وزیر آموزش و پرورش، سید محمد بطحایی، درباره تحصن فرهنگیان گفت: گلایهام نه از اعتراض فرهنگیان بلکه از روش طرح اعتراض است چراکه بدآموزی برای دانشآموزان دارد که معلم در دفتر مدرسه بنشیند و در کلاس درس حضور پیدا نکند.
به گزارش خبرنگار مرکز ترویج علوم انسانی و به نقل از خبرگزاری تسنیم: وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاح مرکز آموزشی-رفاهی شهرستان مبارکه گفت: این پروژه برای شهرستان مبارکه که با محدودیت شدید اعتبار مواجه است، پروژه بسیارسختی بوده است لذا بسیار هم ارزشمند است.
سید محمد بطحایی مأموریت اصلی آموزش و پرورش را تربیت نسلی دانست که فردای کشور را به آنچه آرزوی ماست نزدیک کند.
وی افزود: برای اینکه تربیت اتفاق بیفتد مهمترین رکن نیروی انسانی است که در بسیاری مواقع نقایص دیگر مؤلفهها را جبران میکند و البته مؤلفههای مختلف نظام آموزشی مسیر را برای رشد و تعالی کودکان و نوجوانان آماده میکند و از این رو هر قدمی که برای معلم و این رکن تحول برداشته میشود قدمی است که برای آینده کشور برداشته شده است.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: تفاوت اصلی آموزش و پرورش با سایر دستگاهها در لذتی است که معلم در قلب خودش احساس میکند و مستقیماً در تعلیم و تربیت دانشآموزان تأثیر میگذارد.
بطحایی با بیان اینکه ما موظفیم تا جایی که میتوانیم تلاش کنیم معلم با فکر و خیال بهتر به کارش بپردازد، گفت: تمام سطوح کشور به این باور رسیدهاند و متأسفانه جامعه تعلیم و تربیت علیرغم مأموریت سنگین و هدف استراتژیک و مهمی که بهعهده دارد با وضعیت مطلوب همواره فاصله داشته است هرچند در برخی از موارد این فاصله کاهش پیدا کرده است و معلم همچنان نگران تهیه اقلام معیشتی برای خانوادهاش است.
وی گفت: از آنجا که از ۱۹سالگی توفیق حضور در سطوح مختلف خانواده آموزش و پرورش را داشتهام، در تمامی این سالها اهمیت نقش معلمان در جامعه و دغدغههای معیشتی آنان را درک کردهام و هر زمان که مسئولیتی داشتهام برای حل این مشکل تلاش کردهام.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: متأسفانه با هجمه دشمن، محدودیتها و تحریمها مواجه شدهایم که باعث شده بهدلیل تورم قدرت عملیاتی ما نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کند، البته با همه این شرایط وظیفه داریم به فرایند تعلیم و تربیت خدشه وارد نشود.
بطحایی با اشاره به اعتراض برخی از معلمان در چند روز گذشته اعلام کرد: عضی از همکاران بنده نسبت به این وضعیت اعتراض و شکوه دارند و این سختی نه بهخاطر سختی معیشتی بلکه به این دلیل است که این سختی بهطور ناخواسته اثر منفی بر تعلیم و تربیت دانشآموزان میگذارد.
وزیر آموزش و پرورش نوع اعتراض و شکوه برخی معلمان را ضدتربیتی دانست و گفت: گلایه و ناراحتیام نه از اعتراض همکارانم بلکه از روش طرح اعتراض است چرا که بدآموزی برای دانشآموزان دارد که معلم در دفتر مدرسه بنشیند و در کلاس درس حضور پیدا نکند و با این کار در حقیقت ضد عدالت رفتار کردهایم.
وی تأکید کرد: در سال ۹۷ لایحه رتبهبندی معلمان آماده شده است تا نظام پرداخت معلمان تصحیح و بخشی از مشکلات را برطرف کند و حوزه منابع انسانی با این روش اصلاح پیدا میکند و امیدوارم با اهتمام نمایندگان مجلس بهفوریت مطرح، بررسی و تصویب شود.
بطحایی خبر از تهیه آئین نامهای داد که در دستور کار دولت قرار گرفته تا نوع استخدام این افراد بررسی شود.
او ادامه داد: چالش بسیار جدی در بدنه موضوع پرداخت بازنشستگان هستند که فاصله حقوقی آنان با شاغلان همترازشان بسیار زیاد است و از دوسال پیش دولت برای همترازی اعتباراتی پیشبینی کرد و تا جایی که اطلاع دارم حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای کاهش این شکاف اختصاص پیدا کرده است.
بطحایی گفت: بهطور قانونی اجازه نداریم در استخدام برای فرزندان فرهنگیان اولویت داشته باشیم اما تلاش میکنیم تا بتوانیم با پیگیریها در شرایط برابر این اولویت را ایجاد کنیم. برای کارکنان دولت که با یک مدرک وارد سیستم دولتی میشوند حداقل یک مدرک دیگر مجوز داده شده است اما برای آموزش و پرورش باید ادامه تحصیل فرهنگیان توأم با استقلال باشد و اخیراً نمایندگان مجلس طرحی در دستور دارند که اگر تصویب شود این مشکل برطرف میشود.
وزیر آموزش و پرورش در پایان عنوان کرد: تلاش میکنیم بخش عمدهای از معوقات آموزش و پرورش که در یک سال گذشته باقی مانده است تا پایان سال ۹۷ پرداخت شود.