رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد باید آزمونهای استاندارد جایگزین کنکور شود.
مهدی زاهدی در برنامه پرسشگر شبکه آموزش که با موضوع بازنگری سند تحول بنیادین روی آنتن رفت، در پاسخ به این سوال که آیا اسناد بالادستی کاربردی هستند یا خیر؟ گفت: «برای پاسخ به این سوال باید بگویم که تقشه جامع علمی کشور بر دو سند دیگر اشراف دارد و یک سند بالادستی برای دو سند دیگر است این دوسند سند تحول بنیادین و سند اسلامی شدن دانشگاههاست که در واقع سند تحول بنیادین آموزش عالی و علم و فناوری است.»
او در ادامه گفت: «نقشه جامع علمی کشور سندی تئوری است و خط و خطوط را نشان میدهد و بیش از دهها هزار ساعت نفر بر روی آن کار کردهاند.»
زاهدی در پاسخ به این سوال که ما چه زمانی میتوانیم بفهمیم این اسناد تاثیرگذار هستند یا خیر گفت: «این اسناد و زیر مجموعههای آن کاربردی هستند اما در اجرای آنان چند پارامتر وجود دارد اولین پارامتر اراده دولت و مسئولان مربوط در آن حوزه است.»
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: «در سند اسلامی شدن به پژوهش و فناوری توجه میشود که باید در پایان برنامه پنجم جی پی دی پژوهش به ۳درصد برسد که هنوز به یک درصد هم نرسیده است. این اتفاق در درون وزارت آموزش و پرورش و علوم نیفتاده و این اراده وجود نداشته است.»
او به ترویج پژوهشگاهها در سند اسلامی شدن دانشگاه اشاره کرد و افزود: «رهبری فرمودند در دانشگاهها باید پژوهشگاه ایجاد شود این موضوع چقدر تحقق یافته است باید دانشگاهها اندیشکده وجود داشته باشد ما چقدر در ایجاد این موضوع کمک کردیم.»
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه گفت: «در این موضوع که ستاد راهبری نقشه جامع کشور فعال است شکی نیست اما باید در عمل ببینیم کارها به چه صورت انجام شده است زیرا در سال ۱۴۰۴ باید به چشم انداز مورد نظر برسیم.»
زاهدی گفت: «جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ در بحث علم و فناوری باید کشوری باشد که چند ویژگی دارد یکی از این ویژگیها این است که در تولید توسعه علم و فناوری و به کارگیری دستاوردهای آن توانا باشد. رتبه ما اکنون در تولید مقاله ۱۶، در حوزه شاخص نواوری رتبه ۶۵، در کارافرینی ۷۳ و در کسب و کار ۱۲۸ است که با نقطه مطلوب خیلی فاصله داریم و ریشه این فاصله اراده نداشتن مسیولان است.»
او ادامه داد: «در سند تحول بحث رتبهبندی فرهنگیان آمده است، هشت سال در مجلس آن را پیگیری گردیم و دولت قول اجرا داده است. بحث حذف کنکور در سال ۸۷ برای اولین بار مطرح شد که اراده در این زمینه نبود در سال ۹۱ نیز کار جدی صورت نگرفت چون قرار بود ظرف پنج سال انجام شود.»
زاهدی گفت: «ما گفتیم باید آزمونهای استاندارد جایگزین کنکور شود چرا آموزش و پرورش این موضوع را سازماندهی نکرده است که این آزمونها را داشته باشیم؟»