روحیۀ انتقادی و مطالبه‌گری ماهیت علوم انسانی است

رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی از اهمیت والای علوم انسانی در برون رفت از مسائل کشور گفت و اظهار داشت: مسائل مربوط به خودرو، ارز، سکه ، مسکن و تمامی مشکلات کشور پیش از آنکه فنی باشد، در حوزه علوم انسانی قرار می گیرد.
به گزارش خبرنگار مرکز ترویج علوم انسانی و به نقل از ایرنا: رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در رابطه با پژوهش‌های علوم انسانی گفت: اساساً علوم انسانی علم مدیریت و اداره درست جامعه است؛ از این رو دولت و دستگاه های حاکمیتی باید بیش از پیش به این علوم اتکا کنند.

وی اضافه کرد: مسئولان باید راه حل مشکلات را در علوم انسانی طلب کنند، اما تاکنون تکیه مدیران بر تکنوکرات ها و در واقع مهندسان بوده است. در شرایطی که عالمان علوم انسانی بسیار دقیق و موشکافانه مسائل جامعه را حلاجی کرده و برای آن راهکار ارائه می دهند، اما در سپهر سیاست گذاری و برنامه ریزی های کلان دیده نمی شود.

محمد مهدی فرقانی با بیان اینکه مشکلات فرهنگی و اجتماعی در جوامع متعدد است، تأکید کرد: اگر مسائل اجتماعی و زندگی روزمره مردم در برنامه ریزی و سیاست گذاری ها در نظر گرفته نشود، برنامه های توسعه به خودی خود محقق نمی شود. هر برنامه ای در کشور باید یک پیوست اجتماعی و فرهنگی داشته باشد؛ چرا که اصولا موضوع هر برنامه ریزی انسان است.

او که انسان را موجودی غیر قابل پیش‌بینی می‌داند، در تعیین رفتار انسان مناسبات بسیاری را مؤثر دانست و یادآور شد: باید همواره سیاست گذاری و برنامه ریزی ها با مطالعه شرایط اجتماعی جامعه صورت گیرد.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی از بی‌مهری به حوزۀ علوم انسانی سخن گفت و وجود روحیۀ انتقادی و مطالبه‌گر درعلوم انسانی و علوم اجتماعی را علت به حاشیه رانده‌شدن این علوم دانست. همچنین خاطر نشان کرد: ماهیت علوم انسانی نقادی است، از این رو نه تنها نباید از این انتقادها گریزان بود، بلکه باید دانست که بدون نقد اجتماعی و فرهنگی جامعه از مشکلات موجود خارج نمی شود.

او افزود: گام نخست در بهبود وضعیت موجود این است که آسیب شناسی در علوم اجتماعی و مطالعات خرد و کلان فرهنگی به عنوان دستاوردهای تحقیقاتی مورد عنایت باشد و پس از آن برنامه ریزی برای پژوهش های کلان سامان داده شود.

فرقانی از عدم برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری جهت مقتضیات اجتماعی و فرهنگی انتقاد کرد و گفت: پیش از پژوهش های خرد و کلان مجموعه ای از دستاوردهای پژوهشی در دانشگاه ها انجام شده، اما حلقه وصل آنها با صنعت هنوز برقرار نشده است. هر پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری در واقع یک تحقیق جامع از مسائل است که علاوه بر آسیب شناسی به ارائه راهکار نیز می پردازد، اما این تحقیقات در کتابخانه های دانشگاه باقی می ماند و سازو کاری برای انتقال نتایج تحقیقات به دستگاه های سیاست گذاری وجود ندارد.
به گفته رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برنامه ریزی در حوزه صنعت، مسکن، پول و بانک، آسیب های اجتماعی و سایر برنامه های طراحی و اجرا نیازمند پژوهش علوم انسانی است.

فرقانی در ادامه گفت: گرچه در ماه‌های اخیر عالمان علوم انسانی بیشتر محل رجوع در تحقیقات قرار گرفته اند، اما این عمل دیر و ناکافی است. رجوع به عالمان علوم انسانی باید تبدیل به یک سیاست شود تا بطور مستمر حوزه دانشگاه در زمینه علوم انسانی دستگاه های برنامه ریزی را تغذیه کند.

او تأکید کرد: امروز کمابیش دستگاه های دولتی پژوهشکده ای وابسته به خود را ایجاد می کنند که در بیشتر موارد پژوهش ها را به پژوهشکده های وابسته به خود ارجاع می دهند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از دلایل عدم توفیق دستگاه های اجرایی ما ناشی از پژوهش در پژوهشگاه های وابسته به خود است، با استناد بر تجربیات خود می گویم که پژوهشکده های وابسته به دستگاه های اجرایی در کشور هیچ وقت پژوهش های جدی و واقعی را سامان نمی دهند.
در پایان رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: با توجه به اینکه بسیاری از پژوهشکده های وابسته به نهادهای اجرایی به صورت مستقیم از سازمان ها تأمین بودجه می شوند، ناگزیرند کم و بیش به سیاست های جاری در دستگاه وفادار باشند و عملکرد سازمان ها را مورد تأیید قرار دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن