به گزارش مرکز ترویج علوم انسانی به نقل از خبرگزاری تسنیم، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم معارفه وزیر آموزش وپرورش که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، اظهار داشت: آقای بطحایی دوران سختی را پشت سر گذاشتند و در نهایت تصمیم گرفتند استعفا دهند، من وقتی این موضوع را شنیدم که با استعفای ایشان موافقت شده بود و قبل از آن هم مصاحبه یا صحبتی نداشتند و اینکه نمایندگی مجلس را برای استعفا ترجیح دادند، متعجب شدم.
وی در ادامه گفت: وقتی آقای حسینی را آقای رئیسجمهور معرفی کردند، خوشحال شدم چون ایشان را از قبل میشناختم و وقتی روحیه ایشان در وورد پذیرش خدمت را دیدم، بسیار راضیکننده بود، آقای حسینی به گونهای در این سه ماه فعالیت کردند که گویی یک مدیر هستند که فعالیت طولانی مدت خواهد داشت.
معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: اولین متضرر رفتن آقای حاجی میرزایی بنده هستم، اگر نظم و استحکام در مصوبات دولت داریم، بخش زیاد آن مرهون تلاشهای ایشان است و از ظرفیت صاحبنظران استفاده شد.
جهانگیری خاطر نشان کرد: دغدغه داشتم که ممکن است به عنوان وزیر معرفی نشود و اینکه خوب است بیاید مسئولیت قبول کند یا خیر و روحیه ایشان عالی بود و گفتند یک روز هم دولت بخواهد آمادگی دارم و هر روز هم تصمیم بگیرید وزیر معرفی کنید دانش خود را در اختیارش قرار میدهم و به گونهای در این سه ماه فعالیت کرد که انگار یک وزیر است و از او صمیمانه تشکر میکنم.
معاون اول رئیس جمهور اعلام داشت: حاجی میرزایی مدیر موفق و راهبردی دولت است و مورد اعتماد رئیسجمهور و اکثریت قاطع مجلس قرار گرفت. ۲۰۰ رأی مجلس پشتوانه محکمی است و امیدوارم با حمایتی که دولت با تمام ظرفیت از ایشان خواهد داشت برنامهها را پیش ببرد.
جهانگیری با اشاره به اینکه اولویت توسعه ایران توسعه علمی است و کشورهایی که از شرایط جنگ بیرون آمدند بیشترین تمرکز آنها بر توسعه علمی و آموزشو پرورش بود، گفت: در زمان محدودیت منابع هم باید توسعه نیروی انسانی و علمی مدنظر باشد و محوریترین بخش آموزش وپرورش است و مهمترین مسئولیت و مأموریت را در این زمینه بر عهده دارد و باید در آموزشوپرورش سرمایهگذاری کرد. هزینهکردن در آموزش و پرورش سرمایهگذاری است؛ وقتی آموزشوپرورش در طبقهبندی قرار میگیرد تمام بودجهاش میرود در هزینه جاری اما مهمترین ارزش افزوده جامعه از آموزش و پرورش خلاق بیرون میآید.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در عصر دانایی زندگی میکنیم و تغییر و تحولات خیلی سریع است، تصریح کرد: کودکان و نوجوانان ما باید به جای توصیه به سکوت و انفعال به هوشیارسازی و انطباق با شرایط جدید دنیا توصیه شوند.
جهانگیری بیان کرد: نیروی انسانی که میخواهد توسعه را انجام دهد در مدرسه باید تمام مهارتهای زندگی را بیاموزد و آموزشوپرورش باید انسانهایی را تحویل جامعه دهد که پرسشگر، نقاد و مشارکتجو باشند البته با تنگناهایی مواجه است که باید به آن ورود کند، نخست تنگناهای فرهنگی حاکم است و باید فردی که از مدرسه بیرون میآید صاحب خلاقیت باشد و تنگنای دیگر مالی و اقتصادی است.
وی ادامه داد: در دولت آقای روحانی چهار سال در تحریم بودیم و نفت اضافه نمیتوانست صادر شود و فشار سنگین است اما با تمام این محدودیتها در تخصیص سهم بودجه به آموزش و پرورش تلاش کردیم این میزان بالاتر از تمام بخشها باشد؛ شرایط سخت زندگی معلم برای ما روشن است و امیدوارم با تمام محدودیتها و پیگیریهای آقای حاجی میرزایی در دولت باز هم سهم بالاتری را به آموزش وپرورش اختصاص دهیم.
معاون اول رئیس جمهور گفت: در نظرسنجیها معلم در بالاترین گروه مرجعیت قرار دارد همچنین وضعیت مدارس بسیار مهم است. اگرچه دیگر مدرسه کپری خیلیکم شده است اما فاصله مدارس کپری با مدارس هوشمند بسیار زیاد است و این فاصله را باید کم کنیم هم دولت باید تلاش کند و هم ظرفیتهایی در بین مردم وجود دارد مانند خیران همچنین درباره صندوق ذخیره نیاز است مسائل این صندوق یک روز باز شود، ۹۰۰ هزار معلم عضو آن هستند و اخیرا مسئولان آن دیداری با ما داشتند و طرحهای اقتصادی خوبی دارند.
جهانگیری در پایان گفت: یکی از رویکردهایی که در آموزش وپرورش باید دنبال شود این است که کودکی را به رسمیت بشناسیم، کودک حق دارد بازی و ورزش کند، حق دارد با مهر و محبت با او رفتار شود و این باید در رویکرد تمام ما حاکم باشد و اگر این موارد را به رسمیت نشناسیم در مواجهه با مسائلی قرار میگیریم که برای حل آن باید از حیثیت کل نظام مایه بگذاریم و حس میهن دوستی باید در کودکان تقویت شود. از هر رنجی که دختر و پسر ایرانی میبرد ما نباید احساس آرامش کنیم و با یک نه گفتن به آنها در برابر مطالباتشان مشکلاتی حل نمیشود.