گفتوگو با دکتر زنجانی رئیس ادارۀ تکنولوژی و گروههای آموزشی شهر زنجان
۱) آقای زنجانی در ابتدا لطفاً خودتان و رشته تحصیلیتان را معرفی بفرمایید. چند سال در سمت معلمی و ریاست ادارۀ تکنولوژی زنجان مشغول هستید؟
به نام خداوند جان و خرد، جعفر زنجانی هستم دانشآموخته رشته ریاضی، ۲۶ سال سابقه خدمت دارم که از این مدت چهار سال در اداره تکنولوژی انجام وظیفه کردم و ۲۲ سال با عشق و افتخار معلم ریاضی بودم در پایههای مختلف و مدارس مختلف متوسطه نظری.
۲) دکتر زنجانی عمده فعالیتهای ادارۀ شما در خصوص مهارتافزایی دبیران و ارائه بهتر تدریس است، چه دورههای اثربخشی در یکسال گذشته برگزار شد ؟ بازخوردها از این دورهها چطور بود؟
- طراحی آموزشی مدیریت کلاس ، تهیه فیلم از فرآیند تدریس یکی از همکاران ، ارسال آن به تمامی استان های کشور و مشارکت بیش از ۲۰۰ نفر در نقد و تحلیل آن .
- برگزاری کلاسهای آموزش ضمن کتب جدیدالتألیف دوره دوم متوسطه با حضور مؤلفین کتابهای درسی .
- نشستهای تخصصی دبیران درس های مختلف با موضوعات و عناوینی مانند : روش تدریس معکوس ، مدیریت کلاس درس ، نظارت و راهنمایی آموزشی و نظارت همتا .
- اجرای دوره آموزش ضمن خدمت « روش های نوین سنجش » با هدف انتقال آخرین یافته های حوزه « سنجش عملکردی » برای همکاران اجرایی ، اداری و آموزشی مناطق ۱۴ گانه استان زنجان .
- برگزاری وبینارهای تخصصی کشوری با موضوع مدیریت کلاس درس و درس پژوهی .
- پیش بینی و اجرای کارگاه های حرفهای با موضوعات متنوعی مانند : کاربرد هوش های چندگانه در مدیریت کلاس درس ، تدوین طرح درس با رویکرد کارکردهای مغز و … .
طبیعتاً استقبال از برنامه هایی که رشد علمی و حرفه ای همکاران را در پی داشته باشد زیاد می باشد . از این رو برنامه های مهارت افزایی دبیران نیز در این راستا پیش رفت و همکاران پیگیر اجرا و ادامه آن در سنوات بعد نیز بودند .
۳) جناب آقای زنجانی اداره تکنولوژی زنجان برای معرفی علوم انسانی چه فعالیتهایی را انجام داده است؟
- استقرار دبیرخانه کشوری توسعه شایستگیهای حرفهای معلمان در استان زنجان با اهداف افزایش دانش ، تغییر نگرش ، ارتقای مهارت های حرفه ای و شایستگی آن ها و توسعه مهارت های مدیریت کلاس به عنوان شاخص ترین دبیرخانه راهبری کشوری .
- اجرای تمامی برنامه ها براساس برنامه درسی ملی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که منطبق بر اسناد بالادستی و یافته های پژوهش گران علوم انسانی می باشد .
- برگزاری دومین نشست کشوری دبیرخانه توسعه شایستگی های حرفه ای معلمان در آبان ماه ۱۳۹۷ با هدف تقریب اذهان در خصوص یافته های جدید روش های نوین تدریس و مدیریت کلاس درس و تشریح برنامه عملیاتی یکساله دبیرخانه .
- میزبانی بخش مقالات علمی پانزدهمین جشنواره الگوهای تدریس برتر در محور مقاله علمی مرتبط با تدریس ویژه دبیران متوسطه نظری با حضور بیش از ۱۰۵۲ شرکت کننده در قالب ۸۸۰ تیم ، داوری آثار و اعلام برگزیدگان آن .
- دریافت بیش از ۲۲۰ تجربه برتر در حوزه مدیریت کلاس درس در قالب های مختلف فیلم کوتاه ، پوستر ، بروشور ، یادداشت و مقاله مروری براساس فراخوان کشوری دبیرخانه توسعه شایستگی های حرفه ای معلمان .
۴) شما به عنوان مسئول گروههای آموزشی چالشهای علومانسانی را چطور تلقی میکنید و راهحل های شما برای کاهش و رفع چالشها چیست؟
- ملموس کردن ضرورت وجودی علوم انسانی با مهندسی تحول علوم انسانی در دنیای امروز .
- ضرورت تولد دوباره علوم انسانی در ایران براساس مفاهیم جدید بومی و ریشه های ساختاری خویش
- لزوم بازنگری در بسیاری از درس های علوم انسانی ( با وجود حرکت جهشی علم در دهه های اخیر ، بسیاری از برنامه های این حوزه دستخوش تغییر نشده است .)
- لزوم مسئله محور شدن علوم انسانی همانند علوم پایه و تغییرات روش شناختی آن در حوزه پژوهش .
- غیربومی و وارداتی بودن علوم انسانی و فراموشی اصل مهم « انسان » به عنوان کلیدی ترین موضوع اصلی علوم انسانی و لزوم شکل گیری و پرداختن اصیل به این موضوع فارغ از تمامی انگاره های ذهنی غرب .
- نبود سیستم ارزش یابی دقیق در حوزه علوم انسانی و انتزاعی بودن بیشتر آموزه های آن .
- وابستگی کامل رشته ها و برنامه علوم انسانی به نهادهای سیاست گذار و عدم توجه جامع و مانع به علوم انسانی در سطح سیاست گذاری های کلان کشوری .
۵) دکتر زنجانی شهرستان زنجان در حوزه تربیت نیروی انسانی در علوم انسانی چه رتبهای دارد؟ و منبع این آمار چه نهادی است؟
در این زمینه اطلاع دقیقی ندارم اما با وجود دانشگاه زنجان و دانشگاه فرهنگیان استان زنجان ، اقدامات شایستهای در این خصوص صورت گرفته است.
۶)دکتر زنجانی آیا مدارس مختص علوم انسانی در زنجان فعالیت دارند؟ برنامههای این مدارس برای کیفیتبخشی به علوم انسانی به چه صورت است؟
دبیرستان پسرانه علوم و معارف اسلامی صدرا با نظارت اداره کل تبلیغات اسلامی استان ، نمونه ای از این گونه مدارس می باشد که با دعوت از دبیران شاخص و برنامه هایی مانند : برپایی نشست های مذهبی ، گفتمان های دینی و طراحی دقیق برنامه های کاربردی در حوزه علوم انسانی براساس پژوهش و مطالعه مستمر در تلاش است تا در راستای کیفیت بخشی به علوم انسانی مسیرسازی انجام دهد.
۷) برنامههای اداره تکنولوژی و گروههای آموزشی زنجان برای معرفی هر چه بهتر علوم انسانی و افزایش مهارت دبیران مشغول به تدریس چیست؟
با باور گزاره « علوم انسانی ، محور توسعه کشور » ، در صدد تحقق این هستیم که علوم انسانی را نیازمند تربیت تاریخی و دانش بین رشته ای به دبیران بازشناسایی نماییم و تفکر فلسفی را به عنوان پرقدمتترین نوع تفکر در زندگی انسانها نهادینه سازی نماییم . همچنین ارتباط با پردیسهای دانشگاه فرهنگیان با هدف تبادل تجارب و اطلاعات و غنی سازی شغلی و حرفه ای دانشجو معلمان رشته های مختلف دانشگاه از جمله برنامههای بلندمدت تعریف شده برای سازمان بخشی به فضاهای فکری معلمان آینده این مرز و بوم می باشند.
در کنار این مسائل ، پیش بینی و اجرای کارگاه های علمی ، نشست های تخصصی و برگزاری حضوری و غیرحضوری دوره های آموزش ضمن خدمت برای تمامی دبیران استان با موضوعات نظریه های یادگیری ، روش های نوین تدریس ، بازآموزی سبک های معلمی ، معرفی الگوهای جدید فرایند یاددهی یادگیری و … از مهم ترین برنامه های اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی متوسطه استان می باشد .
هم چنین ارتباط گیری با دانشکده های علوم انسانی دانشگاه های شهر و استان و برگزاری جلسات هم اندیشی با اساتید برجسته علوم انسانی این فضاها از جمله برنامه هایی است که درصدد اجرای منسجم آن در طول سال تحصیلی پیش رو هستیم .
استاد زنجانی یک انسان فرهیخته و با دانش و مدیری برجسته هستن انشاالله ایشان را در جایگاه مدیریتی کلان ببینیم …با وجود اینچنین شایستگانی کشور خواهد توانست گامی به سوی پیشرفت بردلرد