وزیر آموزش و پرورش گفت: در آموزش مقطع ابتدایی و متوسطه اول دچار انحراف از مأموریت اصلی شدهایم.
به گزارش خبرنگار مرکز ترویج علوم انسانی به نقل از خبرگزاری پانا: سید محمد بطحایی روز گذشته ۲۵ اسفند در نشست با رؤسای ادارات سازمان استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان استانهای یزد، خراسان رضوی، قم، شهر تهران، البرز و سمنان، رؤسای کمیتههای علمی المپیاد و اعضای شورای مرکزی اندیشکده دانشپژوهان جوان اظهار داشت: باید جامعه نخبگان با روش درست شناسایی، تربیت و در خدمت جامعه قرار گیرد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این نکته اساسی که در حوزه آموزش و پرورش عمومی باید با چه سیاست و رویکردی حرکت کنیم که آموزش و پرورش عمومی را با تهدید مواجه نکند، گفت: دانشآموزان در مدرسه باید مهارتهای زندگی را آموزش ببینند و بتوانند مسائل زندگی را شناسایی و حل کنند و این، از مأموریتهای اصلی آموزش و پرورش عمومی است و هر عاملی که این مأموریت اصلی را تحتالشعاع قرار دهد با آن مقابله خواهد شد.
بطحایی در ادامه گفت: متاسفانه بخشی از مأموریت آموزش عالی به آموزش و پرورش منتقل شده است و برخی نیز به این روند می بالند اما این نادرست است زیرا آموزش و پرورش عمومی را با تهدید مواجه کرده و باعث انحراف از مسیر اصلی اش شده است.
وی افزود: در آموزش ابتدایی و متوسطه اول دچار انحراف از ماموریت اصلی این حوزه شدهایم به همین خاطر در کلاسهای ابتدایی به شیوه اساتید دانشگاه تدریس میکنیم، لذا با این الگوبرداریها تربیت و آموزش در مدارس برای دانش آموزان حاصل نمیشود.
بطحایی با بیان اینکه تربیت نخبگان نیازمند توجه است اعلام کرد: حجم سبد آموزش در مدارس باید به میزان درست خود کاهش یابد و در عوض، مدارس بر مهارت و تربیت تمرکز بیشتری داشته باشد. کودکان باید طعم شکست و پیروزی را با همدیگر تجربه کنند و نباید با ایجاد رقابتهای فردی یک نفر طعم پیروزی و دهها نفر طعم شکست را تجربه کنند. همچنین باید روش شناسایی نخبگان تغییر یابد و در شرایطی که تفکر کودکان هنوز انتزاعی نشده است آنها را وارد رقابت و تجارب پیروزی و شکست نکنیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: پس از افتتاح طرح کلاسهای بازی و یادگیری کودکان در مدارس برخی افراد انتقاد کردند که انجام این کارها ارزشی ندارد و چرا انجامش می دهید، پاسخ من به آنان این بود که مگر میتوان کودکان را در پشت نیمکتهای زمخت نشاند و آنان را از طبیعت کودکی شان جدا کرد و آموزش داد و تربیت کرد.
وی در ادامه به اهمیت اندیشکدهها برای جامعه به لحاظ بررسیهای علمی اشاره کرد و لزوم بررسی پرسشها و مسائل مطرح شده برای آنرا را مطرح نمود.
در این جلسه رؤسای ادارات در خصوص « ضرورت آسیبشناسی المپیادهای علمی »، «نیاز به واکاوی طرح شهاب در متوسطه اول»، «نحوه انتخاب مدیران مدارس سمپاد و انطباق طرح فرایند و انتصاب مدیران مدارس با قوانین و شیوهنامههای این مدارس»، «انطباق کامل برنامههای مدارس استعدادهای درخشان با سند تحول آموزشوپرورش » سخن گفتند.
رؤسای کمیتههای علمی نیز در سخنرانی خود خواستار توجه بیشتر به افراد موفق در المپیادهای علمی کشوری در استانها و استفاده از توانمندیهای این دانش آموزان شدند . همچنین درباره کتابهای درسی براین عقیده بودند که محتوای کتابهای درسی تغییری نکرده و فقط بهصورت شکلی تغییر پیدا کرده است.
بی توجهی به ادبیات معاصر در کتابهای درسی نیز از دیگر نکاتی بود که مطرح نمودند. همچنین یکی از حاضران به مقایسه جامعه ژاپن و ایران پرداخت و گفت : «ژاپن خانههای کوچک و مدارس بزرگ دارند درحالیکه جامعه ما چنین نگاهی به مدارس ایرانی ندارد.»