اختلاف سازمان سنجش و آموزش و پرورش در سوابق تحصیلی
خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش در خصوص آخرین وضعیت تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال ۹۹ گفت: همچنان در شورای سنجش و پذیرش همان تاثیر ۳۰ درصدی مثبت سوابق تحصیلی لحاظ شده است.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش نظرش بر اعمال تاثیر قطعی سوابق تحصیلی است اما در نهایت جمع بندی به سمت این تاثیر ۳۰ درصدی مثبت رفت و در این شرایط که تصمیم گرفته شده است، سخن گفتن درباره دلایل مخالفت شاید کار پرفایده ای نباشد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا دلایل مخالفان تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور دلایلی چون عدم استاندارد برگزار شدن امتحانات نهایی و مواردی از این دست بود بیان کرد: خیر دلایل آنها ماهیتی و آموزشی نبود و دلایل دیگری وجود داشت.
درباره برخی ایراداتی که به اعمال تاثیر سوابق تحصیلی به صورت قطعی گرفته می شود از جمله استاندارد نبودن امتحانات نهایی گفته بود: آنهایی که ادعا دارند امتحانات نهایی استاندارد نیست باید آن را ثابت کنند. در تمام مراحل از طراحی سوال تا برگزاری و نمره دادن و فارغ التحصیلی فرایند استانداردی است. در تیرماه ۹۷ و مهر ۹۷ قانون تاثیر قطعی سوابق تحصیلی رای آورد اما به دلیل فشارها مصوبه تغییر کرد.
اما به نظر می رسد ایرادات شورای سنجش و پذیریش همانی است که از آغاز بود. اعتماد نداشتن به رویه استاندارد برگزاری امتحانات نهایی و پذیرش دانشجو بر اساس سوال های استاندارد خود؛ هر چند به صورت چند گزینه ای.
حرف مخالفان اعمال تاثیر قطعی سوابق تحصیلی همان چیزی است که وقتی رتبه های برتر کنکور اعلام شد نیز اثرش مشهود بود. اینکه سطح مدارس دولتی پایین است و عدالت آموزشی با اعمال تاثیر قطعی سوابق تحصیلی زیر سوال می رود چرا که نمی توان با این کار عدالت را بر اساس نمره سوابق تحصیلی میان دانشآموزان مناطق محروم که در شاید حتی روزها بگذرد و معلم نداشته باشند با مدارس سمپاد و شاهد که از اول شهریور کلاس برایشان گذاشته می شود، مقایسه کرد؛ اما موضوع این است که در شرایط فعلی نیز همچنان با کنکور این عدالت برقرار نمی شود و دسترسی به مواد کمک آموزشی و آمادگی برای کنکور به همان میزان از میان این گروه های دانش آموزی از عدالت به دور است؛ پس باید اول باید دنبال عدالت آموزشی فارغ از مصوبه ها باشیم.
اختلاف سازمان سنجش و آموزش و پرورش در سوابق تحصیلی همچنان باقی است.