(قسمت چهارم)
نقش معلم در روش تدریس فعال
اگر معلمی بتواند مشارکت را در جهت دستیابی به این اهداف در کلاس درس خود نهادینه کرده
و این فضای پویا را با ممارست، توجه واعتنای بسیار پیگیری کند؛
می شود گفت بسیاری از مشکلات در پیاده سازی سند تحول مرتفع شده
هم چنین دست یابی به فرصت های تربیتی به صورت عملی روی می دهد.
راهکاری در رابطه با شیوۀ مدیریت کلاس
که معلمان نقش مدیریتی برجسته ای را در آن دارند، ارائه داده می شود.
شیوه های مدیریت کلاس:
- امروزه با وجود ایجاد تغییرات عمیق در نظام آموزش و پرورش و تغییر در سیاست ها و برنامه ریزی های آموزشی؛
بعضی از معلمان در رویارویی با مسائل و مشکلات آموزشی فاقد توانایی های لازم و اساسی هستند
و از روش های قدیم و مهارت های سنتی و انفرادی برای اداره ی کلاس خود استفاده کنند.
همین امر باعث کندی شکل گیری فرایند یاددهی- یادگیری و آسیب پذیری امر آموزش شده است.
- معلم موفق کسی است که کلاس درس را به گونه ای آماده سازد تا پاسخ گوی تمامی چالش ها در طول تدریس باشد.
معلم باید توانایی های خود را بشناسد، روش تدریس خود را ارزیابی کند
و اگر روش ها قدیمی و کهنه باشند روش پویا و زنده ای را پیش گیرد تا روحیه ی خلاقیت و نوآوری را در نهاد دانش آموزان شکوفا سازد.
او باید روش های برخورد با مشکلات درس را بشناسد و راهبردی را اتخاذ کند که فرایند یاددهی- یادگیری را مختل نسازد
و مشکلات جزئی کلاس او، به مشکلات کلی و وخیم تبدیل نشود.
هم چنین باید رفتاری داشته باشد که؛
دانش آموختگان کلاس درس او، مسائل آموزشی و مشکلات رفتاری خود را در محیطی آرام و سرشار از محبت و غیر تهدیدآمیز حل کنند.
برگرفته از شیوه های مدیریت کلاس
-
تکیه بر کارهای گروهی ومشارکتی در مدرسه در جهت نیل به غایات تربیتی سند تحول
-
طرد روش تدریس قدیمی و اتکا بر شیوه های نوین تدریس
که به تفصیل مورد بحث قرار گرفته اند،
تنها بخشی از نکات مهم آموزشی هستند که می بایست در نظام آموزش وپرورش مورد عنایات ویژه قرار بگیرند.
پس از این نیز موضوعات گوناگونی را که حول محور نظام آموزش هستند به چالش می کشانیم تا به راهکارهای مفیدی دست یابیم.
گفتنی است هیچ چیز به اندازۀ تجربۀ یک دبیر که در تعامل مستقیم با دانش آموزان است نمی تواند بیانگر خلأهای موجود در نظام آموزشی باشد.