مصاحبه با محمد حسن آسمند
-
لطفا معرفی کوتاهی از خودتان و رشته تحصیلیتان ارائه فرمایید:
بنده محمد حسن آسمند هستم، دارای مدرک کارشناسی ارشد الهیات(فقه و حقوق اسلامی)
-
چرا علوم انسانی را برای تحصیل و گروههای آموزشی را برای اشتغال انتخاب کردید؟
علوم انسانی را از میان علوم تجربی و ریاضی انتخاب کردم چراکه علوم انسانی مبنای تمام علوم را تشکیل میدهد و بنابر علاقۀ فراوانی که این حوزه داشت آن را انتخاب نمودم. گروههای آموزشی بنابر احساس وظیفه و توانایی خودم در راستای کیفیتبخشی و اجرای اهداف گروه آن را انتخاب کردم.
-
اهداف گروههای آموزشی چیست؟ و آقای آسمند شما به عنوان سرگروه گروههای آموزشی چه برنامههایی جهت ارتقای مهارت دبیران علوم انسانی پیشرو دارید؟
- نظارت بر کار آموزش و پرورش
- ارتقای سطح علمی و تخصصی دبیران
- کیفیت بخشی آموزش
- نظارت و انجام نقادی دروس
- برگزاری کارگاههای اموزشی برای کیفیت بخشی و ارتقای سطح علمی دبیران در حوزۀ تخصص خود
- بازدیدهای آموزشی در جهت کمک به کار دبیر و کیفیت بخشی آن
-
به نظرشما، جناب آسمند چه اقداماتی در جهت ارائه و توسعۀ شیوههای نوین تدریس دروس علوم انسانی بهتر است انجام گیرد؟
- تهیه ملزومات و امکانات لازم در این زمینه از جمله مجهزنمودن مدارس به فنآوری روز؛ پروژکتور، کلاس هوشمند و…
- برگزاری سمینار و کارگاههای دانشافزایی کشوری
- بررسی افت این علم در سطح کشوری
- استفاده از نظرات صاحبان فن در این دروس و اجرای آنها در امر آموزش
-
مؤلفین کتاب درسی افراد مؤثر در حوزۀ تخصصی و سازمانهایی که با اهداف ارتقای علوم انسانی فعالیت میکنند چه کمکی به پیشرفت شیوۀ تدریس دروس علوم انسانی میکنند؟
قطعا میتوانند هم در روند آموزشی و تدریس مثبت و پویا در این دروس کمککننده باشند و با نظرسنجی از دبیران رشته در سطح کشوری به بررسی نقاط ضعف و قوت دروس بپردازند و درصدد رفع آن برآیند.
-
آیا گروههای آموزشی همگام با رشد تکنولوژی و توسعه اطلاعات اقدامات موثری به منظور اطلاع رسانی موضوعات مربوط به کتب درسی انجام دادهاست؟
باتوجه به امکانات و تواناییهای فنی و تخصصی در این زمینه مؤثر بوده است.
-
ما به عنوان مرکز ترویج علوم انسانی با هدف ارتقای جایگاه علوم انسانی چه کمکی در این راستا میتوانیم ارائه دهیم؟
در گروه تألیف از افراد و کارشناسایی استفاده گردد که در بطن جامعه و مشکلات جامعه آگاهی کامل داشته باشد ونیاز انسانی و علوم انسانی را در این زمینه به خوبی بدانند و در آن راستا گام بردارند و علوم دینی را بهگونهای در ذیل این دروس جدی قرار دهند که رغبت و شوق افزایی در مخاطب و تحصیلکنندگان ایجاد گردد.
-
گروههای آموزشی چه نقشی در سنجش تکوینی و فنآوریهای آموزشی دارند؟
مرکز ثقل و شکلگیری برنامهریزی برای آموزش و کیفیتبخشی به آموزش در حیطه وظایف و تمهیدات این گروه میباشند و به رغم وجود آن، این امکان میسر نخواهد بود.