معرفی مدرسان همایش

طیبه وخشوزی

طیبه وخشوزی ، متولد ۱۳۵۰ دانش‌‍آموختۀ کارشناسی دبیری علوم اجتماعی از دانشگاه الزهرا، کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی از دانشگاه آزاد تهران واحد مرکزی و دکتری جامعه‌شناسی گرایش گروه‌های اجتماعی از دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات است. سوابق شغلی طیبه وخشوزی عضو شورای برنامه‌ریزی کتاب جامعه‌شناسی (۳)، چاپ دوم سال ۱۳۹۸ مدرس دانشگاه فرهنگیان از سال ۱۳۸۸ …

طیبه وخشوزی ادامه مطلب »

بهروز ارسطو

بهروز ارسطو متولد سال ۱۳۴۹ شهر سمنان می‌باشد، وی دانش‌آموختۀ کارشناسی جغرافیا طبیعی از دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی در سال ۱۳۷۱،  کارشناسی ارشد جغرافیا طبیعی گرایش اقلیم – هیدرولوژی از دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز در سال ۱۳۷۹ و دکتری رشته سنجش از دور و GIS از دانشکده مدیریت زمین و کاداستر دانشگاه …

بهروز ارسطو ادامه مطلب »

سعید راصد

سعید راصد ، متولد سال ۱۳۴۴ تهران است، وی کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشجوی دكترای روان‌شناسي تربيتی دانشگاه خوارزمي و عضو گروه تألیف کتاب درس روان‌شناسی است. مشاغل و سوابق مربی و دبير دينی و قرآن دوره راهنمايي از سال ۱۳۶۲ دبير بينش دينی دبير روان شناسی سر گروه دينی و قرآن اداره کل آموزش …

سعید راصد ادامه مطلب »

محمدرضا ربیعی

دکتر محمدرضا ربیعی دانش‌آموختۀ دیپلم ریاضی فیزیک در سال ۱۳۷۲ بوده و در سال ۱۳۷۷ موفق به اخذ مدرک کارشناسی آمار از دانشگاه فردوسی مشهد شد. وی در همان سال در مقطع کارشناسی ارشد آمار اقتصادی و اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی تهران قبول و در سال ۱۳۸۰ فارغ التحصیل شد. در بهمن ۱۳۸۰ در دانشگاه …

محمدرضا ربیعی ادامه مطلب »

سید محمد دلبری

دکتر سید محمد دلبری، عضو شورای برنامه‌ريزی و تأليف كتاب دين و زندگي پايه‌ سوم دورة متوسطه دوم و دانش‌آموختۀ دکتری رشتۀ علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق سوابق تحصيلي سید محمد دلبری ۱. ديپلم : رشته آموزش ابتدايي – دانشسراي تربيت معلم آزادگان سبزوار – ۱۳۷۴ ۲. كارشناسي ارشد : رشته الهيات، گرايش …

سید محمد دلبری ادامه مطلب »

وحید تمنا

وحید تمنا، مدرس و مؤلف ریاضی و فلسفه و منطق با بیش از ۲۳ سال سابقه در حوزه آموزش می باشد. او بنیان‌گذار انتشارات مشاوران آموزش ناشرتخصصی علوم انسانی و دغدغه مند ارتقای علوم انسانی است. محصولات وحید تمنا به ترتیب به چند مجموعه دی وی دی آموزش جامع ریاضی انسانی، آموزش جامع منطق و …

وحید تمنا ادامه مطلب »

تقدیر از مدرسان کارگاه‌های همایش

گزارش کارگاه‌ها

کارگاه روان‌شناسی سعید راصد

در این کتاب، تست و سوال هدف ما نبود، بلکه هدف ما یادگیری عمیق و پایدار مباحث روان‌شناسی است. در کتاب‌های تألیف جدید مباحث متفاوتی از قبیل بحث‌های شناختی، مثبت‌نگری و کاربردی مطرح شده است. هدف از تألیف این کتاب این است که اولاً دانش‌آموز افکار و اندیشۀ خود را بهتر و بیشتر بشناسد و …

کارگاه روان‌شناسی سعید راصد ادامه مطلب »

کارگاه اقتصاد وحید تمنا

همایش «چگونه اقتصاد رشتۀ انسانی را بخوانیم» / #فوت_و_فن_اقتصاد رشتۀ انسانی در #۸۰_دقیقه، اگر می‌خواهید اقتصاد کنکور را فوت آب شوید ویدیوهای زیر را ببینید./ با تدریس وحید تمنا، مدرس برجستۀ اقتصاد کشوری مشکل اساسی‌ای که دانش‌آموزان در جلسه‌ی کنکور دارند مسئله‌ی زمان پاسخ‌گویی به هر سوال است؛ مدت‌زمانی که دانش‌آموز فرصت دارد که به …

کارگاه اقتصاد وحید تمنا ادامه مطلب »

کارگاه آمار محمدرضا ربیعی

کاری که من در کلاس‌هایم برای دانش‌آموزان انجام می‌دهم مدرن کردن آموزش است؛ استفاده از اپلیکیشن‌های آماری، سایت‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی علوم آماری یکی از راه‌های مقابله با بی‌میلی دانش‌آموزان در کلاس است. من در یکی از کلاس‌های خودْ از نرم‌افزار Google Forms برای برای ساخت پرسشنامه و جمع آوری اطلاعات استفاده کردم که بسیار …

کارگاه آمار محمدرضا ربیعی ادامه مطلب »

کارگاه جغرافیا بهروز ارسطو

اطلاعات جغرافیای در دنیای امروز اهمیت بسیاری دارد، هرچه واقعیت‌های اطراف انسان بیشتر شد، ابزارهای او نیز برای شمارش و تحلیل کردن این واقعیات نیز بیشتر شد؛ از انگشت تا ابرکامپیوتر، از دود تا ماهواره. بی‌سوادان در قرن حاضر کسانی نیستند که خواندن و نوشتن بلد نیستند، بلکه کسانی هستند که قدرت تغییر نداشته باشند. …

کارگاه جغرافیا بهروز ارسطو ادامه مطلب »

کارگاه دین و زندگی سیدمحمد دلبری

مشکل اینجاست که معلم‌ های دین و زندگی ما قطعه‌ای کار می‌کنند و پیوستگی را نادیده می‌گیرند. معلم باید شبکه‌ای کار کند نه قطعه‌ای. کتاب درسی به فکر دینی انسجام می‌بخشد و شبکه را ایجاد می‌کند و اگر ما توانستیم این شبکه را ایجاد کنیم، دانش‌آموز را در برابر شبهات حفظ می‌کنیم. نظام شبکه‌ای یعنی …

کارگاه دین و زندگی سیدمحمد دلبری ادامه مطلب »

کارگاه جامعه‌شناسی طیبه وخشوزی

کُل کتاب‌های جامعه‌شناسی با سه سوال و مسئله آغاز می‌شود: چیستی، چرایی و چگونگی. وقتی می‌خواهیم به این سوال‌ها پاسخ دهیم سه آیتم را دارا هستیم: هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی. این سه سوال در کنار این سه فاکتور قرار می‌گیرند و موضوع کتاب می‌شوند. در بحث جامعه‌شناسی(۱)، فصل اول کتاب زیربنای سایر فصول است. کارگاه …

کارگاه جامعه‌شناسی طیبه وخشوزی ادامه مطلب »

کارگاه مدیران مدارس متوسطه دوم شاهرود با رئیس ادارۀ متوسطۀ نظری سمنان

سخنرانی جناب آقای عامریان، معاونت متوسطه شاهرود در افتتاحیۀ همایش

سخنرانی وحید تمنا در افتتاحیۀ همایش شاهرود

سخنرانی وحید تمنا در افتتاحیۀ همایش شاهرود، 28 آذر 98

همایش ارتقای سطح کیفی آموزش/ ما نمی‌توانیم در کلاس انتظار داشته باشیم دانش‌آموز رشتۀ علوم انسانی درس را جدی بگیرد، مگر اینکه برای او جا انداخته باشیم که این رشته مبتنی بر حفظیات و حفظ کردن نیست. اشتباه ما، اشتباه خانواده‌ها باعث این شده است که فکر کنیم هر دانش‌آموزی حفظیاتش خوب بود باید به رشته‌ی علوم انسانی برود. این غلط است؛ کدام فیلسوف با تکیه بر حافظه‌اش فیلسوف شده است؟ کدام جامعه‌شناس با تکیه بر حافظه‌اش جامعه‌شناس شده است؟

کتاب‌هایی مخصوص رشتۀ انسانی تولید کردیم

ما در مرکز ترویج علوم انسانی کتاب‌هایی را برای معرفی علوم انسانی آماده کرده‌ایم.

مخاطب این کتاب‌ها دانش‌آموزان، مدیران و والدین دانش‌آموزان علوم انسانی است.

این کتاب‌ها مختص پایۀ نهم هستند.

کاری را انجام داده‌ایم که در این حوزه و در این رشته انجام نشده بود و خلاء آن احساس می‌شد.

در حال حاضر ما برای معرفیِ رشتۀ علوم انسانی چیزی به جز معرفیِ خود سازمان سنجس و مبتکران نداریم؛ که این‌ها هم بیشتر به معرفی رشته‌های دانشگاهی و واحدهای درسی آنها پرداخته‌اند.

در این کتاب ما سعی کرده‌ایم مصاحبه‌های خوبی با دانش‌آموزان نخبه و استادان برتر انجام دهیم.

آنچه مدیران مدارس از رشته‌ی علوم انسانی باید بدانند

همچنین ما در حال آماده‌سازیِ کتابی تحت عنوان «آنچه مدیران مدارس از رشته‌ی علوم انسانی باید بدانند» هستیم.

فضای کشور برای رشد علوم انسانی کاملا آماده است؛ چرا که اگر تغییرات را دنبال کنیم می‌بینیم که در این حوزه پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته‌ایم.

اما باید بدانیم متولی علوم انسانی ما هستیم؛ کسی بیرون از ما و این جمع نیست.

واقعیت این است که تا زمانی که زیرساخت‌های مهندسی، پزشکی و… کشور آماده نیست، این رشته‌ها مجبور اند بالاتر باشند.

اما ما باید این سوال را بپرسیم که کدام نوع مهندسی لازم است؟ کدام نوع پزشکی لازم است؟

پاسخ این است که مهندسی یا پزشکی‌ای که زیربناهای علوم انسانی را خوب درک کند.

در این حوزه ما راهی نداریم جز اینکه روش تدریس را در کلاس رشد و ارتقا ببخشیم.

رشتۀ انسانی حفظی نیست

ما نمی‌توانیم در کلاس انتظار داشته باشیم دانش‌آموز رشتۀ علوم انسانی درس را جدی بگیرد، مگر اینکه برای او جا انداخته باشیم که این رشته مبتنی بر حفظیات و حفظ کردن نیست.

باید انقدر این موضوع را تکرار کرد که برای دانش‌آموز جا بیافتد.

اشتباه ما، اشتباه خانواده‌ها باعث این شده است که فکر کنیم هر دانش‌آموزی حفظیات‌اش خوب بود باید به رشته‌ی علوم انسانی برود.

این غلط است؛ کدام فیلسوف با تکیه بر حافظه‌اش فیلسوف شده است؟ کدام جامعه‌شناس با تکیه بر حافظه‌اش جامعه‌شناس شده است؟

متن‌خوانی را بیاموزید

رشتۀ علوم انسانی با «کلمه» و «متن» سر و کار دارد، با متن‌خوانی سر و کار دارد.

ما در این حوزه کتابی چاپ کرده‌ایم با عنوان «آموزش خوانش متن با روش تفکر انتقادی»؛ این کتاب بسیار کتاب خوبی است.

ولی اگر این کتاب را کنار بگذاریم، دیگر چیزی در این حوزه نداریم!

خواندن یک متن روش دارد، اگر این روش را به دانش‌آموز آموزش ندهیم قطعا به حفظ کردن متن روی می‌آورد. نکنه‌ی دیگری که باید به آن توجه کرد این است که باید تلاش کرد مرکز کنترل دانش‌‌آموزان درونی شود.

یعنی اینکه بتوانند بگویند:

«من می‌خواهم این کار را انجام دهم» نه اینکه «چون به من گفته‌اند این کار را انجام بده، این کار را انجام می‌دهم.» به آنها یاد بدهیم موضوعات را با ضمیر فاعلی و از خودشان آغاز کنند نه با ضمیر مفعولی.  

یادداشت رئیس اداره تکنولوژی و گروه‌های آموزشی استان سمنان

محمد محسنی‌معلم‌کلائی

محمد محسنی‌معلم‌کلائی:

استان سمنان در مسابقات، جشنواره‌ها و فراخوان‌های ملی فرهنگیان در زمرۀ برترین‌های کشور است.

در بخش فعالیت‌های دانش‌آموزی نیز اعّم از امتحانات نهایی و کنکور جزء استان‌های برتر و در رتبه‌بندی آموزش فرهنگیان رتبه دوم کشور را دارد.

دلیل اصلی این جایگاه آموزشی، نیروی انسانی متعهد و علمی است و حفظ و ارتقای این جایگاه تنها با استمرار فعالیت‌های علمی و کیفیت‌بخشی میسر خواهد بود.

دو راهبرد اصلی ارتقای جایگاه علمی و حرفه‌ای دبیران، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نظارت و راهنمایی آموزشی آنهاست و این راهبردهاست که وضع موجود را تبدیل به وضع مطلوب‌ می‌کند.

نگاه نادرست اولیای مدرسه، والدین و دانش‌آموزان به رشتۀ علوم انسانی یک آسیب است و آیندۀ کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

موقعیت شغلی و آیندۀ دانش‌آموزان به آیتم‌های بسیاری وابسته است که علاقمندی شخصی و ظرفیت بازار کار از جمله این آیتم‌هاست.

تمرکز بر دو رشتۀ ریاضی و تجربی در انتخاب رشته توسط دانش‌آموزان هم در حال حاضر و هم در آینده کشور را دچار مشکل می‌کند.

همۀ برنامه‌های حوزۀ معاونت آموزش متوسطه استان سمنان در راستای کیفی‌سازی و استانداردسازی فرآیند آموزش است.

کیفی‌سازی و استانداردسازی آموزش باید به طور فراگیر، با برنامه، با تجهیزات و در محیط مناسب صورت گیرد، که ما در حال مهیا ساختن و اجرایی کردن آن هستیم.

ما در معاونت آموزش متوسطۀ استان سمنان، با نگاهی واقع‌گرایانه در راستای کیفی‌سازی تمامی عوامل مؤثر در ارتقای جایگاه آموزش در تلاش هستیم.

اصلی‌ترین فعالیت سیاستگذاری شده، توسعۀ علمی و حرفه‌ای دبیران است.

در این مسیر به عنوان یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در کیفیت آموزش، تمامی مجموعۀ آموزش و پرورش استان سمنان به صورت مستمر در حال تلاش هستند.

یادداشت معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش شاهرود

سیدمحمد موسوی:

تربیت انسان دغدغۀ همیشگی و هدف غایی جوامع بشری بوده که قسمت عمدۀ این وظیفه برعهدۀ آموزش وپرورش نهاده شده است.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با تأکید بر این هدف، یعنی حرکت در مسیر تربیت عبد صالح، گامی بزرگ را جهت ترسیم آینده‌ای روشن برای نسل نو و به تبع آن ساخت جامعه اسلامی-ایرانی برداشته است.

علوم انسانی محور دستیابی به این هدف ارزشمند است.

ارج نهادن به حوزه‌های گوناگون علوم انسانی می‌تواند در تقویت جایگاه این علم، به‌ویژه در زمینه نظریه‌پردازی‌های جدید کمک نماید.

چه بسا پیشرفت جوامع در سایر حوزه‌ها می‌بایست برمبنای نظریات علوم انسانی صورت پذیرد.

در کشور اسلامی ما -ایران- بیش از هر زمان دیگر با تأکیدات فراوان مقام معظم رهبری در عرصۀ تحول در علوم انسانی و نهضت تولید علم، این نکته ضرورت دارد که علوم انسانی می‌بایست برمبنای معنویت، ارتباط انسان با خدا و مسئولیت او در قبال خدای متعال وهمنوعان شکل گیرد و آموزش وپرورش مناسب‌ترین بستر جهت تحقق این  مهم است.

برخود وظیفه می‌دانم از دست‌اندرکاران برگزاری همایش «ارتقای سطح کیفی آموزش در رشتۀ علوم انسانی؛ چرا و چگونه؟» که در سال تحصیلی جاری افتخار میزبانی آن نصیب «مدیریت آموزش و پرورش شهرستان شاهرود» گردیده است تقدیر نمایم.

امیدوارم با شکل گیری اینگونه محافل علمی تلاشی ارزنده‌تر از قبل توسط معلمان عزیز در سطح مدارس در حوزه علوم انسانی صورت پذیرد.

سید محمد موسوی
پوستر همایش شاهرود

همایش «ارتقای سطح کیفی آموزش در رشتۀ علوم انسانی» ویژه استان سمنان

مرکز ترویج علوم انسانی همایش «ارتقای سطح کیفی آموزش در رشتۀ علوم انسانی؛ ویژه استان سمنان» را در تاریخ ۲۸ آذرماه ۹۸ در شاهرود برگزار می‌نماید.

این همایش با حضور مسئولان آموزش و پروزش استان سمنان، مشاوران برجستۀ رشتۀ علوم انسانی، مؤلفان کتب درسی و دبیران دروس علوم انسانی برگزار می‌شود.

• در پایان این همایش به شرکت‌کنندگان گواهی حضور تعلق می‌گیرد.

مکان: استان سمنان، شهرستان شاهرود، میدان هفتم تیر، روبه‌روی درب اصلی دانشگاه صنعتی، کوچه استعدادهای درخشان، پژوهش‌سرای دانش‌آموزی شاهرود، سالن همایش خوارزمی
زمان:  پنچشنبه ۲۸ آذر ۹۸
ساعت: ۱۱ الی ۸

آدرس محل برگزاری همایش روی نقشه

سمنان، شاهرود، میدان هفتم تیر، روبه‌روی درب اصلی دانشگاه صنعتی، کوچه استعدادهای درخشان، پژوهش‌سرای دانش‌آموزی شاهرود، سالن همایش خوارزمی

به بالای صفحه بردن