اتهامِ خصوصی‌سازی بر دامانِ مدارسِ غیردولتی

به گزارش خبرنگار مرکز ترویج علوم انسانی ۵ اسفند۹۷ مراسم افتتاحیه اولین نمایشگاه دستاوردهای مدارس و مراکز غیر دولتی و صنایع آموزشی وابسته با تاکید بر افزایش مهارت، خلاقیت و یادگیری در مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار گردید.

اهداف اولین نمایشگاه دستاوردهای مدارس و مراکز غیردولتی در حوزۀ تعلیم و تربیت، تقویت رویکرد پژوهش محوری و مهارت آموزی در مجموعه مدارس غیر دولتی، کمک به توسعه کمی و کیفی مدارس و مراکز غیر دولتی و افزایش سهم بخش غیر دولتی، ارائه ایده‌های نوین آموزشی و تربیتی در جهت دستیابی به اهداف متعالی تعلیم و تربیت، تبادل تجربیات مؤسسان و مدیران در امر مدرسه داری و پاسخگویی به نیازهای روز دانش‌آموزان و معرفی و ارائه محصولات و تولیدات آموزشی و فناوری‌های نوین جهت تسهیل یادگیری و موفقیت دانش‌آموزان است.

در ابتدای مراسم عبدالرضا فولادوند ،مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، برای حاضران در مراسم به سخنرانی پرداخت و از دستاوردهای مدارس و مراکز غیر دولتی در سی سال گذشته سخن گفت.

مدیرکل آموزش و پرورش تهران این نمایشگاه را الگوی مناسبی برای سایر سازمان‌ها و مراکز دانست. 

در ادامۀ مراسم منوچهر ناصر ملکی رئیس نمایشگاه اظهار کرد: پیشینۀ بخش غیر دولتی مدارس بیش از سی سال بوده و فعالیت‌های مؤثر آنان شایستۀ تقدیر است.

ناصر ملکی سال ۶۷ را اولین سال تصویب قانون تشکیل مدارس غیردولتی دانست و اشاره کرد: امروز در این نمایشگاه شاهد ارائه دستاوردها و ابتکارات فعالان غیردولتی هستیم.
وی افزود: سعی داشتیم در حاشیۀ این مراسم برنامه جانبی برگزارکنیم که ۱۱۰ مورد تقاضای برگزاری کارگاه آموزشی داشتیم که به دلیل محدودیت فضا تنها توانستیم ۸۰ کارگاه برگزار نماییم.

غلامعلی حداد عادل سخنران بعدی مراسم بود که سخن خود را با داستان تولد مدارس غیر دولتی آغاز کرد. او گفت: از اولین اقدامات آموزشی پس از جنگ تحمیلی، تاسیس مدارس غیر دولتی بود. آن سال‌ها کمتر کسی از تأسیس مدارس غیر دولتی حمایت می‌کرد. از آن زمان، سال‌ها گذشته و اکنون ما بیش از گذشته در این زمینه به توفیق دست یافته‌ایم و برای نخستین بار نمایشگاه دستاوردهای مدارس و مراکز غیر دولتی برگزار کرده و محصولات خود را به نمایش عموم درآورده‌ایم.

از سی سال پیش تا کنون نظرات عجیبی در رابطه با مدارس غیردولتی وجود داشته و دارد، ولی با این وجود این نظرات نباید ما را از ادامه راه بازدارد.


حداد عادل در ادامه سخنان خود به تخلفات و منفعت طلبی‌های برخی مدارس غیردولتی اشاره نمود و گفت: من منکر این تخلفات نیستم ولی چنین تخلفاتی محدود هستند. من مهم‌ترین ویژگی‌های مدارس غیر دولتی را خلاقیت می‌دانم. در این نوع از مدارس، انضباط و کلیشه‌های مدارس دولتی وجود ندارد. مدارس غیردولتی یک امکان برای کشور است که باید جدی گرفته‌شود.

در پایان او از رسانه‌ها درخواست نمود که با قدرت بیشتر این مراسم و ابتکارات و دستاوردهای آن را پوشش خبری دهند و دیگران را از فعالیتِ این نمایشگاه مطلع سازند.

آخرین سخنران مراسم مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس غیردولتی آموزش و پرورش با ابراز خوشحالی از برگزاری این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه باید در سال آینده در سراسر کشور برگزار شود و ما سال آینده شاهد برپایی چنین نمایشگاه‌هایی در شهرهای مختلف باشیم.

سرمایه‌گذاری در امر آموزش از بهترین سرمایه‌گذاری‌هاست. منابع انسانی، مدیریت درست و آموزش پایه‌های اصلی یک کشوراند و چگونگی آموزش به عنوان شاخص‌های توسعه یافتگی در نظر گرفته می‌شود.
وی تاکید کرد: طبق جدیدترین آمارها، در کشورهای توسعه یافته ۵۰ تا ۷۰ درصد هزینه‌های مربوط به آموزش را دولت برعهده می‌گیرد و مابقی برعهدۀ مردم جامعه است.

رئیس سازمان مدارس غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش از کسانی‌که لفظ «خصوصی سازی» را برای مدارس غیردولتی بکار می‌برند شکایت کرد و اظهار کرد: قانون اجازه نمی‌دهد که آموزش غیردولتی را به خصوصی سازی تعبیر کنیم و اتفاقا مدارس غیردولتی بسیار سخت‌گیرتر هستند و تعجب می‌کنم که در مطبوعات علیه چنین مدارسی به اسم خصوصی سازی مقالات طولانی نوشته می‌شود.

 

 

افتتاحیۀ نمایشگاه دستاوردهای مدارس و مراکز غیر دولتی و صنایع آموزشی وابسته با حضور مسئولین آموزش و پرورش و معلمان مناطق ۲۲گانه تهران و با نقش آفرینی دانش‌آموزان مدارس غیردولتی به پایان رسید و از حاضران در مراسم دعوت شد که از غرفه‌ها بازدید نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن