سیدغلامرضا فلسفی: هدف این پژوهش بررسی اخبار جعلی و مهارتهای مقابله با آن است: موضوعی که امروزه به یکی از پربسامدترین واژهها در رسانههای خبری جهان تبدیل شده که مواضع رسانهای پرچالش دونالد ترامپ در این خصوص بسیار تآثیرگذار بوده است.
این پژوهش با چهار پرسش اصلی شامل:
-
اخبار جعلی چیست؟
-
چرا اخبار جعلی تولید و منتشر میشوند؟
-
چگونه میتوان اخبار جعلی را شناسایی کرد؟
-
چه مهارتهایی برای مقابله با اخبار جعلی وجود دارد؟
تکیه نظری خود را بر دو نظریۀ “جنگ روانی” و “نظریۀ توطئه” قرار داده است.
اخبار جعلی که بر بستر فضای دوم و به یاری ابزاری چون رسانههای اجتماعی، مجالی مناسبتر برای تولید و انتشار توسط دولتها، احزاب، سازمانها، گروههای تروریستی و حتی رباتها یافته؛ به یک معضل بزرگ و نگرانی جدی بدل شده است. بااین حال و علی رغم تلاشهای انجام گرفته جهت مواجهه با اخبار جعلی امکان تشخیص آن از اخبار واقعی بنا به علل گوناگون همچنان دشوار است.
در این میان یکی از مؤثرترین شیوههای مقابله با اخبار جعلی، توسعۀ آموزش سوادهایی از جمله سوادهای رسانهای، خبری، بصری و اطلاعاتی به مخاطبان است تا آشنایی با روشها و فراگیری مهارتهای لازم، توان شناسایی و مقابله با اخبار جعلی را فراهم کند.
مقالۀ حاضر نتیجه تلاشهای محمد سلطانیفر ،دانشیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، مریم سلیمی، دکتری علوم ارتباطات اجتماعی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و سید غلامرضا فلسفی، کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی واحد تهران شرق دانشگاه آزاد اسلامی است.
برای مطالعه کامل متن، فایل زیر را باز کنید: سید غلامرضا فلسفی