ویژگی های روش تدریس فعال وپویا

(قسمت دوم)

روش تدریس فعال وپویا در کلاس های درس

پیش از این ذکر شد که کلاس های درس دچار نوعی رکود هستند ومعلم محور بوده، دانش آموزان نیز نقش کلیدی ای در پیشبرد امر آموزش ندارند، از طرفی سه سند تحولی در جهت رشد این مسأله تهیه شده است.

از جانبی دیگر نیز بیان کردیم که ایجاد کلاس های فعال وپویا دغدغه ای مهم برای آموزش وپرورش می باشد.

حال می خواهیم در ابتدا ویژگی های کلاس فعال وپویا را بیان کنیم ودر مطالب بعد راهکار مفیدی را در جهت دستیابی به این مهم ارائه بدهیم.

سیدمحسن محمدی در بخشی از مقالۀ خود تحت عنوان پاره ای از روش های فعال تدریس،

ويژگي هاي زير را به روش هاي تدريس فعال نسبت داد:

–          قدرت بيان و استدلال شاگردان رشد مي نمايد .

–          آموزش براي شاگرد دلچسب و لذت بخش مي باشد .

–          دانش آموزان در حل مسائل توانايي بيشتري پيدا مي كنند .

–          دانش آموزان از خود خلاقيت بيشتري نشان مي دهند .

–          مسئوليت پذيري شاگردان بيش تر مي گردد .

–          رشد شخصيت شاگردان از ابعاد متعدد مد نظر مي باشد .

–          دانش آموزان با يكديگر همكاري و تعاون دارند .

–          ارتباط بين معلم و شاگرد وشاگرد با شاگرد برقرار است .

–           انتقال دانش صرف مد نظر نيست .

–          سعي مي گردد علاوه بر حواس از قدرت عقل نيز بهره گرفته شود .  

–          نحوه انجام كار و فعاليت براي شاگردان از ناحيه معلمان معين شده است .

–          معلم به پيشرفت درسي شاگردان علاقه نشان مي دهد .

–          به موضوعي كه بايد ياد گرفته شود اهميت داده مي شود .

همۀ مواردی که ایشان ذکر کردند مسلما می تواند نشانه های یک روش تدریس فعال وپویا باشد،

حال باید به این مهم دست یابیم که دستیابی به این مزیت ها در روش تدریس فعال وپویا چگونه در کلاس درس میسر می شود؟

ادامۀ مطلب را در قسمت های بعد دنبال کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن