مصاحبه با ناصر فولادنیا
-
لطفا خودتان و رشتۀ تحصیلیتان را معرفی بفرمایید:
بنده افتخار همکاری با گروهای آموزشی را دارم و همانطور که آگاهید این حوزه جای کار بسیاری دارد و از آنجا که کشور ما از کشورهای صاحب پیشینۀ فرهنگی و تمدنی غنی است، درخور پژوهش است، همچنین آموزش و پرورش نیز به رشتههای علوم انسانی بیشتر از رشتههای تخصصی در حیطههای خاص نیازمند است.
-
چرا علوم انسانی و چرا گروههای آموزشی را انتخاب کردید؟
در بحث گروههای آموزشی و ارتقای مهارتهای حرفهای دبیران جا برای کار بسیار هست.
در زمانیکه ما معلمان را آموزش میدهیم نیاز است که دانشآموزان نیز مورد آموزش قرار گیرند. چون ما در برخی موارد از جهان عقب هستیم ولی در مواردی که تلاش و کوشش نمودهایم، از کشورهای توسعه یافته هم پیشی گرفتهایم. به طور مثال آموزش و پرورش بوشهر در بحث نانوفناوری که یکی از بحثهای روز دنیاست، به راهکارهای بسیاری دست یافته که میتوانیم از این راهکارها در سایر علوم بهره ببریم. به لطف خدا دانشآموزان بوشهر در «نانوفناوری» بسیار موفق عمل نمودهاند و این افتخارات در زمینه آموزشی نویدبخش آیندهای بهتر است. در سایر علوم نیز میتوانیم به دانشآموزانمان امید و به همکارانمان فرصت تجلی ببخشیم.
-
اهداف گروههای آموزشی چیست؟ و شما به عنوان مسئول گروههای آموزشی چه برنامههایی جهت ارتقا مهارت دبیران علوم انسانی پیشرو دارید؟
در بحث گروههای آموزشی به برگزاری کارگاههای آموزشی باحضور مؤلفین و مدرسین نیاز است تا اطلاعات و آگاهیهای خود را به روز رسانی کنند. همچنین ما امسال با حضور مؤلفین و مدرسین دورههای آموزشی ضمن خدمت برگزار کردیم ودر این کارگاهها سرگروههای آموزشی که به جزئیات کتاب درسی دقت میکنند نظرات کارشناسی و دقیق خود را به سمع و بصر مؤلفین کتاب درسی میرسانند.
معلمی که فی المثل بیست سال پیش از دانشگاه در رشته تحصیلی خود مدرک دریافت کرده و سالها از زمان تحصیل او میگذرد نیاز است که دورههای بازآموزی را بگذراند تا با کتاب درسی نونگاشت و تغییرات آن بیشتر آشنا شود و آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهد.
بیشتر همکاران سابقۀ کاری نزدیک به سی سال دارند و این موضوع از دو منظر قابل بررسی است:
یکی وجه مثبت آن است که سالها تجربه و سابقۀ کاری معلم را به همراه دارد
و دیگری وجه منفی آن است که آموزش به آنها را کمی سخت میکند و خود آنان نیز از ساعتها آموزش و یادگیری مستمر، خسته میشوند.
-
به نظرشما چه اقداماتی در جهت ارائه و توسعه شیوههای نوین تدریس دروس علوم انسانی بهتر است انجام گیرد؟
متاسفانه در کشور ما بیشتر مولفین و مدرسین سرآمد در پایتخت کشور، تهران، حضور دارند و در شهرهای مرزی امکان اینکه ما طی مراسمی از این افراد شاخص دعوت نماییم و از تجارب و علم آنان استفاده کنیم وجود ندارد. مؤلفین برای شرکت در کارگاهها و جلسات نیز عموما شهرهای بزرگ همچون اصفهان و تبریز و.. را انتخاب میکنند و کمتر پیش میآید که شهر بوشهر یا استانهای همجوار را برای حضور در جلسه یا مراسمی برگزینند. به همین خاطر ما برای دعوت از مؤلفین در مضیقه هستیم. به نظر من اگر ما بتوانیم در مسیر رفع این معضل قدمی برداریم، در حقیقت به توسعه علوم انسانی کمک نمودهایم.
ایجاد مجموعه ای که از زیرساختهای لازم برخوردار باشد، در شهرهایی همچون بوشهر و… بسیار مفید و اثربخش خواهد بود و من همینجا ابراز تمایل به همکاری با استان تهران برای برقراری کارگاهها و دورههای آموزشی میکنم
-
مولفین کتاب درسی افراد موثر در حوزه تخصصی و سازمانهایی که با اهداف ارتقا علوم انسانی فعالیت میکنند، چه کمکی به پیشرفت شیوه تدری دروس علوم انسانی میکنند؟
مسلما مؤلفان کتاب درسی برای تهیه و تنظیم هرخط و هرفصل از کتاب درسی، با طیف وسیعی از افراد صاحب نظر و متخصص در این زمینه مشورت و همفکری نمودهاند و نقدها و پیشنهادات بسیاری در این زمینه اعمال شده است. موضوع قابل ذکر آن است که مؤلفان کتاب درسی عموما دو الی سه نفر میباشند و بی شک سخت است که مولفان به شهرها مختلف ایران و مناطق گوناگون آن بیایند و در رابطه با کتاب درسی رفع ابهام و سخنرنی کنند. بنابراین راهِ چاره آن است که سی دیهای آموزشی از سخنان آنها تهیه شود و در اختیار مدارس و معلمان سایر شهرستانها قرار گیرد.
-
آیا گروههای آموزشی همگام با رشد تکنولوژی و توسعۀ اطلاعات، اقدامات موثری به منظور اطلاع رسانی موضوعات مربوط به کتب درسی انجام دادهاست؟
متاسفانه گروههای آموزشی با وسواس و احتیاط وارد عرصه تکنولوژی میشود ، این موضوع قابل نقد است. از طرف دیگر امکانات نرم افزاری و سخت افزاری زیرساختهای تکنولوژی جهت استفاده همکاران از فضای مجازی هزینهبر است که متاسفانه ادارات کل و اداره آموزش و پرورش بودجه مناسبی برای اداره تکنولوژی در نظر نگرفته است. پیشنهاد من این است که ادارههای تکنولوژی به امکانات روز دنیا مجهز شوند و بتوانند در حوزۀ آموزش از فناوریهای نوین استفاده کنند.
-
ما به عنوان مرکز ترویج علوم انسانی با هدف ارتقا جایگاه علوم انسانی چه کمکی در این راتا میتوانیم ارئه دهیم؟
مرکز ترویج علوم انسانی با همکاری وزارت آموزش و پرورش در اولین گام بهتر است با عقد قرارداد با وزارت آموزش و پرورش یک مجموعه خاص برای ایجاد برنامههای جدید به وجود آورد. ایجاد این مجموعه میتواند به همکاریهای بعدی کمک نماید و روند آموزش در کشور را تسهیل میکند.
-
گروههای آموزشی چه نقشی در سنجش تکوینی و فناوریهای آموزشی دارند؟
استانی که گروههای آموزشی فعال داشته باشد ، بحث نظارت آموزشی، آموزش به معلمان، فعالیتهای گروهی معلمان فعال میگردد. ارزشیابی تکمیلی یکی از مباحثی است که گروههای آموزشی بدان ورود کردهاند. ولی اخیرا به صورت تخصصیتر به نظارت بالینی و درس پژوهی و مباحث دروس تخصصی وارد شده اند. بنابراین در جهت پیشبرد اهداف آموزشی گروههای آموزشی قابلیت فعالیتهای گسترده و مؤثر دارند.