(قسمت سوم)
ویژگی های روش تدریس فعال وپویا
پرواضح است که توجه به کارهای گروهی دانش آموزان می تواند به بسیاری از این اهداف جامۀ عمل بپوشاند.
چرا که دانش آموز مفهوم مشارکت، همکاری وتعاون در آموزش را در می یابد.
در نتیجۀ هم فکری با دانش آموزان هر کدام از اعضا از قدرت تعقل خود استفاده کرده ونقاط ضعف یکدیگر را هم پوشانی می کنند
ودر نهایت بعد از مدتی در زمینه های گوناگونی ارتقا پیدا می کنند:
- رشد مسئولیت پذیری در آن ها به دلیل تقسیم وظایف؛
این که هر عضو باید هم پای گروه به سوی اهداف حرکت کند. - خلاقیت در حل مسائل؛
چراکه دانش آموز نه تنها از ظرفیت فکری خود که از نظرات دیگران نیز بهره مند شده،
و در اثر ترکیب راهکارها به خلاقیت دست می یابد. - در دانش آموز این مسأله نهادینه می شود که قدرت تعقل خود را به صورت هدفمند در جهت حل مسائل پیش رو به کار بگیرد.
- به تبع انجام کارهای گروهی؛
دانش آموزان پس از مدتی قدرت بیان پیدا می کنند
ومی آموزند که چگونه آنچه در ذهنشان می گذرد را در قالب استدلالی برای انتقال افکارشان در گروه مطرح کنند
تا به نتیجۀ مورد نظر خود دست یابند. - وقتی گروه تشکیل می شود، دانش آموز خود را در قالب مجموعه ای از یک جامعه پیدا می کند.
او باید از همین پله مسیر خود را آغاز کرده
و دریابد که چگونه با تیپ های شخصیتی متنوع وافکار گوناگون وحتی مخالف با نوع نگرش خودش ارتباط بگیرد وبا آن ها تعاون وهمکاری داشته باشد.
- ظهور خصائصی در شخصیت دانش آموز به موجب این کارهای گروهی منجر به رشد شخصیت او از ابعاد گوناگونی می شود
هم چون؛ - مسئولیت پذیری
- خلاقیت
- چند بعدی شدن
- قدرت بیان
- بهره گیری صحیح از قدرت تعقل وحل مسائل
- قدرت برقراری تعامل وارتباط با دیگران
مگر می شود با وجود شکوفا شدن این ابعاد مهم در دانش آموزان، بر نقش تربیتی مهمی که یک مدیر ومدبر یعنی معلم می تواند در کلاس های درس رقم زند، چشم بست؟
- در قسمت چهارم به نقش کلیدی معلم در نهادینه کردن ویژگی های تربیتی در دانش آموزان به واسطۀ ایجاد مشارکت آنان با یکدیگر می پردازیم.