مدیرکل فرهنگی، هنری اردوها و فضاهای پرورشی پرسش مهر رئیس جمهوری را سؤالی کلیدی برشمرد و مهارتآموزی دانشآموزان را یک تکلیف تعلیم و تربیتی دانست.
به گزارش مرکز ترویج علوم انسانی و به نقل از خبرگزاری پانا: علی رمضانی درباره برگزاری کنگره پرسش مهر ۱۹ گفت: «سال گذشته همزمان با اول مهر حجتالاسلام دکترحسن روحانی،رئیسجمهوری با حضور در دبیرستان دخترانه نمونه دولتی عترت منطقه ۹ تهران برای نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی ۹۸-۹۷ پرسش مهر ۱۹ را اینگونه در جمع فرهنگیان و دانشآموزان مطرح کردند که “پارسال چه مهارتهایی را در مدرسه آموختید و امسال چه انتظاراتی در این زمینه دارید؟
” دانشآموزان پاسخ دهند که چه کسی و کدام معلم بیشتر به آنها در زمینه مهارتآموزی کمک کرد و به نظر آنها کدام مهارتها بیشتر برای آینده زندگی آنها مفید بوده و به کار میآید و مهم است؟ این یک سئوال کلیدی بود که از سوی رئیس جمهوری کشور مطرح شد و همانطور که میدانید بر اساس برنامه ششم توسعه کشور به آموزش و پرورش تکلیف شده که هر دانشآموز در پایان تحصیل خود بتوانند حداقل یک مهارت کسب کنند.»
برای پرسش مهر ۱۹ حدود ۹۰۰ جلسه کاری در کشور از سطح ستاد تا منطقه برگزار شد.
او افزود: «از زمانی که این سوال از سوی رئیس جمهوری مطرح شد حدود ۹۰۰ جلسه کاری در کشور از سطح ستاد تا منطقه برگزار شد تا تلاش کنیم که دانشآموزان و فرهنگیان بیشتری به سوال رئیس جمهوری در این زمینه پاسخ دهند. البته برنامه پرسش مهر ۱۹ نسبت به پرسش مهر ۱۸ تفاوتهایی داشت زیرا هدف اصلی ما شرکت بیشتر دانشآموزان در این طرح ملی است و به دنبال آن هستیم که پرسش مهر را به صورت دانشآموزی در بیاوریم.»
مدیرکل فرهنگی، هنری اردوها و فضاهای پرورشی گفت: «بر همین اساس در پرسش مهر ۱۹ بخش اولیا و دانشجومعلمان از مسابقات حذف شد تا دانشآموزان بیشتری به پرسش رئیس جمهوری پاسخ دهند. علاوه بر این بخش مقاله پژوهشی به دلیل اینکه راستیآزمایی در این زمینه مشکل بود نیز حذف شد.»
بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در مسابقات پرسش مهر ۱۹ شرکت کردند.
او در ادمه افزود: «حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در مسابقات پرسش مهر ۱۹ شرکت کردند که تعداد آنها بر اساس رشتههای مختلف عبارت است از: هنرهای نمایشی ۳۹ هزار و ۹۷۵ نفر، هنرهای آوایی ۱ میلیون و ۱۳۲ هزار ۱۶۷ نفر، هنرهای تجسمی ۶۶۹ هزار و۵۶۲نفر، رسانه و فضای مجازی ۴۶ هزار و ۷۳۸ و حوزه ادبی و پژوهشی ۳۳۳ هزار و ۲۹۷ نفر. از میان آنها ۲۵۰ نفر از دانشآموزان و فرهنگیان برگزیده شدند که روز سه شنبه ۲۵ تیر در سالن اجلاس سران با حضور مقامهای عالی رتبه کشوری و لشکری و دانشآموزان در مراسمی در کنگره پرسش مهر ۱۹ از آنها تقدیر میشود.»
او در مورد اینکه طرح پرسش مهر هر سال از سوی رئیس جمهوری چه کمکی به ارتقای سطح دانش دانشآموزان میشود گفت: «نوجوانان و جوانان به جهت جوان بودن و داشتن روحیه خلاقیت و ریسکپذیری میتوانند به ما مدیران کمک کنند تا برنامه ها را بهروزتر و شادابتر ارائه دهند و مشورت کردن با بیش از دو میلیون دانشآموز خود یک فرصت مغتنم است. در عین حال پرسش مهر یک فرصت برای دانشآموزان است به خصوص برای دانشآموزان مناطق محروم و کمتر توسعه یافته که کمتر برای آنها این فرصت فراهم می شود که ابداعات، اختراعات و تولیدات خود را معرض رقابت قرار دهند و از طرفی پرسش مهر توسط بالاترین مقام اجرایی کشور مطرح میشود.»
باید در آموزش پرورش فرصت مغتنم پرسش مهر را قدر بدانیم.
مدیرکل فرهنگی، هنری اردوها و فضاهای پرورشی گفت: «ما باید در آموزش پرورش فرصت مغتنم پرسش مهر را قدر بدانیم و این سوالی که هر سال رئیس جمهوری با دانشآموزان مطرح می کند و از آنها برای مدیریت کشور کمک میخواهد تا از این فرصت در مدیریت کشور استفاده کند یک فرصت بینظیر است.»
او ادامه داد: «به دلیل اینکه سیاستگذاری پرسش مهر خارج از آموزش و پرورش انجام میشود و جزو برنامههای داخلی آموزش و پرورش نیست بنابراین برنامه مخاطب بیشتری را شامل میشود و برنامهای است که ۱۹ دوره از آن تا کنون برگزار شده و خوشبختانه با تغییر دولتها این برنامه تعطیل نشده این خودش نشان میدهد که پرسش مهر در کشور نهادینه شده است و مقامهای مسئول کشور از مشورت کردن با دانشآموزان استفاده کردند و به آینده امیدوار شدند و همه اینها یک فرصت ویژهای است که باید در آموزش و پرورش از این فرصتها استفاده کنیم.»
دانشآموزان انتظار دارند مسئولان درجه یک کشوری در مراسم اختتامیه پرسش مهر حضور داشته باشند.
او اشاره کرد: «علاوه بر این انتظار داریم که برنامه پرسش مهر به دلیل اینکه برنامهای است که از خارج به آموزش و پرورش تکلیف شده است نهاد های مسئول که در خارج از آموزش وپرورش این برنامه را برنامهریزی میکنند خودشان در این برنامه حضور پررنگی داشته باشند زیرا نسل نوجوان نسبت به بعضی از مسائل حساسیت دارند و دوست دارند وقتی به سوال رئیس جمهوری پاسخ میدهند مسئولان درجه یک کشوری در مراسم اختتامیه پرسش مهر حضور داشته باشند و پاسخ دانشآموزان را ببینند.»
رمضانی افزود: «علاوه بر این امسال بر اساس توافقنامه با صندوق کارآفرینی امید برای دانشآموزان برتر تقدیر ویژهای در نظر گرفته شده تا کمکهای اقتصادی به این دانشآموزان از سوی این صندوق صورت گیرد و دانشآموزان بتوانند بدون دغدغه در حوزه اقتصادی به کارهای خودشان ادامه بدهند. علاوه بر این امسال برنامه اجرای طرح پرسش مهر ۱۹ را بر عهده اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای تهران قرار دادیم و همچنین مسئولیت دبیرخانه کشوری پرسش مهر ۱۹ بر عهده اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران بود.»