افزایش انواع فناوریهای نوین در جامعه، نیاز به محتواهای جدید را به وجود آورده است که این خود میتواند پتانسیل بالایی را که سبب پیشرفت فناوری میشود، ایجاد کند. بازیهای آموزشی چنین محتوایی را ایجاد میکنند. این محتواها میتوانند بازیهای ویدئویی یا اپلیکیشنهای مشابه باشند.
هدف اصلی آنها نه تنها ایجاد سرگرمی، بلکه آموزشِ موضوعاتی همچون: سلامت، بازاریابی و … میباشد. این تقابل در صدد است تا ویژگیهای مختلف بازیهای آموزشی و تاثیرشان بر روند یادگیری را بررسی نمایند.
پس بیایید به آموزش خصوصی به عنوان کلید راهنما برای یادگیری از طریق بازیهای آموزشی بنگریم و انواعی از استعدادها و تواناییها را که در به موفقیت رسیدن از طریق این بازیها سهیم هستند، بررسی کنیم.
در این اوضاع مالی_اقتصادی و اجتماعی باید برای مواجه شدن با چالشهای آتی آماده شد و به همین خاطر ارزشهای ضروری هر شهروند نیز باید به جامعه متصل شود. بازیهای آموزشی از ابزارهای کامل برای دستیابی به این اهداف هستند، همچنین برای انتقال محتوا و ارزشها به صورت موثر و جذاب به کار میروند.
پتانسیل بازیهای نوظهور
برای بازیهای آموزشی تعریف مجزایی در دست نیست، اگرچه آنها عموما بازیهایی هستند که در حوزههای تبلیغاتی، شبیه سازی یا آموزشی طراحی میشوند. دیگر تعاریف شامل اپلیکیشن، محتوای بازی، تکنولوژی و ایدههایی برای اپلیکیشنهای غیر سرگرمی است.
کلارک اَکت اولین نویسندهای است که در سال ۱۹۷۰ از این لفظ( بازیهای آموزشی) استفاده کرد. از دیدگاه وی بازیهای آموزشی وسایل تدریس و آموزش مؤثر برای تمامی سنین و در تمامی شرایط هستند. ازآنجاکه آنها از انگیزۀ بالایی برخورداراند، میتوانند به طور مؤثر با حقایق و مفاهیم و همچنین بسیاری از موضوعات دیگر ارتباط برقرار کنند. بازیهای آموزشی به ما رشتههای برتری را برای فعالیتهای بیخطر پیشنهاد میکنند که در آنها به کاوش استعدادها و مسائل آموزشی میپردازد.
مترجم: رامین براتی
منبع: مقاله Educational games for learning