بررسی اقدامات آموزش و پرورش در سال ۹۷ (۲)

بخش دوم بررسی اقدامات آموزش و پرورش در سال ۹۷

برگزاری انتخابات نمایندگان فرهنگیان در صندوق ذخیره

آموزش و پرورش در سال گذشته با چالش رویدادهای به وجود آمده در صندوق ذخیره فرهنگیان مواجه شد. برای عبور از این تنش نمایندگان فرهنگیان با دو عضو هیئت امنا و یک بازرس در فعالیت‌های صندوق مشارکت داردند.

وزیر آموزش و پرورش اختیار انتصاب دو عضو هیئت امنا و بازرس را دارد اما بطحایی با تاکید بر مشارکت فرهنگیان تفویض اختیار کردند تا انتخابات صورت گیرد.

از ۳۵۵۷ نفر نامزد این انتخابات ۸۳ نفر در مرحله اول در جلسه مشترک به ارائه برنامه‌های خود پرداختند که در نتیجه  سه نفر به نام‌های « لیلا نظر پور » با ۲۴ رای، « امین الله سالاری » با ۲۳ رای به عنوان نماینده فرهنگیان و « محسن مسعودی » با ۲۱ رای به عنوان بازرس انتخاب و برای چهار سال راهی صندوق ذخیره فرهنگیان شدند.

اختلاس‌های چندهزار میلیاردی موجب نارضایتی فرهنگیان شد و برگزاری این انتخابات موجب دلگرمی فعالان امر آموزش جهت نظارت بر این بنگاه اقتصادی گردید.

مهارت‌محوری تکالیف به جای مشق شب

وزارت آموزش و پرورش در اقدامی تکالیف سه مقطع اول ابتدایی را لغو و مهارت‌آموزی را در برنامه این مقاطع قرار داد.

در ضمن دو ساعت آموزشی به عنوان «برنامه ویژه مدارس» برای مقاطع چهارم تا ششم در دوره اول متوسطه در نظرگرفته شد.

بررسی‌های انجام شده نشان‌دهنده ناکارآمدی تکالیف با هدف رونویسی و تکرار است، به همین علت تکالیف به سمت مهارت‌آموزی سوق یافت.

در واقع در این طرح تکالیف در کلاس درس و با نظارت و راهنمایی معلم صورت می‌گیرد و در خارج از کلاس درس عمده وقت دانش‌آموزان درگیر آموزش مهارت‌های لازم می‌شود.

در این خصوص رضوان حکیم‌زاده (معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش) اینگونه توضیح می‌دهد: در این طرح  معلم را به عنوان مسئول یادگیری دانش‌آموز شناخته می‌شود و نظارت توسط معلم در کلاس درس صورت می گیرد.

این طرح دارای موانع و ایراداتی است که آموزش و پرورش امید دارد در پایان سال تحصیلی به رفع این موارد بپردازد.

رتبه بندی دبیران

براساس سند تحول بنیادین که در سال ۹۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

در فصل ششم این سند به منزلت و ارتقا منابع انسانی تاکید شده است، در همین راستا در  هدف ۱۰ و راهکار عملیاتی ۱۰/۲ مقرر می دارد: «استقرار نظام سنجش صلاحیت‌‌های عمومی، تخصصی و حرفه ‌ای، تعیین ملاک‌‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان براساس نظام معیار اسلامی.»

طرح از وزارت آموزش و پرورش به مجلس و از مجلس به آموزش و پرورش و برای رفع ایرادات عودت داده شد با همه این رفت و برگشت‌ها این طرح در ۲۷ اسفند ۹۳ به تصویب مجلس رسید.

طرح تا مراحلی اجرایی و در گام‌های بعدی به علت کمبود بودجه متوقف ماند. اواخر آبان سال ۹۷ با تلاش وزارت آموزش و پرورش بطحایی اعلام کرد: « مهم ترین اقدامی که برای معیشت معلمان در دستور کار قرار داده‌ایم طرح رتبه‌بندی است و به زودی این طرح در اختیار مجلس قرار می‌گیرد، در سال ۹۷ محقق شد.»

هم‌اکنون در صورت تصویب لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان از سوی دولت در اختیار مجلس و در سال ۹۸ اجرایی خواهد شد.

شورای عالی آموزش و پرورش و مشارکت فرهنگیان

شورای عالی آموزش و پرورش دارای ۲۲عضو است.

بطحایی قبل‌تر با استناد به بند ۱۴ماده ۹ قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش با اختیارات خود به انتصاب این شورا اقدام می‌کرد.

جهت مشارکت فرهنگیان رویکرد وزارت آموزش و پرورش به سمت برگزاری انتخابات سوق یافت. در مرحله اول ۱۶۱ نفر بیشترین آرا را کسب کردند، مرحله دوم این انتخابات اوایل امسال در تهران برگزار می‌شود.

سه نفر در مرحله دوم انتخاب می‌شوند و با حکم ریاست جمهوری وارد شورای عالی آموزش و پرورش خواهند شد.

اتاق بازی و برنامه درسی

در سال ۹۷ معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ایده نویی را در برخی از مدارس با عنوان اتاق بازی به مرحله اجرایی رساند .

هدف از طراحی اتاق بازی، آموزش مهارت‌های درسی و زندگی در قالب بازی است. در واقع علاوه بر معلم، فضای آموزشی و کتاب‌های درسی، بازی‌ نیز در لذت آموختن و نهادینه کردن یادگیری نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

رضوان حکیم‌زاده مزیت اجرایی شدن این طرح را خاتمه‌بخشی به نظام دلهره‌آور شاگرد اولی و رقابت‌های مضر اعلام کرد.

وی معتقد است ناکامی برخی  افراد در آینده براساس نظام آسیب‌زا رقابت فردی است. توجه به جمع‌گرایی و موفقیت‌های جمعی از دیگر ویژگی‌های این طرح است.

وی این طرح را با تاکید بر بازی‌های فکری و تحرکی موفق دانست و اشتیاق دانش‌آموزان و خانواده‌ها و اولیا مدارس را بر این موفقیت را شایان ذکر دانست.

آزمون استخدامی در آموزش و پرورش

در اوایل سال ۹۷ آموزش و پرورش با همراهی سایت سازمان سنجش دست به اعلام شرایط استخدام پیمانی در این وزارت‌خانه زد.

نیاز‌های منطقه‌ای برای حدود ۷۰ خوشه شغلی مربوط به مشاغل آموزشی اعلام شد و تلاش‌ها به سمت جذب معلم از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دیگر نیز صورت گرفت.

از شروط جذب منابع انسانی موفقیت در پودمان اول دوره مهارت‌آموزی اعلام داشتند. افراد پس از گذران دوره آموزشی از سال ۹۸ همکاری خود را با مدارس آغاز خواهند کرد.

 

بازخوانی گزارش ایرنا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن