گوگل پلاس (+google) از بین ما می‌رود

داستان پر فراز و نشیب گوگل پلاس به سال ۲۰۱۰ برمی‌گردد؛ در سال ۲۰۱۰ گوگل به عنوان پرکاربردترین مرورگر جهانی و در میدان بی رقیب خود برآن شد تا یک شبکۀ اجتماعی بزرگ راه اندازی کند تا در دنیای شبکه‌های اجتماعی تهدیدی علیه فیس بوک باشد.

یک سال بعد، شایعاتی مبنی بر رونمایی از پروژه جدید گوگل در بین اصحاب رسانه منتشر شد. در همان سال شرکت گوگل از یک شبکه اجتماعی جدید تحت عنوان گوگل پلاس پرده برداری نمود و این شبکه اجتماعی را «بزرگ‌ترین تهدید علیه بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی فعلی» یعنی «فیس‌بوک» دانست.

گفتگوهایی که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ با ده‌ها تحلیل‌گر به انجام رسید خبر از ترسِ گوگل مبنی بر ربوده شدن کاربران و کارمندان خود توسط فیس‌بوک می‌داد. از همین رو غول جستجو به صرافت افتاد تا شانس پیروزی خود را در شبکه‌های اجتماعی نیز بیازماید. مسئولان شرکت گوگل، براین باور بودند که «گوگل پلاس» فراتر از یک محل برای به اشتراک‌گذاری عکس‌ها و نوشته‌ها خواهد بود و این شبکۀ اجتماعی در آغاز کارِ خود به صورت دعوت‌نامه‌ای عضوگیری می‌کند و در ادامۀ راه و با کسب موفقیت به ثبت‌نام عمومی خواهدپرداخت.

ویک گاندورتا یکی از مدیران ارشد گوگل، که در شبکه‌های اجتماعی و وب تخصّص دارد، و به مدت یک سال و نیم بر روی پروژه گوگل پلاس کار می‌کرده است، در رابطه با این پروژه گفته بود: «اشتراک‌گذاری آنلاین نیاز جدّی به بازبینی و خلق شیوه‌های تازه دارد. زمان تغییر شیوه‌های فعلیِ به‌اشتراک‌گذاری، که چندان کارآمد نیست، فرارسیده و گوگل پلاس اوّلین گام عملیِ جدّیِ ما برای اِعمال این تغییرات است.»

ویک گاندورتا با شعار «یا به سراغ توسعه یک شبکه اجتماعی بروید یا ریسک بر فنا رفتن همه چیز را به جان بخرید» مدیران ارشد شرکت گوگل را برای ساخت یک شبکه اجتماعی جدید متقاعد کرد.

خداحافظ گوگل پلاس

در دسامبر ۲۰۱۸ و تنها پس از هفت سال از راه اندازی قابلیت جدید گوگل، برخلاف استقبال چشم‌گیر کاربران در ماه اول، این پروژۀ عظیم به شکست خورد.

در سال ۲۰۱۸ گوگل اعلام کرد که اطلاعات شخصی ۵۲ میلیون کاربر لورفته است و کاربران تا فوریه ۲۰۱۹ فرصت دارند تا از عکس‌ها و ویدئوهای شخصی خود در گوگل پلاس بکاپ گرفته و با گوگل پلاس خداحافظی کنند.

اگر لورفتن اطلاعات شخصی ۵۲ میلیون کاربر( همچون نام، سن، شغل، ایمیل و…) را کنار بگذاریم، عدم نوآوری در ساختار گوگل پلاس از دلایل عمدۀ شکست این شبکۀ اجتماعی بود. تا آنجا که به اعتقاد برخی از کارکنان شرکت گوگل، این شرکت بیش از آنکه دغدغه نوآوری و ابتکار در عرصۀ شبکه‌های اجتماعی را داشته باشد، می‌خواست نزدیک‌ترین نمونه به فیس بوک باشد.

گوگل با تهدیدی که از ناحیۀ فیس بوک با کاربران واقعی و فعال احساس نمود، خلاقیت و نیاز کاربران را به کلی فراموش کرده و بدون برخورداری از یک استراتژی مشخص با سرعت به پیش رفت و با همان سرعت به دیوار کوبیده شد.

به تعبیر یکی از کارمندان گوگل، پروژه گوگل پلاس: «دیوانگی مطلق بود؛ بهترین راه برای آنکه در معرض توجه ویک گاندورتا قرار بگیرید این بود که سرعت بالایی داشته باشید. به نظر من، وی باید بیشتر روی استراتژی های خود فکر کند.»

انتقادی که بیش از همه به گوگل پلاس وارد بود، «تکرار دوباره فیس بوک» بود. صاحب‌نظران براین عقیده بودند که مردم نیازی به دو فیس بوک نداشتند و فیس بوک تمام نیاز آنان را برطرف می‌نمودف به ویژه که کاربران به فضای آن عادت کرده بودند.
کنت واکر یکی از مشاوران عمومی گوگل در دیداری با مدیران ارشد این کمپانی در آلمان گفته بود: «پلاس در میان یکی از دردآورترین محصولات ناموفق گوگل قرار گرفته.»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن