مشخصه های سبک های مدیریت کلاس

سبک های مدیریت کلاس در رویکرد رهبری معلم

۴. مشخصه های سبک های مدیریت کلاس

به طور کلی در مطالب گذشته رویکرد رهبری معلم معرفی شده، نحوۀ صحیح مدیریت کلاس در رویکرد رهبری معلم و راهکار اجرایی این رویکرد نیز مورد بررسی قرار گرفته است. 

حال سبک های مدیریت کلاس موضوع مورد بحث ما است. که در ابتدا معرفی شده و جنبه ها و رویکردهای مدیریت کلاس نیز تحلیل شده اند، اکنون باید مشخصه های این سبک را مورد ارزیابی قرار داد.

مدیریت آموزش:

مداخله گر؛

معلم نظارت مداوم بر یادگیری دانش آموز دارد.

معلم موضوعات درسی، تکالیف وفعالیت های کلاس را از قبل سازمان دهی می کند.

معلم مسئول تخصیص مواد آموزشی است.

تعامل گر؛

دانش آموزان فعالیت های روزانه را پیشنهاد می کنند.

معلم و دانش آموز در تعیین اهداف درسی، برنامه کلاسی وسازمان دهی مواد آموزشی مشارکت دارند.

دانش آموزان یادگیری خود را ارزیابی می کنند.

غیرمداخله گر؛

دانش آموزان فعالیت های روزانه را تعیین می کنند.

دانش آموزان مواد آموزشی کلاس را انتخاب می کنند.

دانش آموزان مسئولیت نظارت بر یادگیری خود را بر عهده دارند.

مدیریت افراد:

مداخله گر؛

معلم گروه ها را هدایت می کند.

تعاملات کلاسی در حیطۀ برنامۀ درسی است.

تعامل گر؛

گروه ها با نظر دانش آموزان سازمان دهی می شود.

حل مسائل انضباطی در یک فرایند مذاکره صورت می گیرد.

تعاملات گروهی اهمیت دارد.

غیرمداخله گر؛

دانش آموزان در پیروی از عقاید خود آزادند.

حفظ احترام وروابط دوستانه در کلاس اهمیت دارد.

مدیریت رفتار:

مداخله گر؛

معلم قوانین کلاس را تعیین می کند.

معلم سیستم پاداش را مشخص می کند.

تعامل گر؛

معلم ودانش آموزان در تعیین قوانین کلاس مشارکت دارند.

دانش آموزان دربارۀ رفتار خود قضاوت می کنند.

غیرمداخله گر؛

دانش آموزان قوانین کلاس را مشخص می کنند.

ارزیابی پیشرفت دانش آموز در مقایسه با خودش صورت بگیرد.

منبع:

عالی، آمنه، امین یزدی، امیر؛ تأثیر ویژگی های معلم بر سبک مدیریت کلاس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن