چگونگی بهبود روش تدریس دبیران

(قسمت اول)

طرح موضوع چالش های روش تدریس دبیران 

ضمن مقالۀ  یادگیری رشددهنده«ارائۀ الگويي سه ضلعي براي تعالي مدرسه از طريق اصلاح فرايند يادگيري» دکتر امانی تهرانی پژوهشی ذکر شده است که بدین شرح است؛

نتايج پژوهشــي که در کلاس هاي درسي پنج استان ايران انجام شده نشان مي دهد که؛

 نحوۀ اداره کلاس هاي درسي ايران، مشــخصه هايي دارد که کاملا تکرار مي شــوند.

اين مشخصه ها عبارتند از:

  • دانش آموزان در کلاس ها ساکت می نشینند.
  • معمولا ادارۀ کلاس بيشــتر برعهدۀ معلم اســت و او تسلط کاملي بر کليۀ فعاليت هاي کلاسي دارد.
  • بســياری از برنامه هــای کلاس بــه برنامه هــاي حافظه مدار معطوف مي شــود
    ودر عمل، به خاطر سپردن آنچه که معلم در فرايند يادگيري روي آن ها تأکيد مي کند بسيار اهميت دارد.
  • عمدتا معلمان از روش هاي دســتوری اســتفاده مي کنند.
  •  يعني خيلــي وقت ها از دانش آموزان مي خواهند کارهاي معيني را انجام دهند و اين خواستۀ خود را به طور مستقيم ابراز و بيان مي کنند.
  • معمولا از دانش آموزان خواســته نمي شــود آنچه را که ياد گرفته انــد در موقعيت هاي جديدي به کار ببرند يا تعميم دهند.
  • معلمان، اغلب، فرايند ياددهي ـ يادگيري را براساس شيوه اي که کتاب درسي ارائه کرده است اجرا مي کنند.
  • اگر مجموعه نتايج فوق و نيز نتايج پژوهش هاي ديگر را مدنظر قرار دهيم؛

 به نظر مي رسد نيازمند راه حلي هستيم كــه؛

از طريق آن فرايند ياددهی يادگيری را چه در کلاس درس و چــه بيرون از آن احيا کنيم.

 هم چنین فضای مدرســه ای موجود را به فضايی پويا و رشد دهنده ارتقا دهيم تا نتايج بهتري را به دست آوريم.

اين موضوع در سه سند تحولی مهم نظام آموزشی ايران که در ســال های اخير توليد شــده مورد توجه قرار گرفته است. يعنی؛

  • کتاب «مبانی نظری تحــول بنياديــن در نظام تعليم وتربيت رســمی عمومی جمهوری اســلامی ايران»
  • «سند تحول بنيادين آموزش وپرورش جمهوری اسلامی ايران»
  • «برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ايران»

    در ســند تحول بنياديــن آموزش وپــرورش جمهوری اســلامی ايران نيز «ارتقای اثربخشــی و افزايش کارآيی در نظام تعليم وتربيت رســمی عمومــی» از اهداف کلان آموزش وپرورش برشــمرده شده است.

  • در قسمت دوم این مطلب، ویژگی های یک روش تدریس فعال به نقل از محسن محمدی دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، مدرس دانشگاه، مدرس کارگاه های آموزشی در دروس مختلف مدیریت، تربیتی و تحقیق مطرح کرده ایم.
  • در بخش سوم نتایج حاصل از ویژگی های تدریس صحیح را مورد بررسی قرار داده ایم.
  • در بخش نهایی یعنی بخش چهارم نیز به تحلیل راهکاری مؤثر در شیوۀ تدریس پرداخته ایم.

    منبع:
    امانی طهرانی، محمود، ۹۶/۹/۱۹، یادگیری رشددهنده(ارائۀ الگویی سه ضلعی برای تعالی مدرسه از طریق اصلاح فرایند یادگیری)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن