همایش «دانشافزایی دبیران رشتۀ علوم انسانی شهرستان چالوس» از مجموعه همایشهای «ارتقای سطح علمی دبیران رشتۀ علوم انسانی کشور»، به همت «مرکز ترویج علوم انسانی» با همکاری ادارۀ تکنولوژی و گروههای آموزشی استان مازندران پنجشنبه، ۱۷ بهمن ساعت ۷:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ در شهرستان چالوس برگزار شد.
این همایش با حضور اسفندیار نظری، معاونت متوسطه استان مازندران، علی اسدی، رئیس ادارۀ تکنولوژی و گروههای آموزشی استان مازندران، سلیمان عبداللهی، مدیر ادارۀ آموزش و پروش شهرستان چالوس، مهرزاد باروج، معاونت آموزش ادارۀ آموزش وپرورش شهرستان چالوس و بیش از ۳۰۰ نفر از دبیران رشتۀ علوم انسانی غرب استان مازندران برگزار شد.
پس از افتتاحیه نشست هماندیشی مدیران دبیرستانهای غرب استان مازندران با مدیران مرکز ترویج علوم انسانی و ۵ کارگاه اختصاصی برای دبیران دروس زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات عربی، زبان و ادبیات انگلیسی، دین و زندگی، ریاضی و آمار تشکیل شد.
همچنین همایشی انگیزشی- برنامهریزی نیز برای دانشآموزان چالوس برگزار شد.
گزارش تصویری همایش دانشآموزی
گزارش کارگاهها
علوم انسانی زیربنای توسعه
علوم انسانی به مثابه علومی راهبردی مهمترین نقش را در فرایند توسعه ملی هر کشور برعهده دارد.
زیرا این علوم انسانی است که با تعیین تعریف توسعه ملی، ابعاد توسعه و اهداف و مسیر آن، نقش اساسی را در ترسیم چارچوبهای توسعه هر کشور برعهده دارد.
در واقع، علوم انسانی با تعیین خطوط کلی، زیربنای توسعه به حساب میآید.
این مسئله در کلیۀ کشورهای جهان و بهویژه کشورهای توسعهیافته نیز مورد توجه قرار گرفته و رشتههای مختلف علوم انسانی با تئوریهایی که در این زمینه ایجاد کردهاند، منابع را مدیریت میکنند.
از سوی دیگر، علوم انسانی علاوه بر ترسیم خطوط کلی توسعه، نقش بسیار مهم و مؤثری در سایر ابعاد توسعه و خصوصاً ارتقای جایگاه آموزش و پرورش هر کشور دارد.
مقام معظم رهبری نیز به حوزۀ علوم انسانی تأکید ویژهای داشته اند.
بر اساس تأکیدات ایشان، یکی از مهمترین اولویتهای هر نظام سیاسی، تلاش در راستای دستیابی به توسعه در حوزه علوم انسانی به ویژه توسعه در حوزههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است.
این مسئله در نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران نیز از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد.
به گونهای که در اسناد فرادستی آموزش و پرورش کشورمان به علوم انسانی توجه ویژه ای شده است.
تأکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر این مقوله و اختصاص یک حوزۀ تربیتی جداگانه از ۱۱ حوزۀ تعریف شده در برنامه درس ملی نظام جمهوری اسلامی، به حوزه علوم انسانی و ارتباط مستقیم چهار حوزه تربیتی دیگر با علوم انسانی، نشاندهندۀ اهمیت این موضوع در میان سیاستگذاران نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.
علوم انسانی به عنوان زیربنا، بستر و زمینهسازِ توسعۀ ملی و بومی از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است زیرا که مسئلهیابی، کشف و تبیین مسائل و استنباط راهبرد و تعیین مسیر استراتژی کلان هر نظام سیاسی، یکی از مهمترین وظیفهای علوم انسانی است.