بررسی اهداف تولید وانتشار ویژه نامه های مجلۀ رشد

 

  • يكــي از اهداف اصلي توليد و انتشــار ويژه نامه هاي گذشــتۀ مجلۀ رشــد معلم؛

آشــنا نمودن مجريان و دبيران محترم از برنامه های درســی و تحولات ايجاد شده در آن ها؛

در راستای سند تحول بنيادين نظام آموزش وپرورش رســمی و عمومی

و سند برنامۀ درسی ملی جمهوری اسلامی ايران و اجرای مطلوب و اثربخش آن ها است.

  •  این سخن برگرفته از مقالۀ؛

“هدف از تغيير برنامه های درسی در راستای سند برنامه درسی ملی”  از دکتر محمود امانی طهرانی مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری آموزش و پرورش می باشد.

  •  حال سعی ما بر این بوده است که این مصادیق را  مورد بررسی قرار دهیم؛

    تا در پی این تحلیل وهم چنین بررسی دیدگاه های دبیران که به صورت مستقیم با دانش آموزان در ارتباط هستند
    بتوانیم موضوعاتی را به چالش بکشانیم ودر نهایت راهکاری مفید وسازنده را ارائه بدهیم.

آشــنا نمودن مجريان و دبيران محترم؛

از برنامه های درســی و تحولات ايجاد شده در آن ها در راستای سند تحول بنيادين نظام آموزش وپرورش

  • يكــي از اهداف اصلي توليد و انتشــار ويژه نامه هاي مجلۀ رشــد معلم؛

آشــنا نمودن مجريان و دبيران محترم از برنامه های درســی و تحولات ايجاد شده در آن ها

در راستای سند تحول بنيادين نظام آموزش وپرورش رســمی و عمومی

و سند برنامۀ درسی ملی جمهوری اسلامی ايران

و اجرای مطلوب و اثربخش آن ها است.

  • وحيد گلستان رئيس گروه توليد فيلم هاي آموزشي دفتر انتشارات و تكنولوژي آموزشـي نیز

نرم افـزارهـاي بر فــــراز آسمـان را پدید آورده است

وآن را ابـزاري براي رشد شايستگي هاي پـايه و فراهم كنندۀ فرصت يادگيري معلمان می داند.

وی مهم ترين اهداف خود را اینگونه بیان می کند كــه؛

چون زمان اتمام توليد برنامه هاي درسي و كتب جديد با شروع سال تحصيلي جديد، چند ماه بيشتر فاصله نداشته اســت.

هم چنین دوره هاي آموزشــي ضمن خدمت نيــز يا به صورت حضوري و يا به صورت برخط برگزار مي شــد،

اين فيلم ها به نوعي پشتيبان آن دوره ها بودند.

ایشان در گفت وگویی که با نصرالله دادار داشتند اینگونه بیان کردند که؛

به جز در پايه دهم، در ساير پايه ها اين امكان براي ما فراهم شد كه هميشه اين فيلم ها را به دوره ها برسانيم

و همكاران به عنوان اطلاعات و سند پشتيبان از آن ها استفاده كنند.

 مخاطبان ما مشخصا معلمانی بودند که قرار بود در آن سال تحصيلي در پايه هاي خود،

كتاب ها و برنامه هاي درسي جديد را ارائه كنند

و اين مجموعه حمايت گر آن ها باشد و به بخشي از پرسش هايشان پاسخ دهد.

با يك نگاه ديگر، اين مجموعه به قطعات فيلمي تبديل شده بود كه پاســخ دادن به پرسش هاي متداول بود.

پرسش هاي متداولي كه همكاران مؤلف و برنامه ريز درسي ما، پيش بيني مي كردند، 

ما نیز به پيشــواز اين سؤالات رفتيم و سعي كرديم در مجموعه توليدي به آن ها پاسخ دهيم.

و در پاسخ به این سؤال که اساسا آموزش حضوري بهتر است يا آموزش الكترونيكي؟

اینگونه بیان کردند که هيچ كدام از اين دو ضرورتا و كاملا بهتر از هم نيســتند.

من هميشــه تركيب اين دو را توصيــه

و فكر مي كنم اگر در آموزش از تركيب اين دو اســتفاده شــود، بهتر اســت.

يعني نه دوره هاي كاملا حضوري از دوره هاي غيرحضوري بهتر اســت و نه بالعكس.

چون هر كدام ويژگي ها و محدوديت هاي خاص خودشــان را دارند.

اگر ويژگي هــا و محدوديت هاي خاص هر كدام را باور كنيــم از محدوديت هر كدام براي ويژگي ديگري اســتفاده مي كنيم

و اگر در كنــار هم قرار بگيرند، بسته مؤثرتري خواهند شد.

  • این ها خود نمونه هایی از کارهای انجام شده در جهت آشنایی دبیران با سند تحول بنیادین نظام آموزش وپرورش می باشد.
مسلما سؤال هایی نیز مطرح است که نیازمند بهره گیری از تجربیات دبیران می باشد هم چون؛
  1. دوره های آموزشی، از جمله انتشار ویژه نامه های مجلۀ رشد ونرم افزارهای بر فراز آسمان
    تا چه میزان ودر چه عرصه هایی توانسته بینش معلم را در راستای سند تحول بنیادین نظام آموزش وپرورش ارتقاء دهد؟

  2. میزان استقبال دبیران از این تحول بنیادین چگونه بوده است؟
    آیا آن ها نیز این ضرورت را احساس کرده اند؟

  3. آیا این تحولات در نظام آموزشی به صورت جامعی صورت گرفته یا پس از این نیز نیازمند تحولاتی می باشد؟

  4. تغییرات انجام گرفته در کتاب درسی از چه جنبه هایی موجب ارتقای سطح علمی دانش آموزان شده است؟

  5. میزان آگاهی دبیران وسرگروه های آموزشی از شیوه ها واصول تحلیل محتوای کتب درسی تا چه حدی می باشد؟

  6. میزان آگاهی دبیران از حالات روانی دانش آموزان دورۀ متوسطه که

    دورۀ جدیدی از زندگی خود را تحت عنوان دورۀ نوجوانی که در معرض بحران هویت هستند

    وبه دوستان خود گرایش پیدا می کنند تا چه میزانی می باشد؟

    چه تلاشی برای ارتقای سطح تعامل دبیران با دانش آموزان به منظور دستیابی به فرصت های تربیتی

    که هدف تحول کتب درسی بوده است صورت گرفته است؟

    موضوع قابل توجه دیگر این که؛
  7. عامل کاهش سرعت اجرای سند تحول بنیادین چه چیزی می تواند باشد؟
ابوالفضل کمالی، کارشناس و پژوهشگر آموزش و پرورش با اشاره به سند تحول اظهار کرد:

در آموزش و پرورش هم برای خانواده رویکرد جدیدی تعریف شده است

و هم برای آموزش و پرورش نسبت به خانواده جایگاه جدیدی مطرح شده است.

وی اعتقاد دارد ناهماهنگی میان خانه، معلم و جامعه؛ عامل کاهش سرعت اجرای سند تحول بنیادین می باشد.

محمدعلی تقوی راد، مدرس دانشگاه فرهنگیان

که در برنامه «گفت و گوی علمی » رادیو صحبت می‌کرد با اشاره به اینکه در تحقق سند تحول بنیادین برای مشارکت خانواده‌ها در تربیت کمتر توفیق داشته‌ایم عنوان کرد:

متاسفانه زیرساخت‌های لازم برای حضور خانواده در مدارس وجود ندارد.

یکی از این زیرساخت‌ها مربوط به نوع مدیریتی است که در مدارس ما وجود دارد؛

در مدارس فعلی نه تنها خانواده که حتی خود معلم و دانش آموز نیز دخالت ندارند.

مدیران نیز طبق آیین‌نامه‌ای که وجود دارد و بر اساس یک روال مشخص، کار خود را انجام می‌دهند.

منبع:

امانی طهرانی، محمود، ۹۶/۷/۱۷، هدف از تغيير برنامه های درسی در راستای سند برنامۀ درسی ملی

دادار، نصرالله،۹۶/۷/۱۷، نـرم افـزارهـاي بر فــــراز آسمـان ابـزاري براي رشد شايستگي هاي پـايه وفراهم كنندة فرصت يادگيري معلمان است

گفت وگوی ایسنا با ابوالفضل کمالی، کارشناس وپژوهشگر آموزش وپرورش

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن