رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اظهار داشت: لازم است مولفان کتابهای درسی یک روز در هفته در هنرستانها حضور مستمر داشته باشند و تدریس کنند و در فضای واقعی از کلاس درس وارد محیط تصمیمساز و تصمیمگیری شوند.
به گزارش مرکز ترویج علوم انسانی به نقل از خبرگزاری تسنیم: امروز نشست هماندیشی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با مدیران و سرگروههای تألیف فنی و حرفهای و کاردانش برگزار شد.
در این نشست حجتالاسلام علی ذوعلم سخن خود را با این پرسش اساسی آغازکرد که: آیا فضای هنرستانی ما با توجه به مبانی نظری تحول که سالهاست در مورد آن بحث میشود چه تحول محسوسی کرده است؟
وی در پاسخ به این سوال اساسی گفت: در مجموعه دفتر یک هیئت اندیشهورزی وجود دارد که در مورد آن بحث شده است و همکاران تعاملاتی دارند که به هم پیوند خورده چون ما معمولا دچار یک روزمرگی هستیم ودائم باید آن را دنبال کنیم ساختارها هم به گونهای محکم است که به تغییر آن فکر نمیکنیم و نگرانیم اگر دیوار را برداریم سقف فرو بریزد، اینها همه موانعی است که در تحول وجود دارد بنابراین تحول نیاز به شجاعت دارد.
ذوعلم در ادامه گفت: اگر انگیزه تحول ایجاد نشود شجاعت اتفاق نمیافتد، در الگوی اهداف برنامهدرسی ملی یک کار انقلابی این است که کار و عمل در کنار علم و دانش قرار گرفته است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی سوال دیگری را مطرح نمود و گفت که باید به این سوالات پاسخ داده شود: مبنای نظری در برنامه درسی و برنامه آموزشی ما در مدرسه و کلاس درس چقدر تحقق پیدا کرده است؟ فضای مدرسه، تعامل بین معلم و دانش آموز، نگاه به کتاب درسی، علم و اخلاق و ملاک علمی در مدارس چقدر پیشرفت کرده است؟
او افزود: لازم است که یک روز در هفته، همکاران در هنرستان حضور مستمر داشته باشند و تدریس کنند و در فضای واقعی از کلاس درس وارد محیط تصمیمساز و تصمیمگیری شوند همچنین در اجرای کامل برنامه درسی نیاز به یک ساختار مناسب داریم.
ذوعلم اظهار کرد: آمایش سرزمین و آمایش اشتغال میتواند به عنوان یک طرح کلان ملی تلقی شود و اخیراً در شورای عالی عطف مطرح شد و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اعلام آمادگی کرد تا با مشارکت شورای عالی عتف بودجهای برای آن در نظر گرفته شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی یادآور شد: بحث فرصت مطالعه و آموزش هنرآموزان بسیار مهم است و باید برای آن در تابستان برنامهریزی کنیم در اجرای کامل برنامه درسی ملی نیاز به یک اصلاح ساختاری داریم مهمترین آن شکلگیری حوزه یادگیری است ما نیاز به یک نگاه مهندسی داریم بنابراین حوزه یادگیری باید تکمیل شود.
وی با بیان اهمیت فرصتهای مطالعاتی ویژه کارشناسان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و لزوم برنامهریزی برای توسعه منابع گفت: ارکان تصمیمسازی، اعتباربخشی و تولید محتوا حوزههای یادگیری است و تولید محتوا فقط محدود به کتاب نوشتن نیست.
در پایان ذوعلم اظهارداشت: باید دوستان همکاری کنند چرا که اگر کمک نشود قطعاً کاری انجام نخواهد شد و این کمک در درجه اول فکری، عملی و اخلاقی است و امیدواریم خداوند کمک کند تا تحول ساختاری سازمان پژوهش اتفاق بیفتد و بتوانیم کانونهای نظریهپردازی، برنامهریزی و تولید محتوا را در یازده حوزه یادگیری استقراردهیم و بر اساس آن طرحواره هر کدام از این دورهها دوباره پا بگیرد و گام تحول؛ با گام دوم برداشته شود.