همایش «چگونه اقتصاد رشتۀ انسانی را بخوانیم» / #فوت_و_فن_اقتصاد رشتۀ انسانی در #۸۰_دقیقه، اگر میخواهید اقتصاد کنکور را فوت آب شوید ویدیوهای زیر را ببینید./ با تدریس وحید تمنا، مدرس برجستۀ اقتصاد کشوری
مشکل اساسیای که دانشآموزان در جلسهی کنکور دارند مسئلهی زمان پاسخگویی به هر سوال است؛ مدتزمانی که دانشآموز فرصت دارد که به یک مسئلهی اقتصاد پاسخ دهد تقریبا ۱۵ ثانیه است! پانزده ثانیه زمان برای خواندن، تحلیل کردن و پاسخ دادن به سوالی که صورت آن به طور معمول ۶ سطر و گزینههای پاسخدهی آن هر کدام یک سطر است! دانشآموز باید چیزی در حدود ۱۰ سطر را در ۱۵ ثانیه خوانده و جواب دهد. سوال اینجاست: چطور این کار را بکنیم؟
کارگاه دانشآموزی- دبیری اقتصاد با تدریس دکتر وحید تمنا به همت مرکز ترویج علوم انسانی با همکاری ادارۀ تکنولوژی و گروههای آموزشی استان سمنان پنجشنبه، ۲۸ آذرماه در پژوهشسرای شاهرود برای دبیران جامعهشناسی استان سمنان برگزار شد، متن پیاده شدۀ این کارگاه در ادامه میآید؛
اختلاف در نوع نگرش به درس اقتصاد؛ عامل اصلی مشکلات
موضوع بحث امروز راجع به «آموزش روش حل مسائل اقتصاد» است.
در کنکور انسانی، ۱۵ سوال از درس اقتصاد طرح میشود.
چرا از کنکور شروع میکنم؟
چون تصمیم دارم بحث را از جایی که مدخل ورود به دانشگاه است آغاز کنم و به عقب برگردم.
از ۱۵ سوالی که در کنکور اقتصاد طرح میشود ۷ سوال مربوط به بخش «مسائل» است،
در حالی که منِ معلم اقتصاد وقتی میخواهم امتحان اقتصاد را برگزار کنم اگر بیشتر از دو نمره را به مسئلههای اقتصاد اختصاص دهم با اعتراض مدیر مدرسه مواجه میشوم.
بین بارمی که در متوسطهی دوم به مسائل اقتصاد اختصاص مییابد با میزان بارمی که در کنکور به این بخش اختصاص دارد تفاوت فاحشی وجود دارد؛
این عامل باعث میشود دانشآموز آنچنان که باید به این بخش از درس اقتصاد توجهی نکند
درحالی که تقریبا نصف نمرهی درس اقتصاد در کنکور به این بخش اختصاص دارد.
همچنین این عامل باعث میشود دلسردی معلم از تدریس این بخش میشود.
ما اینجا هستیم که به عنوان واسطی عمل کنیم که این مشکل را تا حدودی حل میکند.
زمان پاسخگویی به یک مسئلهی اقتصاد در کنکور ۱۵ ثانیه است
مشکل اساسیای که دانشآموزان در جلسهی کنکور دارند مسئلهی زمان پاسخگویی به هر سوال است؛
مدتزمانی که دانشآموز فرصت دارد که به یک مسئلهی اقتصاد پاسخ دهد تقریبا ۱۵ ثانیه است!
پانزده ثانیه زمان برای خواندن، تحلیل کردن و پاسخ دادن به سوالی که صورت آن به طور معمول ۶ سطر و گزینههای پاسخدهی آن هر کدام یک سطر است!
دانشآموز باید چیزی در حدود ۱۰ سطر را در ۱۵ ثانیه خوانده و جواب دهد.
سوال اینجاست: چطور این کار را بکنیم؟
علاوه بر اینکه باید تسلط بالایی به مباحث داشته باشیم، بپذیریم که وضعیت کنکور این است و از همین حالا آرام آرام تغییرات را در خود ایجاد کنیم.
دانشآموز باید بیاموزد که در مواجهه با صورت سوال، مستقیم به سراغ دادههایی برود که به دردش میخورد
و وقت خود را با خواندن سایر بخشهای سوال تلف نکند.
اولین کاری باید انجام دهیم فهم روش حل مسئله است؛ تا روش حل مسائل را درک نکنیم نمیتوانیم جلو برویم.
با تمرین خود را به چالش بکشید/ «چگونه اقتصاد رشتۀ انسانی را بخوانیم»
روش حل، نحوهی برخورد با مسئله است.
دومین قدم تمرین و تست زدن است که در همین جلسه با هم کار خواهیم کرد.
دانشآموزان باید خود را عادت دهند بدون ماشین حساب مسائل را کار کنند.
این مسئله برای دانشآموزان پایهی دوازدهمی مهمتر است.
باید عادت کنید محاسبات را ذهنی حل کنید.
در این جلسه میخواهیم به دانشآموزان یاد دهیم که در مواجهه با مسائل اقتصاد چگونه اصلیترین موضوع آن را بیرون بکشند.
موضوع دیگری که دانشآموزان باید به آن دقت کنند این است که از یک جایی به بعد ناچار هستند که از یک منبع استفاده کنند؛
چرا که تعداد تمرینهای کتاب درسی آنقدر نیست که دانشآموز بتواند از آنها استفاده کند؛
و همچنین این تمرینها هم از نظر جنس و هم از نظر کیفیت در سطحی نیستند که بتوان با آنها با کنکور برخورد کرد.
در این جلسه ما مشخص خواهیم کرد که چه دانشآموزانی باید چه منابعی را استفاده کنند که بهترین نتیجه را بگیرند.
دانستن چهار عمل اصلی ریاضی؛ کلید حل مسائل اقتصاد
دانشآموزان مهمترین مشکلی که با اقتصاد دارند این است که در این درس ریاضی وجود دارد.
اما برای حل مسائل اقتصاد چقدر یادگیری ریاضی لازم است؟ تقریبا به اندازهی دانستن چهار عمل اصلیِ ریاضی!
دانشآموز اگر این چهار عمل را بتواند به درستی انجام دهد، از پس حل مسائل کنکور برمیآید.
مشکلی که دانشآموزان دارند این است که در درک مسائل مشکل دارند،
درضمن اگر بخواهیم خیلی رو راست باشیم، دانشآموزان ما تقسیم را خوب بلد نیستند
و همین عوامل هم باعث میشود که نتوانند پاسخ درست دهند.
در این جلسه ما برای این مشکلات راهحلهایی را ارائه خواهیم کرد.
اولین کاری که یک دانشآموز باید انجام دهد تمرین کردن است.
هیچ موفقیتی به وجود نمیآید مگر با تلاش و تمرین.
من انتظار دارم که در پایان این جلسه شما با یک برنامهی معین بتوانید که نتایج خوبی در کنکور بگیرید.
درس اقتصاد؛ پاشنهی آشیل دانشآموزان/ «چگونه اقتصاد رشتۀ انسانی را بخوانیم»
دانشآموزان در کنکور بالاترین درصدی که در درسها میزنند، رتبههای زیر ۲۰۰۰، در درس اقتصاد و روانشناسی است؛
پس این درس (اقتصاد) قابلیت این را دارد که بتوانید در آن درصد بالایی را بزنید و برای دانشآموز بسیار مهم است؛
از طرفی اگر دانشآموز در آن درصد پایینی بزند نمرهی زیادی را از دست خواهد داد.
۱۳ تیپ مسئلهی اقتصاد؛ همهی تیرهای در ترکش طراحان سوال
با توجه به نظام جدید آموزشی، تا این لحظه ۱۰ تیپ مسئله در کنکور طرح شده است.
۳ تیپ مسئله هنوز طرح نشده است اما امکان طرح دارد.
یعنی ما در کل ۱۳ تیپ مسئلهی اقتصاد داریم که توانایی طرح در کنکور را دارند.
امروز در این جلسه، ما با ۹ تیپ از آنها آشنا میشویم و روش حل آن را فرا میگیریم.
دانشآموزان باید این مسئلهی مهم را در ذهن داشته باشند که طراحان سوالات کنکور هم ممکن است در طرح سوال اشتباه کنند
و به طور مثال دو گزینهی درست در بین پاسخها قرار دهند.
در این موارد به جای از دست دادن تمرکز خود، به سراغ سایر سوالات بروید و مطمئن باشید که آن سوال حذف خواهد شد.
امتحانات نهایی؛ هدفِ در سایه/ «چگونه اقتصاد رشتۀ انسانی را بخوانیم»
نکتهی مهمی که وجود دارد این است که دانشآموزانی که امتحان نهایی دارند، این امتحانات را بسیار جدی بگیرند.
سال گذشته از حدود ۳۰۰۰۰ نفر قبول شدهی کنکور در رشتهی علوم انسانی نزدیک به ۴۰۰۰ نفر به خاطر قبول نشدن در امتحانات نهایی وارد دانشگاه نشدند.
در ۳۰ استان کشور در درس جامعهشناسی، فقط ۴ استان میانگین نمرهی بالای ۱۰ را دارا هستند! اما در کنکور اینگونه نیست. چرا؟
چون دانشآموزان عادت کردهاند به کنکوری خواندن دروس.
سلام. ممنون ? چجوری دانلود کنیم
سلام و احترام
هنگام پخش ویدئو نوار باریکی زیر صفحه نمایش هست روی آیکون چرخدنده بزنید بهتون امکان دانلود میده