علیرضا کاظمی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که ۲۴اسفند با موضوع چالشهای تحقق اهداف پرورشی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مهمان شبکه آموزش سیما بود.
وی گفت: «فلسفه شکلگیری سند تحول همین (پرداختن به) چالشهای موجود در حوزه تعلیم و تربیت بود.
در فرایند تربیت، یک قسمت معرفت است و قسمتهای اساسی آن، کاربرد معرفت و تغییر رفتار برای بهتر زیستن و با یکدیگر زیستن و به عبارت دیگر ساخت یک انسان اجتماعی و برخورداری از حیات طیبه است.»
کاظمی در ادامه افزود: «براساس سند تحول بنیادین معتقدیم که فرایند آموزش هم باید به تربیت منجر شود. به عنوان بخشی از این فرایند تربیت، در خدمت دانشآموزان هستیم.
اما قطعا سهم آموزش در سبد فعالیتهای آموزش و پرورش بسیار سنگین است و شاید بسیاری از آسیبهایی که میبینیم به سنگین شدن سهم آموزش و دور شدن از هدف غایی تربیت برمیگردد.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: «هدف میانی سند تحول، حیات طیبه و استراتژی آن تعلیم و تربیت تمامساحتی است، یک فرایند تعاملی که در نتیجه آن تکوین و تعالی هویت متربی مورد تاکید قرار گرفته است.»
وی ضمن نقد نظام آموزشی موجود گفتند: «کنکور به عنوان سد بزرگی در مقابل فعالیتهای تربیتی کاملا خود را نشان میدهد. در خود فضای آموزش در قالب برنامه درسی ملی نیز فرصتی که معلم بتواند برای تربیت زمینهسازی کند وجود ندارد.
باید تغییرات جدی در مدلها و روشهای تربیتی خود ایجاد کنیم تا بتوانیم موفق شویم.»
کاظمی گفت: «وزیر نیز اکنون به دنبال ایجاد این موقعیتهای تربیتی است. ما تلاش میکنیم موقعیتهایی را به عنوان مکمل برنامه درسی ملی ایجاد کنیم. اکنون هدفگیری به این سمت است که مربی پرورشی در مدرسه مدیریت فضای تعلیم و تربیت را به عهده بگیرد.»
وی علاوه در نظر گرفتن سطوح مختلف آموزشی افزود: «برنامههای موقعیتساز اجرا میکنیم. در حوزه ساحت تربیتی سیاسی انتخابات شوراهای مدرسه، مجامع دانشآموزی در سطح استان و مجلس دانشآموزی را در سطح کشور داریم.
دفاع از مبانی اعتقادی و ارزشهای اصیل انقلاب از جمله اهدافی است که مدنظر داریم. برنامههایی در دست طراحی است و طراحی مسیر شغلی دانشآموزان و تلاش برای کمک به همکاران که ماموریت تربیتی آنها محقق شود را دنبال میکنیم. طرح ایران مهارت نیز با نرخ پوشش ۱۰ درصد از کارهای خوب است.»