معرفی مدارس فرهنگ

 

۱ – در سال ۱۳۸۱ تعداد ۴ باب مدرسه دولتی تحت عنوان « دبیرستان فرهنگ» به منظور بهبود شرایط اجرای رشته ادبیات و علوم انسانی در شهر تهران به‌صورت آزمایشی تاسیس شد، پس از گذشت سه سال ازفعالیت این مدارس در سال ۱۳۸۳ همزمان با دولت هشتم شورای عالی آموزش و پرورش با ارزیابی و تائید کار آمدی آموزشی، پژوهشی و پرورشی آنها در مقایسه با سایر مدارس مجری رشته ادبیات و علوم انسانی، آئین نامه تاسیس دبیرستان فرهنگ را تصویب و به سراسر کشور ابلاغ نمود. (مصوب جلسه ۷۱۴ شورای عالی آموزش و پرورش در تاریخ ۱۶ اسفند سال ۱۳۸۳) و از آن تاریخ تا کنون ۱۶ باب دبیرستان دولتی فرهنگ ( ۴ مدرسه نمونه دولتی و ۱۲ مدرسه هیات امنایی)در شهر تهران دایر شده که سه هزار و ۴۹۸ دانش آموز را تحت پوشش دارد.

۲- در حال حاضر بالغ بر ۳۶ هزار دانش‌آموز دختر و پسر شهر تهران دررشته ادبیات وعلوم انسانی تحصیل می‌کنند. توزیع این تعداد دانش‌آموز بر حسب نوع مدارس عبارت است از:مدارس دولتی عادی ۲۲۵۰۰ نفر. مدارس دولتی فرهنگ ۳۴۹۸ نفر. مدارس نمونه دولتی ۸۹۸ نفر. مدارس هیئت امنایی ۲۷۳۸ نفر. مدارس تیزهوشان ۴۷ نفر. مدارس شاهد ۱۵۹۰ نفر. مدارس غیردولتی ۴۸۸۴ نفر.

۳- مقایسه عملکرد آموزشی، پژوهشی و پرورشی دانش‌آموزان رشته ادبیات و علوم انسانی مدارس دولتی فرهنگ با دانش‌آموزان همین رشته تحصیلی در سایر مدارس، برتری آنان را تأیید می‌کند. تک رشته بودن و توجه کافی به ساز و کارهای کالبدی، انسانی و نرم‌افزاری متناسب با اقتضائات رشته ادبیات و علوم انسانی در مدارس دولتی فرهنگ عامل اصلی این موفقیت بوده است.

۴- با توجه به عملکرد موفق مدارس دولتی فرهنگ و به منظور تحقق راهکارهای شماره (۲) و (۳) و (۶) هدف عملیاتی شماره پانزده سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، آموزش و پرورش شهر تهران، برنامه توسعه این قبیل مدارس را همزمان با استقرار دوره دوم آموزش متوسطه درچار چوب ساختار جدید نظام آموزشی در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ تدوین و ساز وکارهای عملیاتی آن را تدارک دیده است.

براساس این برنامه با ایجاد ۲۴ دبیرستان دولتی فرهنگ ، شامل ۴۳۵ کلاس، بالغ بر ۱۳۰۰۰ دانش‌آموز واجد شرایط (مستعد و علاقه‌مند) رشته ادبیات و علوم انسانی را علاوه بر مدارس شاهد، نمونه دولتی، هیئت امنایی و غیردولتی تحت پوشش قرار خواهد داد. بدین ترتیب در سال تحصیلی آتی همانند سال تحصیلی جاری حدود ۲۰ درصد از دانش آموزان شاخه نظری می‌توانند در رشته ادبیات و علوم انسانی تحصیل کنند. این نرخ پوشش رشته علوم انسانی بارویکرد ارتقای کیفیت باحفظ کمیت موجوداز طریق پذیرش دانش آموزان مستعد وسیاست وزارت آموزش و پرورش در زمینه توسعه متوازن دانش آموزان در رشته‌ها و شاخه‌های تحصیلی منطبق می‌باشد. برهمین اساس قضاوت‌هایی که درباره عواقب حذف رشته علوم انسانی از آموزش وپرورش مطرح شده است کاملا بی اساس است.

مکان یابی مدارس جدید التاسیس بر اساس توزیع دانش آموزان کنونی این رشته در مناطق مختلف به ویژه مناطق مرکزی وجنوبی تهران انجام خواهد شد تا با تامین حداقل شعاع دسترسی، ایاب وذهاب دانش آموزان به سهولت انجام شود.

۵- پذیرش دانش‌آموزان در این دبیرستان‌ها از بین قبول‌شدگان پایه نهم که حداقل معدل ۱۷ را دارا هستند براساس آزمون ورودی صورت می‌گیرد و ادامه تحصیل آنان در این دبیرستان‌ها منوط به حداقل نمره (۱۲) در هر ماده درسی و معدل سالانه (۱۵) است.

یادآوری این نکته ضروری است که سوابق تحصیلی ۹۰ درصد از دانش‌آموزان پایه نهم شهر تهران با حداقل معدل مقرر در آیین‌نامه تأسیس مدارس دولتی فرهنگ مطابقت دارد. به عبارت دیگر بیش از ۹۰ درصد از دانش‌آموزان پایه نهم دارای شرط معدل به منظور ورود به دبیرستان‌های دولتی فرهنگ هستند، بدیهی است که اولویت پذیرش داوطلبان در رشته ادبیات وعلوم انسانی با رعایت سقف ۲۰ درصد از دانش آموزان شاخه نظری با دانش آموزانی است که ازسوابق تحصیلی بهتری برخوردارند.

۶- بر اساس آیین‌نامه گسترش مشارکت‌های مردمی در مدارس، تحصیل در مدارس دولتی فرهنگ رایگان است و استفاده از فوق‌برنامه‌های آموزشی و پرورشی این قبیل مدارس بر اساس آئین نامه ارائه خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه مصوب جلسه ۶۳۰ شورای عالی آموزش و پرورش به‌صورت داوطلبانه است لذا تردیدهای مطرح شده مبنی بر الزامی بودن پرداخت شهریه در این قبیل مدارس صحت ندارد.علاوه بر این با اصلاح مدیریت این قبیل مدارس (تشکیل هیئت امنا)و فراهم شدن مشارکت نهادهای اجتماعی و فرهنگی در برنامه ریزی‌ و اجرای فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و پرورشی و تامین منابع مالی و انسانی لازم با رعایت ضوابط و مقررات آموزش و پرورش نه تنها هیچگونه هزینه‌ای به دانش آموزان و خانواده آنان تحمیل نخواهد شد بلکه در مناطق محروم شهر تهران، زمینه دسترسی دانش آموزان علاقمند به رشته ادبیات و علوم انسانی را به آموزش‌های با کیفیت بیش از گذشته فراهم خواهد کرد و علاوه بر عدالت تربیتی در زمینه دسترسی برابر، عدالت تربیتی مبتنی بر دسترسی به آموزش‌های با کیفیت در مدارس دولتی بیش از گذشته فراهم می‌شود.

۷- به منظور تأمین فرصت ادامه تحصیل آن دسته از دانش‌آموزان دبیرستان‌های فرهنگ که به هر دلیل شرایط ادامه تحصیل در مدارس دولتی فرهنگ را احراز نمی‌کنند، تعدادی از مدارس دولتی عادی که در حال حاضر مجری رشته ادبیات و علوم انسانی هستند بر حسب نیاز و اعلام ادارات آموزش و پرورش مناطق کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

مصاحبه با مدیران و مسولان مدارس فرهنگ

مهم‌ترین دستاورد دانش‌آموزان فرهنگ ، مهارت «درست زندگی کردن» است
مدارس فرهنگ ؛ نیازمند تبلیغات گسترده
آقاخانی: ما برآنیم که در مدرسه فرهنگ، انسان بسازیم
سخنرانی مدیریت دبیرستان فرهنگ منطقه13
چمن سرا: اشتغال؛ اصلی‌ترین نگرانی دانش‌آموزان انسانی

فعالیت‌های فوق برنامۀ مدارس فرهنگ

[wppm post_type=”post” post_status=”publish” num=”4″ taxonomy=”category” terms=”%d9%81%d8%b9%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%aa%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%b3-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af” columns=”4″ hide_author=”true” hide_date=”true” ad_list=”%5B%7B%7D%5D”]
به بالای صفحه بردن