طبق مقررات برای دانش‌آموزان پایه دهم ۵ ساعت می‌توانم برنامه فوق برنامه ارائه دهم حال اگر ببینم که دانش‌آموزان در درس ریاضی ضعیف هستند مجبورم که این ۵ ساعت را با کلاس‌های تقویتی ریاضی پر کنم. درحالی که من نیاز برگزاری کلاس‌های تندخوانی را هم احساس می‌کنم. کلاس‌هایی که در بلند مدت برای دانش‌آموزان بسیار مفید خواهد بود ولی می‌دانم که زمان این اجازۀ چنین تصمیماتی را به من نمی‌دهد.
قرار است که از مدارس فرهنگ دانش‌آموزانی سر برآورند که در آینده وکیل، حقوق‌دان، اقتصاددان، روان‌شناس و… شوند. پس لازم است که آن‌ها را بیش از این‌ها متخصص بار بیاوریم. آیا غیر از این است که ما از دانش‌آموز انسانی انتظار داریم که یک سخنران توانمند باشد که حداقل برای بیان مقصود خود دچار مشکل نشود و مسلط بر سخنوری باشد؟ چنین دانش‌آموزی در مدارس فرهنگ باید تربیت شود. ولی ما هنوز در این موارد ضعف داریم و نیازمند حمایت‌های بیشتر هستیم.
  • عمده دغدغه‌ دانش‌آموزان مدرسه فاطمیه چیست؟

دغدغۀ بیشتر دانش‌آموزان علوم انسانی این مدرسه آیندۀ شغلی است. دانش‌آموزان به شغل آینده خود بسیار فکر می‌کنند در صورتی که ما همیشه به دانش‌آموزان‌مان امیدواری می‌دهیم و سعی می‌کنیم آن‌ها را از منفی بافی‌ها دور نگه داریم.
من سالی که به این مدرسه آمدم دانش‌آموزان سال چهارم خیلی نگران آینده بودند و همه آمال و آرزوی خود را در قبولی دانشگاه می‌دیدند و انتظار خیلی زیادی از مدرسه داشتند که آن‌ها را به موفقیت برساند. آن سال با تلاش زیاد ما گذشت و ما چند رتبۀ سه رقمی کسب کردیم.
ولی سال بعد من با دانش‌آموزان حرف زدم و به آن‌ها گفتم وقتی سال بالایی‌های شما توانستند شما بهتر از آن‌ها می‌توانید به موفقیت برسید. به آن‌ها یادآوری کردم که رتبه تک رقمی و دو رقمی کسب کردن مختص افراد نخبه و تیزهوش نیست و شماهم می‌توانید البته اگر بخواهید. خدارا شکر من امسال در مقایسه با گذشته به دانش‌آموزان امیدوارتر هستم.
ادامه دارد…

2 دیدگاه دربارهٔ «مدارس فرهنگ ؛ نیازمند تبلیغات گسترده»

  1. عرض سلام ادب و احترام دارم. دبیرریاضی هستم و سالها فقط به دانش آموزان ریاضی وتجربی درس می دادم. دو سه سالی است که به طور تصادفی به سمت تدریس ریاضی انسانی روی آوردم(هم دختر هم پسر)و برای تدریس ریاضی در این رشته طرح و برنامه دارم. مصاحبه با خانم بابامرادی را خواندم‌ و کاملاً با ایشان موافقم. امیدوارم در کار خود موفق باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن