بررسی علل تحول بنیادین آموزش در کتاب عربی زبان قرآن ۱ انسانی

بررسی انطباق بعضی از مصادیق سند تحول بنیادین نظام آموزش وپرورش
تحت عنوان علل واهداف تحول بنیادین آموزش در کتاب عربی زبان قرآن ۱ انسانی

لزوم تغییر وتحول بنیادین در نظام آموزش وپرورش:

  • وقوع رويدادها و تحولات فزاينده در ابعاد مختلف جامعه

  • گسترش علوم و دانش ها

  • رشد فناوري هاي نوين اطلاعات و ارتباطــات

  • و نيــز بروز و ظهور نيازهــاي جديد فردي و اجتماعي

همين ضرورت است كه به توليد ســند تحول بنيادين آموزش وپرورش و سند برنامۀ درسي ملي جمهوري اسلامي ايران انجاميده است.

 

هدف از تغيير برنامه های درسی در راستای سند برنامۀ درسی ملی؛

تدارك فرصت هاي تربيتي متنوع و جامع براي دانش آموزان جهت كسب شايستگی های لازم برای درك و اصلاح موقعيت براساس نظام معيار اسلامی است.

يكــي از اهداف اصلي توليد و انتشــار ايــن ويژه نامه و ويژه نامه هاي گذشــتۀ مجلۀ رشــد معلم؛

آشــنا نمودن مجريان و دبيران محترم از برنامه های درســی و تحولات ايجاد شده در آن ها در راستای؛

سند تحول بنيادين نظام آموزش وپرورش رســمی و عمومی و سند برنامۀ درسی ملی جمهوری اسلامی ايران و اجرای مطلوب و اثربخش آن ها است.

 همۀ این سخنان برگرفته از؛

مقالۀ “هدف از تغيير برنامه های درسی در راستای سند برنامه درسی ملی”  از دکتر محمود امانی طهرانی

مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری آموزش و پرورش می باشد.

 حال سعی ما بر این بوده است که؛

این مصادیق را در جامعۀ آماری یک کتاب درسی تحت عنوان عربی زبان قرآن ۱ انسانی مورد بررسی قرار دهیم؛

تا در پی این تحلیل وهم چنین بررسی دیدگاه های دبیران که به صورت مستقیم با دانش آموزان در ارتباط هستند

بتوانیم موضوعاتی را به چالش بکشانیم ودر نهایت راهکاری مفید وسازنده را ارائه بدهیم.

ضرورت توليد ســند تحول بنيادين آموزش وپرورش و سند برنامۀ درسي ملي جمهوري اسلامي ايران

 

وقوع رويدادها و تحولات فزاينده در ابعاد مختلف جامعه

گسترش علوم و دانش ها

رشد فناوري هاي نوين اطلاعات و ارتباطــات

بروز و ظهور نيازهــاي جديد فردي و اجتماعي

همه وهمه بيانگر لزوم تغيير وتحول بنيادين در نظام آموزش وپرورش است.

در مقالۀ دکتر امانی طهرانی نیز همین ضرورت است که
به توليد ســند تحول بنيادين آموزش وپرورش و سند برنامۀ درسي ملي جمهوري اسلامي ايران انجاميده است.

  • در دروس مختلف کتاب عربی زبان قرآن ۱ انسانی دروس وتمارینی وجود دارد که زیرمجموعۀ علوم ودانش ها قرار می گیرند از جمله؛
  • درس پنجم «هذا خلق الله» و درس هشتم «یا من في البحار عجائبه»+تمارین ص ۸۶و۹۳ معلوماتی در زمینۀ حیوانات ارائه می دهند.
  • تمارین صفحۀ ۲۰ دانستنی هایی را در مورد حیوانات بیان می کند.
  • در قسمت هایی نیز رویدادهایی را تشریح می کنند هم چون درس مطر السمک در ص ۲۴ کتاب درسی.
  • تمریناتی در ص ۵۴ و۶۸ کتاب درسی آورده شده اند که در جهت ارتقای اطلاعات عمومی ذکر شده اند.
  • درس التعایش السلمي نیز به نوعی در جهت نیاز مهم فردی واجتماعی یعنی اتحاد است که نه تنها امروزه در گذشته نیز مورد توجه بوده است.
  • مکالمه ای در صفحۀ ۵۳ درس پنجم در جهت رشد ارتباطات واطلاعات به صورت مختصر وگذرا در کتاب ذکر شده است.
  • درس ششم نیز تحت عنوان«المعالم الخلابة» اطلاعاتی را در مورد استان های مختلف کشور ارائه داده است.
  • درس صناعي النفط نیز به منظور رشد فناوری های نوین در کتاب ذکر شده است.

  • آنچه قابل تأمل است این است که؛
    چه دغدغه هایی جز این ها می توانست عاملی برای تغییر وتحول بنیادین در نظام آموزش وپرورش باشد
    که تولید محتوایی به تناسب آن در کتاب صورت بگیرد؟

  • کتاب درسی تا چه حدی در پاسخ گویی به این نیازهایی که منجر به تولید سند تحول بنیادین آموزش وپرورش بوده است موفق بوده است؟

  • به نظر می آید اگر قدری موضوع درسی متناسب با دغدغه های دوران نوجوانی دانش آموزان وشیوۀ صحیح حل چالش هایشان بود
    می توانست بیش از هر مطلب دیگری آن ها را با خود درگیر کرده وبه غایت سند تحول نیز دست یابد.

    یکی از این دغدغه ها که مختص نوجوانان است می تواند موضوع دوست یابی باشد
    که اصولا نوجوانان در این زمینه ناتوان هستند وملاک های یک دوست خوب را نمی شناسند.

          دوم این که نوجوان در این دوره غرق در تکنولوژی می باشد که ضمن همان عامل«رشد فناوری های اطلاعات وارتباطات» قرار می گیرد.

  • اما چرا در کتاب درسی با توجه به این که این موضوع تا حد زیادی در زندگی ونوع تفکر وبینش دانش آموز مؤثر است بر روی آن کار نشده است؟
  • چرا نباید به دانش آموز شیوۀ تعامل صحیح با این فضا را که بدون هیچ آموزشی در آن قدم می گذارند ارائه بدهیم؟

       از جانبی دیگر، یکی از شایع ترین اتفاقاتی که در دورۀ جوانی صورت می گیرد، فاصلۀ ایجاد شده میان نوجوان وپدر ومادر است.

        در بیش تر مواقع، نوجوانان دوستان خود را جایگزین والدین خود می کنند و به جای استفاده از تجربیات آنان به هم فکری با دوستان صمیمی خود می پردازند
        که در بیشتر مواقع بی تجربگی آنان، اشتباهاتی در پی دارد.

  • حال کتاب درسی چگونه در راستای این دغدغۀ دانش آموز گام برداشته است؟

       مسلما تا روزی که نیازهای عصر خود را به درستی نسنجیم ومتناسب با آن نیازها اقدام به تولید محتوا نکنیم
     نمی توانیم به اهداف مورد نظر خود در جامعه دست یابیم.

منبع:

امانی طهرانی، محمود، ۹۶/۷/۱۷، هدف از تغيير برنامه های درسی در راستای سند برنامۀ درسی ملی

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن