بخش اول بررسی طرح «عید و داستان»
با توجه به اینکه که امسال آموزش و پرورش طرح «عید و داستان» را برای دانشآموزان در نظر گرفته است و پیک نوروزی حذف شد، رویکردها به این طرح متفاوت است.
برخی از کارشناسان تعطیلات عید را بخاطر طولانی بودن موجب دوری دانشآموزان از فضای آموزشی میدانند. این کارشناسان معتقدند تکالیف هدفمند و کمحجم میتواند دانشآموزان را در فضای آموزشی حفظ کند.
دسته دوم از کارشناسان تعلیم و تربیت معتقدند: دانشآموزان نیازی به تکالیف عید ندارند و از فرصت موجود برای تفریح، مطالعات آزاد، سفر و … بهره ببرند.
دسته سوم کارشناسان آموزشی خانوادهها را محور قرار میدهند و معتقدند: خانوادهها بهتر میتوانند برای دانشآموزان برنامه تفریحی و آموزشی درنظر بگیرند و دخالت مستقیم در این مورد درست نیست.
فرصت را مغتنم شمردهایم در گفت و گو با محمدرضا نیکنژاد کارشناس آموزش این طرح را بررسی کردیم.
این کارشناس آموزش بود و نبود تکالیف و برنامههای آموزشی در نوروز را متناسب به پایه تحصیلی و سن مدنظر قرار میدهد. وی معتقد است:
« از آنجا که فرآیند آموزش باید یک فرآیند پیوسته باشد و اگر قرار باشد در یک مقطع همه چیز تعطیل شود، شاید در وظایف سنتی آموزش و پرورش که سوادآموزی است، یعنی همان خواندن، نوشتن و حساب کردن اختلال ایجاد شده و آسیب کوتاهمدت ایجاد شود که برای جبران آن باید معلمها و دانشآموزان مدتی وقت بگذارند.»
نیکنژاد قائل به وجود برنامه آموزشی در تعیلات نوروزی است اما بشرطی که وقتی از فضای آموزشی سنتی دور میشویم و سمت شیوههای نوین میرویم بسترهای این شیوههای نوین را فراهم آوریم.
وی از موافقان طرح «عید و داستان» است. اما بستر شکوفایی این طرح را در سرخطهای تعیینی مدارس و معلمان میداند از این جهت که علاقه به کتابخوانی در همه خانوادهها وجود ندارد و در بسیاری از مناطق خانوادهها از سواد لازم جهت کمک به دانشآموزان برخوردار نیستند.
در ادامه افزود: در این طرح باید هوشمندی در نظر گرفته شود تا دانشآموزان علاوهبر خلاصهنویسی داستان، داستان نویسی و … با ضرب و تقسیم و حساب هم درگیر شوند.
آشفتگی در برنامههای آموزش و پرورش
نیکنژاد به انتقاد از برنامههای آموزش و پرورش پرداخت و آنان را به شتابزدگی در اجرا برنامهها متهم کرد.
وی معتقد است برای اجرای چنین طرحهای مهمی بهتر است پژوهشهای مرتبط و هدفمندی اجرا شود. اما در آموزش و پرورش یکماه قبل شروع نوروز طرح حذف پیک بهاری را اعلام میکنند.
باید به این مسئله هم اندیشید که معلمی با کلاسی ۴۰ نفره چطور میتواند به ارزیابی داستانهای دانشآموزان بپردازد.
بازخوانی گفت و گو با نیکنژاد به نقل از ایرناپلاس