دبیرکل دفتر آموزش متوسطه کار و دانش از تحصیل ۹۱۰ هزار هنرجو در ۱۶۰ رشته کاردانش و ۴۳ رشته فنی و حرفهای در هنرستانهای کشورخبر داد.
به گزارش خبرنگار مرکز ترویج علوم انسانی و به نقل از خبرگزاری پانا: به گزارش مرکز ارتباطات وزارت آموزش و پرورش، سیدمصطفی آذرکیش در نشست اعضای شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش که ظهر امروز با عنوان رونق تولید با تدبیر و امید در گام دوم انقلاب در ساختمان اصلی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت : «با توجه به ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب و نامگذاری سال با عنوان «رونق تولید»،وزارت آموزش و پرورش برنامههایی را طراحی و در دست اجرا دارد چراکه در سطح کلان و بخصوص در دوره متوسطه دوم تربیت نیروی انسانی ماهر و خلاق را بر عهده دارد.»
آذرکیش در ادامه گفت: «۹۱۰هزار هنرجو در پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم در ۱۶۰رشته کاردانش و ۴۳رشته فنی و حرفهای داریم و هنرستانهای کشور با پراکندگی و پوشش صددرصدی در مناطق آموزشی کشور وجود دارند که حداقل یک هنرستان در هر منطقه آموزشی داریم.»
مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه کار و دانش با بیان اینکه کیفیت کالاهای تولیدی به نیروی انسانی ماهر و دارای مهارت وابسته است، اعلام کرد: «یکی از برنامههای سالهای اخیر، توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی با محوریت سند تحول بنیادین است و توجه به حوزههای اشتغال و تنوع و تعدد در مشاغل آینده و تغییرات سریع تکنولوژی شرایطی را ایجاد میکند که باید با تعامل بین دستگاهی آموزشهای لازم صورت بگیرد.»
وی به تاریخچه آموزشهای فنی و حرفهای در بیست و پنج سال گذشته اشاره کرد و تصریح کرد: «از سال ۷۳با تغییر نظام آموزش متوسطه و استقرار نظام جدید خطرپذیری، ریسکپذیری، کار تیمی، استقلال و تابآوری در بین دانش آموزان آموزش داده شد و تلاش شده است با آموزش عالی که منجر به تولید میشود، دانش آموزان با توجه به علاقهای که دارند دارای مهارت شوند.»
آذرکیش افزود: «قطعاً رونق تولید در بستر فرهنگی امکانپذیر است و نقشی که آموزش و پرورش در فرهنگسازی حمایت از کالای ایرانی دارد بسیار مهم و اثرگذار است و مهارتآموزی کمک میکند تا دانش آموزان قدرت تصمیمگیری و حل مسئله را داشته باشند و باید مهارتها در تمامی دورههای تحصیلی پیگیری شوند.»
مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه کار و دانش با اشاره به منویات مقام معظم رهبری و رییس جمهور براینکه خروجی آموزش و پرورش باید ورود به بازار کار داشته باشند، تأکیدکرد : «در هنرستانها آمادگی فراهم کردن بستر لازم و آموزش همراه با تولید را داریم و در چند سال اخیر پیگیر آن بودهایم و در بحث صنایعدستی در دو سال اخیر طرح ایران مهارت راداریم که حمایت از تولید کالای ایرانی را به همراه دارد.»
در پایان مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه کاردانش گفت: «با توجه به ماهیت نظام آموزشی و مهارتآموزی و فصل هشتم سند تحول بنیادین ضروری است همه دستگاهها در آموزشها مشارکت داشته باشند چراکه نیاز به متناسبسازی آموزشها با نیازهای بازار کار داریم.»