وزیر آموزش و پرورش به تاکیدات مقام معظم رهبری اشاره کرد و از برنامهریزی این وزارتخانه برای سرعتبخشی بیشتر به آموزههای دینی و اسلامی در نظام تعلیم و تربیت به ویژه در برنامههای رسمی درسی آموزش و پرورش خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش، سیدمحمد بطحایی گفت: «با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری به دنبال سرعت بخشی بیشتر آموزههای دینی و اسلامی در نظام تعلیم و تربیت به ویژه در برنامههای رسمی درسی آموزش و پرورش هستیم.»
او به فعالیتهای اولویتدار وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «امسال یکی از سالهای خوبی بود که در خصوص معارف قرآن و آشنایی دانشآموزان با قرآن قدمهای ارزشمندی به صورت صف و ستادی از سوی همکارانم برداشته شد.»
وزیر آموزش و پرورش به حضور قریب به سه میلیون نفری دانشآموزان و فرهنگیان کشور در طرح جز سی قرآن کریم اشاره کرد و افزود: «نهضت ملی حفظ جزء سیام قرآن، اصول، رویکردها، راهبردها و اقدامات اجرایی لازم برای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری در دستگاه تعلیم و تربیت کشور را تبیین کرده است. این رویکرد ملی با نگاه سلسله مراتبی ذیل سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن تعریف میشود.»
بطحایی ادامه داد: «خوشبختانه امروز جامعه تعلیم و تربیت با قرآن و معارف قرآنی مأنوس شدهاند. البته ما به این قانع نیستیم؛ امیدواریم در آیندهای نزدیک همه دانش آموزان و فرهنگیان با قرآن ارتباط برقرار کنند، بتوانند قرآن را بخوانند و در قرآن تدبر کنند.»
باید فکرمان را قرآنی کنیم
رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش گفت: «اساس و محور احیای قرآن، عمل به آن است و باید فکر، عمل و باورمان را قرآنی کنیم، وعده قرآن را وعده صدق و حق بدانیم.»
وزیر آموزشوپرورش درباره نهضت ملی حفظ جزء سیام قرآن کریم افزود: «این نهضت از آغاز سال تحصیلی ۹۸ـ۹۷ و با هدف زمینهسازی انس با قرآن در کودکان و نوجوانان؛ تلاش برای فرهنگسازی مناسب و ارائه آموزشهای لازم در چگونگی حفظ قرآن و همچنین ایجاد انگیزه و رغبت برای حفظ آیات و سورههای جزء سیام قرآن کریم به صورت فراگیر و با همراهی نهادها و دستگاههای فرهنگی عضو شورای توسعه فرهنگ قرآن کشور بین همه اقشار جامعه، مخصوصاً جامعه بزرگ فرهنگیان و دانشآموزان اجرا شد.»
وی اشاره کر: «در چشمانداز ترسیمشده برای این نهضت و با اجرای دقیق آن، در یک سال تحصیلی، ۱۰ درصد از دانشآموزان با اولویت دوره ابتدایی اول و دوم حافظ جزء سیام شدهاند و در گام بعدی، ضمن تحت پوشش قرار دادن مابقی دانش آموزان، انتظار میرود به دوره متوسطه اول و دوم نیز تعمیم داده شود.
بطحایی حفظ قرآن را راهی برای قرائت مستمر و عمل به آیات قرآن دانست و گفت: «ضرورت دارد در برنامههای تربیت حافظ، به فهم قرآن کریم توجه ویژه شود. همه ظرفیتهای آموزشوپرورش، برای ترویج و فرهنگسازی حفظ قرآن به کار گرفته شده است و با توجه به اینکه حافظان قرآن به اخلاق قرآنی آراسته میشوند، برنامهریزی شده است.»
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «توسعه و توجه جدی به سایر زمینههای آشنایی با عترت و اهل بیت(ع)، تشویق و زمینهسازی برای آشنایی والدین با قرآن و شروع حفظ از سنین ابتدایی، هدایت مدارس و مراکز دارالقرآن به ویژه مدارس ابتدایی برای برگزاری دورهها و کلاسهای حفظ قرآن، ایجاد ساز و کارهای لازم برای بهرهمندی از ظرفیت مربیان سایر دستگاهها و نهادهای هم سو، ارتقای جایگاه حفظ و حافظان قرآن در فرآیندهای آموزشی، ارزیابی و ارتقای دانشآموزان و معلمان در مدارس از دیگر فعالیتهای وزارت آموزش و پرورش است.»
او به منوّیات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان و تأکیدات ایشان اشاره کرد و گفت: «تأکیدی که مقام معظم رهبری داشته و دارند، این است که با استفاده از این ظرفیت بسیار غنی که در آموزش و پرورش وجود دارد، میتوانیم آموزههای تعلیم و تربیتی را با سرعت بیشتری پیش ببریم و امید داریم در برنامههای رسمی درسی این اتفاق مهم را رقم بزنیم. در جایی که برای اولین بار رهبر معظم انقلاب سخن از ۱۰ میلیون حافظ قرآن داشتهاند، امروز به فضل خدا آموزش و پرورش کشورمان در یک نهضت قرآنی با عنوان طرح «جز سیام» دو میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموز و معلم حضور فعال دارند.»
بطحائی گفت: «در نهضت جز سی قرآن یک و نیم میلیون نفر یک سوم جز سی و ۴۵۰ هزار نفر کل جز سی را حفظ کردند و این عدد در سال گذشته ۲۲۰ هزار نفر بود.»