سید سعیدرضا عاملی در آئین نکوداشت یکصد سال تربیت معلم در ایران و گرامیداشت مقام معلم که در سالن همایشهای صدا و سیما در حال برگزاری است با اشاره به اینکه فرمایشات و نگاه رهبری به امر تعلیم و تربیت، حاکی از اهمیت و نقش محوری دانشگاه فرهنگیان برای تحول است، اظهار داشت: آینده جهان توسط معلمان ساخته میشود و آموزش و پرورش، محور تحول است.
وی افزود: معلمان و سیاستگزاران با پوست و گوشت و خون خود عمیقاً درک کرده اند که جامعه امروز و آینده با معلمان ساخته میشود.
وی افزود: امروز عامل اصلی تحول و پیشرفت را در گروی اصلاح نظام تعلیم و تربیت میدانند و تعلیم و تربیت پیش از تولد کودک در رحم مادر آغاز میشود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه تعلیم و تربیت اثرگذار محصول شناخت زمانه است اظهار کرد: نمیتوان خارج از بایستههای هستی عمل کرد و اگر کسی این قاعدهها را به هم بریزد، در مسیر زندگی دچار کژتابی میشود. این اتفاق در دنیای غرب رخ داده و علیرغم پیشرفتها، از درون آن همجنس گرایی، تنها شدن انسانها و روابط مخفی بوجود آمده است و ۸۵ درصد مردهای ازدواج کرده در برخی کشورها ارتباط با شخص سوم دارند.
عاملی با بیان اینکه زمانه مهم است تا بدانیم با چه زبان و محتوایی صحبت کنیم گفت: در بسیاری اوقات معلمان در کانال “الف” و دانش آموزان در کانال “ب” قرار دارند و انتقال پیام صورت نمیگیرد. با نسلی روبروییم که نگرشهای متفاوتی پیدا کرده است.
وی با طرح این پرسش که واقعیت زمانه ما چیست؟ گفت: در درجه اول در دنیایی زندگی میکنیم که از آن تعبیر به تجددگرایی و مدرنیسم میشود. نهادهای متجدد از جمله آموزش و پرورش و آموزش عالی و نهادهای فرهنگی در حال اداره دنیای جدید هستند و این نظام، نهادهای اقتصادی دارد که مسیر رشد و پیشرفت را مشخص میکنند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح پرسش دیگری مبنی بر اینکه نسبت ما با تجدد چیست؟ گفت: عقاید و دیدگاههای مختلفی وجود دارد اما این تصور غلطی است که نمیتوانیم از تجدد بهره ببریم. آیا تجدد صرفاً امری غربی است؟ تجدد، تراکم تجربیات بشری است که توسط غرب به انحصار کشیده شده است و غربیها آن را به نام خود ثبت کرده اند.
عاملی، فضای مجازی را میراث تفکر خوارزمی که الگوریتمها را خلق کرد دانست و گفت: قطعاً در این تجدد تولید شده، بسیاری از اموری است که ما نمیتوانیم بپذیریم. مقام معظم رهبری نیز دو روز قبل فرمودند که روح ۲۰۳۰ این است که ما را به کرنش سبک زندگی غرب بکشاند.
وی با اشاره به دوفضایی شدن جهان و ظهور فضای مجازی در کنار فضای فیزیکی گفت: فرامحلی شدن فرهنگها ثمره فضای جدید است و باعث شده مداخلات فرهنگی مخربی رخ دهد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ما باید نظام تعلیم و تربیت را بر مبنای این واقعیت طراحی کنیم که فرزندان ما در ملغمه ای از فرهنگهای متضاد زندگی میکنند. چندرگه شدن هویت نیز بوجود آمده و شاهدیم که نوجوانان ما هم به نماز علاقه دارند و هم گاهی رفتارهای متضاد آن را به نمایش میگذارند.
عاملی با بیان اینکه نسل قدیم انتخابهای محدودتری داشت اما اکنون انتخابها متکثر شده عنوان کرد: اگر نسل جدید مجهز به نظام معرفتی قدرتمند نباشد در انتخابها دچار تشویش و سردرگمی میشود. عصر، عصر تردید و حیران است.
وی افزود: احساس برجسته شدن، احساس استقلال فردی و احساس کسی بودن وارد زندگی نسل جوان شده و اگر امر و نهیهای ما از حدی خارج شود که تصور کند حوزه استقلال او را هدف گرفته ایم تردید نکنید که نخواهد پذیرفت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دین، جهان سیاست و فناوری را از جمله عوامل اثرگذار بر زندگی انسانها دانست و گفت: فناوریهای جدید دارد انسان را وارد سیستمهایی میکند که چگونگی رفتار انسانها را معین میکنند. تحریمها از ضددموکراسی ترین و ضدحقوق بشری ترین اتفاقات دنیاست و این سیاست جهانی را باید بشناسیم. سخت است که امروز جامعه فکری ما دشمنی دشمن را دست کم بگیرد.
عاملی افزود: امریکا بدنبال استعمار فرهنگی جهان و به دنبال آن استعمار مجازی است، حال چگونه میتوان در سایه تعلیم و تربیت اسلامی، اسلام ناب و حقیقی را استمرار بخشید؟
وی اضافه کرد: راهبرد سوم رهبری در بیانات گام دوم انقلاب، راهبرد اقتصادی است. قطعاً اثرگذاری حرف معلم و روحانی در یک جامعه قدرتمند اقتصادی بیشتر است. تقویت خرد تدبیری شاید مهمترین مأموریت آموزش و پرورش در طول ۱۲ سال تعلیم و تربیت باشد.
وی با اشاره به اینکه موقعیت نسل امروز را باید بفهمیم نسلی که فردیت و استقلال برایش اهمیت پیدا کرده است گفت: امیدارم در پرتو اندیشه بلند معلمان و بازنگری در کتب درسی، تعلیم و تربیتی تفکر ساز و اندیشه ساز داشته باشیم.