معاون دانشگاه فرهنگیان اعلام کرد: امسال ۱۶ هزار نفر از مهارتآموزان ماده ۲۸ در آزمون اصلح شرکت میکنند و این آزمون به طور همزمان روز جمعه اول شهریور ماه سال جاری در ۳۱ استان کشور برگزار خواهد شد.
به گزارش مرکز ترویج علوم انسانی و به نقل از خبرگزاری تسنیم رضا کچوئیان از طراحی آزمون کتبی مهارتآموزان ورودی سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ و مهارتآموزان باقیمانده از ورودی سال ۱۳۹۵ خبر داد و اظهار داشت: در این ارزیابی تلاش بر این است دانشها و مهارتهای اصیل معلمی مورد نیاز نومعلمان از سرفصل برنامه دوره یک ساله استخراج و عمده موقعیتها و سؤالات بر اساس این شایستگیها طراحی و تدوین شود.
کچوئیان در ادامه گفت: همه مراحل اجرای ارزشیابی صلاحیتهای حرفهای برای مهارت آموزان باقیمانده از ورودی سال ۱۳۹۵ که از این پس به اختصار ورودی ۱۳۹۵ نامیده میشوند، همانند مهارت آموزان ورودی سال ۱۳۹۶ است.
معاون دانشگاه فرهنگیان با اشاره به این که کاربرد واژههای صلاحیت و شایستگی در مرکز سنجش شایستگیهای حرفهای دانشگاه فرهنگیان، به منزله سنجش صلاحیت یا شایسته بودن افراد نیست، تصریح کرد: اصطلاحات صلاحیت و شایستگی به لحاظ فنی با در بر داشتن تعاریف علمی خاص شامل دانشها، مهارت ها و سایر ابعاد تواناییهای فرد بوده که بر مبنای علوم سنجش و اندازهگیری، مدیریت آموزشی و برنامهریزی درسی قابلیت سنجش دارند.
عضو هیئت رئیسه دانشگاه فرهنگیان از اصلح به عنوان واژهای برای ارزشیابی صلاحیتهای حرفهای نام برد و خاطر نشان کرد: این واژه بدون اشاره به صالحتر بودن افراد تفاوت افراد را در ارائه دانشها، مهارتها و سایر ابعاد قابل سنجش توانایی، مورد ارزیابی قرار میدهد.
کچوئیان با اشاره به برنامه درسی دوره یک ساله مهارتآموزی، مصوب بیستمین جلسه شورای دانشگاه، در خصوص ارزشیابی جامع صلاحیتهای حرفهای عنوانکرد: آزمونهای کتبی دانشی و عملکردی از طریق طراحی سؤالات استاندارد تولید و به اجرا در میآید. بر اساس این برنامه، ارزشیابی جامع در پایان دوره مهارت آموزی برگزار و جدای از ارزشیابیهای تکوینی و تراکمی تلقی میشود.
کچوئیان در خصوص دریافت دفترچههای اختصاصی مهارت آموزان تصریح کرد: در مؤلفه کتبی اصلح پیش رو، هر گروه از رشتههای ۱۹ گانه مهارت آموزان ورودی سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۵ همچنین هر گروه از رشته های ۲۳ گانه مهارتآموزان ورودی سال ۱۳۹۷ دفترچههای اختصاصی خود را در آزمونهای کتبی چندگزینهای و کتبی عملکردی دریافت خواهند کرد.
معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، مجموع امتیاز آزمونهای کتبی عملکردی و کتبی چندگزینهای را برابر با ۴۵۰ امتیاز دانست و گفت: ضروری است مهارتآموزان حد نصاب ۶۵ درصد مجموع آن دو، معادل ۲۹۲.۵ امتیاز را کسب کنند.
وی با اشاره به تفاوتهای برخی دروس و سرفصل برنامه درسی مهارتآموزان ورودی سالهای ۹۶ و ۹۷ بخشهایی از فرآیند ارزشیابی کتبی این افراد را متفاوت خواند و اعلام داشت: در تحلیل نتایج ضمن اجرای فرایندهای فنی آزمون سازی، هر یک از این دو گروه با مهارتآموزان هم ورودی خود قیاس خواهند شد.
عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، تعداد مهارتآموزان شرکت کننده در آزمون اصلح سال جاری را ۱۶ هزار نفر اعلام کرد و افزود: این آزمون به طور همزمان روز جمعه اول شهریور ماه سال جاری در ۳۱ استان کشور، برگزار خواهد شد.
او اضافه کرد: تمام مراحل طراحی و تدوین سوالات، چاپ دفترچهها و تصحیح پاسخ برگههای چندگزینهای و عملکردی، به طور متمرکز در سازمان مرکزی با بهرهگیری از ظرفیت اساتیدی از کل کشور انجام شده است.