گروه‌های آموزشی مرکزِ ثقل برنامه‌ریزی آموزشی هستند

مصاحبه با محمد حسن آسمند

  • لطفا معرفی کوتاهی از خودتان و رشته تحصیلی‌تان ارائه فرمایید:

بنده محمد حسن آسمند هستم، دارای مدرک کارشناسی ارشد الهیات(فقه و حقوق اسلامی)

  • چرا علوم انسانی را برای تحصیل و گروه‎های آموزشی را برای اشتغال انتخاب کردید؟

علوم انسانی را از میان علوم تجربی و ریاضی انتخاب کردم چراکه علوم انسانی مبنای تمام علوم را تشکیل می‌دهد و بنابر علاقۀ فراوانی که این حوزه داشت آن را انتخاب نمودم. گروه‌های آموزشی بنابر احساس وظیفه و توانایی خودم در راستای کیفیت‌بخشی و اجرای اهداف گروه آن را انتخاب کردم.

  • اهداف گروه‌های آموزشی چیست؟ و آقای آسمند شما به عنوان سرگروه گروه‌های آموزشی چه برنامه‌هایی جهت ارتقای مهارت دبیران علوم انسانی پیش‌رو دارید؟

  1. نظارت بر کار آموزش و پرورش
  2. ارتقای سطح علمی و تخصصی دبیران
  3. کیفیت بخشی آموزش
  4. نظارت و انجام نقادی دروس
  5. برگزاری کارگاه‌های اموزشی برای کیفیت بخشی و ارتقای سطح علمی دبیران در حوزۀ تخصص خود
  6. بازدیدهای آموزشی در جهت کمک به کار دبیر و کیفیت بخشی آن
  • به نظرشما، جناب آسمند چه اقداماتی در جهت ارائه و توسعۀ شیوه‌های نوین تدریس دروس علوم انسانی بهتر است انجام گیرد؟

  1. تهیه ملزومات و امکانات لازم در این زمینه از جمله مجهزنمودن مدارس به فن‌آوری روز؛ پروژکتور، کلاس هوشمند و…
  2. برگزاری سمینار و کارگاه‌های دانش‌افزایی کشوری
  3. بررسی افت این علم در سطح کشوری
  4. استفاده از نظرات صاحبان فن در این دروس و اجرای آن‌ها در امر آموزش
  • مؤلفین کتاب درسی افراد مؤثر در حوزۀ تخصصی و سازمان‌هایی که با اهداف ارتقای علوم انسانی فعالیت می‌کنند چه کمکی به پیشرفت شیوۀ تدریس دروس علوم انسانی می‌کنند؟

قطعا می‌توانند هم در روند آموزشی و تدریس مثبت و پویا در این دروس کمک‌کننده باشند و با نظرسنجی از دبیران رشته در سطح کشوری به بررسی نقاط ضعف و قوت دروس بپردازند و درصدد رفع آن برآیند.

  • آیا گروه‌های آموزشی همگام با رشد تکنولوژی و توسعه اطلاعات اقدامات موثری به منظور اطلاع رسانی موضوعات مربوط به کتب درسی انجام داده‌است؟

باتوجه به امکانات و توانایی‌های فنی و تخصصی در این زمینه مؤثر بوده است.

  • ما به عنوان مرکز ترویج علوم انسانی با هدف ارتقای جایگاه علوم انسانی چه کمکی در این راستا می‌توانیم ارائه دهیم؟

در گروه تألیف از افراد و کارشناسایی استفاده گردد که در بطن جامعه و مشکلات جامعه آگاهی کامل داشته باشد ونیاز انسانی و علوم انسانی را در این زمینه به خوبی بدانند و در آن راستا گام بردارند و علوم دینی را به‌گونه‌ای در ذیل این دروس جدی قرار دهند که رغبت و شوق افزایی در مخاطب و تحصیل‌کنندگان ایجاد گردد.

  • گروه‌های آموزشی چه نقشی در سنجش تکوینی و فن‌آوری‌های آموزشی دارند؟

مرکز ثقل و شکل‌گیری برنامه‌ریزی برای آموزش و کیفیت‌بخشی به آموزش در حیطه وظایف و تمهیدات این گروه می‌باشند و به رغم وجود آن، این امکان میسر نخواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن