کلاس معکوس
- موضوع: روش تدریس کلاس معکوس
- سخنران: فریده حشمتی
- همایش: نشست ارتقای روش تدریس دبیران
تاریخچه روش تدریس «کلاس معکوس»
بنیانگذاران روش کلاس وارونه، جاناتان بِرگمن (Bergmann Jonathan )و آرون سَمز (Sams Aaron )هستند که البته خود اذعان میکنند که برخی از معلمان در جاهای دیگر سالهاست که این روش را اجرا میکنند؛ پس آنها خود را خالق و مبدع این روش نمی دانند، بلکه میگویند ما پیشگام این روش هستیم.(۲۰۰۷)
تعریف کلاس معکوس
کلاس وارونه، یک استراتژی آموزشی جدید است که دانشآموزان فعالیتهایی که تاکنون در کلاسهای سنتی انجام میدادند در خانه انجام میدهند و برعکس. به عبارتی دیگر، دانشآموزان تکالیف درسی خود را در کلاس انجام میدهند و در عوض، مواد درسی را عمدتاً در خانه میآموزند. برای مثال، آنچه که معلم در کلاسهای سنتی درس میدهد را در خانه انجام میدهند، آنگاه مفاهیم و تکالیف را با نظارت و راهنمایی معلم به صورت گروهی در کلاس تمرین میکنند.
هدف کلی کلاس معکوس
دستیابی به سطوح بالایی یادگیری است. بنابراین دانشآموزان باید در منزل درس را بیاموزند و یاد بگیرند که چگونه یاد بگیرند؛ آنگاه در
کلاس فرصت دارند تا درس را با عمق بیشتری دنبال کنند و یادگیری خود را به سطوح بالاتر شناختی برسانند.
ایجاد حس کنجکاوی در دانش آموزان
-
تدریس با روش های نوین و فعال تدریس
-
افزایش مشارکت دانش آموزان در فعالیت های کلاس
-
استفاده مناسب از زمان کلاس
ویژگیهای کلاس معکوس
کلاس وارونه، نیازمند تغییر در فرهنگ یاددهی و یادگیری است. در شیوۀ سنتی و متداول، معلم یک دانای همیشه در صحنه است که به عنوان تنها منبع اطالعاتی کلاس در کانون توجه قرار دارد.
در حالی که در کلاس وارونه زمان و مکان کلاس به جستجوگری و عمق و غنا بخشیدن به یادگیری اختصاص مییابد. فرهنگ یاددهی و یادگیری در کلاس چرخشی، براساس فرصتهایی است که تعامل را رو در رو برای شاگردان فراهم میکند و این با فرهنگ متداول یا سنتی گفتوگوی یک طرفه در تضاد است.
در کلاس وارونه، یک موضوع جزء به جزء تدریس نمیشود؛ بلکه فرایندی ایجاد میشود، که دانشآموز بتواند از الف تا ی موضوع را خودش یاد بگیرد. این ایده اصلی کلاس معکوس است.
مصاحبه مرکز ترویج علوم انسانی با فریده حشمتی را در اینجا بخوانید