(بخش ۱)
در بخش اول تدریس تلفیقی سعی ما بر این است که بتوانیم تعریف صحیحی از این شیوۀ تدریس را ارائه بدهیم.
در بخش دوم به تشریح دو بخش تشکیل دهندۀ تدریس تلفیقی می پردازیم.
در بخش سوم نیز ضرورت روی آوردن به این روش جدید را ذکر خواهیم کرد.
در بخش چهارم هم مزایای این روش را به نسبت روش تدریس سنتی و الکترونیکی به صورت جداگانه ذکر خواهیم کرد.
در بخش پنجم جنبۀ دیگر تدریس تلفیقی ضمن ترکیب دروس مورد بررسی قرار می گیرد.
تدریس تلفیقی:
یادگیری تلفیقی، ازجمله روشهای نوین و کارآمد است که سعی دارد؛
با ترکیب آموزشهای حضوری و مجازی و نیز شیوههای معلم- محور و فراگیر- محور موجبات یادگیری بادوام را در فرآیند یاددهی- یادگیری فراهم آورد.
یادگیری تلفیقی ترکیبی از یادگیری سنتی چهره به چهره و یادگیری برخط است؛
بهطوری که آموزش هم در کلاس درس و هم بهصورت بر خط انجام میشود و بخش بر خط آن گسترش و ادامه یادگیری کلاسی سنتی است(روای[۱۷]، ۲۰۰۴).
شباهت های شیوه ی تلفیقی با شیوه ی گروهی:
شیوه ی تلفیقی شباهت های بسیار زیادی نسبت به روش گروهی دارد.
از جمله استخراج اهداف مشترک:
انتخاب مفاهیمی که در ماده ی درسی مورد نظر دارای ارتباط عمودی در پنج پایه باشند.
تفاوت های شیوه ی تلفیقی نسبت به شیوه ی گروهی:
-درتلفیق به جای یادگیری یک ماده درسی،
مثلاً : ریاضی دریک زمان مجزا ومستقل، از دیگر مواددرسی هم همزمان استفاده می کند.
وآن ها را با هم می آمیزد.
ومحتوا را به صورت ترکیبی از دویا چند ماده درسی درمی آورد.
دریک جلسه ی آموزشی به تدریس می پردازد.»(میر شفیعی لنگری، ۱۳۸۹)
در این دو قسمت ماهیت تدریس تلفیقی مورد بررسی قرار گرفته که ترکیبی از دو شیوۀ تدریس قدیمی و جدید می باشد.
تدریس سنتی(چهره به چهره) یک روش قدیمی و همیشگی در نظام آموزش وپرورش است.
تدریس الکترونیکی نیز یک روش جدید است که ضمن علل ظهور سند تحول می باشد و ضرورت آن در نظام پرورش احساس شده است.
ادغام این دو روش منجر به شکل گیری یک روش تدرس نوین، کارآمد و جذاب شده است
که سعی می کنیم در مطالب بعدی ضرورت جایگزینی این روش با روش تدریس سنتی در آموزش را بررسی کنیم.
علاوه بر این توجه به شیوۀ گروهی در امر آموزش بخصوص در کشور ما دارای عملکرد بسیار ضعیفی است که تدریس تلفیقی اگر از همان پایه های ابتدایی مورد توجه قرار بگیرد موجب نهادینه سازی این شیوۀ تربیتی مؤثر و در نهایت سازندگی در کشور شود.
منبع:
احمدی، غلامعلی؛ نخستین روحی، ندا،(۱۳۹۳)، بررسی تمایز یادگیری تلفیقی با یادگیری الکترونیکی ویادگیری سنتی(چهره به چهره) در آموزش ریاضی