مصاحبه با مدیر مدرسه فرهنگ یوسف آباد(بخش پایانی)

ادامه بخش اول ، مصاحبه با مدیر مدرسه فرهنگ:

  • همانطور که شما اشاره کردید یکی از دغدغه‌های مهم دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها، کنکور است. مدرسه فرهنگ چقدر خود را با کنکور هماهنگ کرده؟ و اینکه دانش‌آموزان موفق فرهنگ در کنکور سراسری چه کسانی هستند؟

خداراشکر ما به همت معلمان خود و برنامه‌ریزی خوبی که برای دانش‌آموزان دارند ما همه ساله حدود ۶۰تا۷۰ درصد دانش‌آموزان‌مان در چهار دانشگاه معتبر کشور که در حوزۀ علوم انسانی قوی است، پذیرفته می‌شوند. ضمن اینکه سعی می‌کنیم در پایه دهم و یازدهم با شیب ملایمی به سمت کنکور پیش برویم. به اولیا هم مدام یادآوری می‌کنیم که فرزندان‌تان را کلاس‌های کنکور ثبت نام نکنید، تحت تأثیر تبلیغات قرار نگیرید، فشار و استرس بر آن‌ها وارد نکنید. ما در مدرسه خودمان سعی داریم با طرح یک برنامه جذاب و پربازده دانش‌آموزان‌ را آموزش دهیم و آن‌ها را از کلاس‌های کنکوری بی‌نیاز کنیم.
بااین روش دانش‌آموزان ما توانسته‌اند در کنکور رتبه‌های تک رقمی و دورقمی به دست آورند. ما در مدرسۀ فرهنگ یوسف آباد هرساله از بین دو کلاس پایۀ دوازدهم چند رتبه تک رقمی داشته‌ایم.

  • امسال هم همین‌طور بوده؟

امسال چندین رتبۀ دو رقمی و تعداد زیادی رتبه سه رقمی داشته‌ایم. رتبۀ ۵۱خانم نعیمی و رتبه ۵۶ زبان انگلیسی صبا قرقانی

  • خانم آقاکثیری در مورد مشاوران تحصیلی مدارس فرهنگ و به ویژه مدرسۀ فرهنگ یوسف آباد کمی توضیح می‌دهید؟

اگر مقصود شما از مشاور کسی است که آموزش و پرورش برای مدرسه ما می‌فرستد، باید بگویم که آموزش و پرورش در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده است. مشاوری که بتواند همه دانش‌آموزان یا بخشی از آن‌ها را تحت نظر داشته و نقش مشاور تحصیلی و سازشی برای آن‌ها داشته باشد، تا به حال نداشته‌ایم. این مسئله یکی از مشکلات عمدۀ آموزش و پرورش است. ما از آنجایی که هیئت امنایی هستیم مشاور چه برای پایه، چه در حوزۀ سازشی و چه تحصیلی از بیرون آموزش و پرورش آوردیم. از آنجاکه خودمان مشاور مدرسه را انتخاب کردیم قطعاً نیروهای کارآمد و قابلی هستند.

  • همانطور که شما هم می‌دانید نمی‌توان انکار کرد که دانش آموزان همه مدارس از کتاب‌های کمک آموزشی استفاده می‌کنند. توصیه شما به دانش آموزان‌تان در خصوص انتخاب کتاب‌های کمک آموزشی چیست؟

اولا اینکه ما در همه درس‌ها از کتاب کمک آموزشی استفاده نمی‌کنیم. بسیاری از معلمان خودشان به دانش‌آموزان جزوه ارائه می‌کنند، همچنین بسیاری از معلمان ما، مؤلف نیز هستند و کتاب‌های خود را بدون هزینه در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند، حتی کتاب‌ها را در کتابخانه کلاس قرار می‌دهند. غالب کتاب‌هایی که در اختیار دانش‌آموزان قرار داده می‌شود تألیف معلمان ما هستند. شاید تا به امروز یکی دوتا کتاب از ناشران مختلف خریداری کرده‌ و در اختیار دانش‌آموز قرار داده‌ایم. برای خرید آن چند کتاب معدود نیز شورای مدرسه و مؤلفان و معلمان نظر می‌دهند، مشاور مدرسه و مدیریت هم در این رابطه نظر می‌دهند.

  • به نظر شما مرکز ترویج علوم انسانی چه همکاری و مساعدتی می‌تواند با مدرسه فرهنگ داشته باشد؟

این باعث افتخار است که مجموعه‌ای متشکل از افراد اندیشمند، دغدغه‌مند و دارای عرق ملی گردهم آمده‌اند و برای ارتقای علوم انسانی می‌کوشند. من از این اتفاق خوشحالم. شما برای کمک به دانش آموزان انسانی و همکاران این حوزه بهتر است در درجه اول نیازسنجی کنید. از منِ مدیر و دیگر مسؤلان نیاز دانش آموز، دغدغه‌های اولیا و همه ذی‌نفعان را جویا شوید.

من پیش از این اشاره کردم که یکی از دغدغه‌های بزرگ ما در خانواده بزرگ آموزش و پرورش، نیروی انسانی است. ما موظف به تقویت نیروهای خوبی که در مدرسه فرهنگ خدمت‌رسانی می‌کنند، هستیم. همچنین در حاشیه موظف به تربیت نیروهای کارآمدیم.

شما می‌توانید کمپین‌های متعدد و متنوعی برای دانش‌آموزان تشکیل دهید که آن‌ها خارج از زمان مدرسه خود در کمپین‌های شاهنامه خوانی، مشاعره، حلقه مطالعات فلسفی و… شرکت کنند و حتی برای اشتغال آینده آماده شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن