مشارکت اساس سند تحول بنیادین

تعطیلات عید فرصت مناسبی برای توجه به عملکرد زیرمجموعه‌های آموزش و پرورش.

در این گزارش عمده توجه به سازمان  پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی که مسئول بررسی کیفیت در تعلیم و تربیت از جمله وظایف این سازمان این موارد است:

-ارزشیابی مستمر و تنظیم برنامه‌های تحصیلی،

– تالیف و تدوین کتب درسی و

– آماده‌سازی مدارس و موسسات آموزشی تابع وزارتخانه برای کاربردی کردن وسایل و روش‎های نو

حجت‌الاسلام  والمسلمین علی ذوعلم در گفت و گویی عملکرد این سازمان را مرور و یادآوری کردند.

کتاب‌های درسی با سند تحول بنیادین هم‌راستا شدند

رئیس سازمان  پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مهم‌ترین عمکرد این سازمان را هم‌راستایی کتاب‌های درسی با سند تحول بنیادین دانستند و در پایه دوازدهم این امر را به نحوه شایسته انجام دادند.

در عرصه تربیتی  جایگاه سبک زندگی و خانواده در کتاب‌های درسی خالی بود که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی سعی کرد این جای خالی را پر کند.

در رشته فنی و حرفه‌ای و کاردانش هم سعی داریم در جهت تقویت پایه دبیران و هنرجویان خلاهای موجود را در تابستان ۹۸ رفع کنیم.

پیشگامی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در طرح بوم

طرح بوم در واقع برنامه ویژه مدرسه است. در این طرح برنامه بدین گونه است که دو ساعت از مجموع ساعت آموزشی پایه چهارم تا نهم (متوسطه اول) در اختیار مدیر مدرسه قرار می‌گیرد تا بتواند مهارت‌هایی متناسب با نیازهای منطقه‌ای و فرهنگی در دانش‌آموزان ایجاد کنند.

سال ۹۷ اولین سال اجرای این طرح بود اما با استقبال خوب مدارس و فرهنگیان همراه بود.

برنامه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در سال ۹۸ برای پیشبرد این طرح به این صورت است که مهارت‌های لازم را به مدیران اطلاع داده شود. هیچ کتاب و محتوایی در اجرای این طرح وجود ندارد و این مدیران هستند که با اختیارات خویش این دو ساعت آموزشی پوشش می‌دهند.

همکاری نهادهای تربیتی و با آموزش و پرورش

هدف این مشارکت اجرای درست و کامل طرح بوم مطرح شد.

ذوعلم در این خصوص افزود : « برای موسسات و نهادها و مراکز پژوهشی و علمی و تربیتی کشور مجالی ایجاد شد تا بتوانند در عرصه تربیت، مشارکت جدی و فعال با آموزش و پرورش داشته باشند. ضمن اینکه در سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب و مبانی نظری تحول آموزش و پرورش هم بحث مشارکت بخش غیردولتی و موسسات و نهادهای تربیتی به عنوان یک رکن از ارکان چهارگانه تربیت، به صراحت مطرح شده است.»

ذوعلم این طرح را چون فرصتی مناسب برای کلیه نهادها، موسسات و مراکز تبلیغی، آموزشی، مذهبی و هنری دانست تا در همکاری مشترک با آموزش و پرورش بتوانند مهارت‌های دانش‌آموزان را تقویت کنند.

بازی و آموزش در اقدامات سازمان پژوهش در سال ۹۷

بازی در مدارس ابتدایی و با جدیت معاونت آموزش ابتدایی در حال اجراست.

سازمان پژوهش نیز در بازنگری در کتاب‌های درسی شادی آفرینی را یکی از اصول و برنامه های خویش دانست و سعی دارد آن را دنبال کند.

ذوعلم با تاکید بر افزایش مهارت معلمان این امر را مانع بی‌توجهی به اتاق بازی در مدارس دانست.

در این راستا با خواهش از وزیر خواسته شد ارتقا مهارت معلمان به سازمان پژوهش واگذار کرد و نهادهای دیگر نیز به این سازمان کمک کنند.

ایشان عدالت آموزشی را علاوه‌بر ابزارها و سخت‌افزارها در توانمندسازی و ارتقا مهارت مدیران و معلمان دانستند و اعلام داشتند در تابستان ۹۸ از فضای آموزشی موجود جهت پیشبرد این امر بهره خواهند گرفت.

در انتها ایشان به تعاون و مشارکت کلیه مدیران خلاق و مدارس دارای امکانات اشاره کردند و روح مشارکت را اساس سند تحول بنیادین دانستند.

بازخوانی گزارش ایرنا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن