دستهبندی: علوم ارتباطات اجتماعی
نویسنده: نیل پستمن
مترجم: صادق طباطبایی
ناشرکتاب: اطلاعات
تعداد صفحات: ۳۵۱
نیل پستمن: نویسنده ای که «تلوزیون» را خاموش ترجیح میداد.
نیل پستمن نویسندۀ آمریکایی، جامعه شناس، منتقد رسانه، نظریه پردازِ علوم ارتباطات و استاد دانشگاه نیویورک است. نیل پستمن در مارس سال ۱۹۳۱ متولد شد. وی به مدت ۴۰ سال استاد علوم و فنون دانشگاه نیویورک بود. وی به عنوان یک محقق تواناى آمریکایى جوایز معتبر متعددی دریافت کرده است از آن جمله میتوان به جایزه Christian Lindback به خاطر کیفیت عالى در تدریس و آموزش و نیز جایزه جورج اورول در سال ۱۹۸۷ به دلیل بیان و قلم شفاف و روشن اشاره نمود. دغدغۀ اصلی پستمن تاثیر مخرب رسانههای تصویری به ویژه تلوزیون و ماهواره بر شعور اجتماعی انسانهاست. این پژوهشگرِ دغدغهمند در رابطه با تاثیرات تلوزیون چنین میگوید:
«لجام گسیختگی انسانی، فقدان شعور اجتماعی، انهدام مبانی خانواده، متلاشی شدن پیوندهای عاطفی، افول فرهنگ ملی و تضعیف قدرت انسان بر تعیین سرنوشت خود و جامعه خود، همه و همه معلول تسلیم بی قید و شرط جامعه و فرد است در برابر رسانه ای به نام تلویزیون!»
برای پستمن اصلاً جای تعجب ندارد که در آمریکای عصر او یک هنرپیشه هالیوودرونالد ریگان به مقام ریاست جمهور برسد چرا که گسترش رسانه بصری تلویزیون، مردم را مبدل به موجوداتی صرفاً بصری کرده است. به گفته او اگر در آمریکای قدیم کاندیداهای سیاسی باید برنامه عملی و اجرایی ارائه میکردند تا پیروز شوند کاندیداهای امروز بیشتر باید در زمینههای آرایش و فنون زیبایی و تبلیغ متبحر باشند.
نیل پستمن به افراد جوامع هشدار میدهد که تاثیرات تلوزیون را جدی بگیرند و به قول آنتونی گیدنز از خصلت «خرفت کنندگی» تلوزیون مغفول نمانند. رسانههای تصویری بیش از آنکه بر کیفیت اطلاعات متمرکز باشند بر سرعت انتشار اطلاعات و جذابیت بیان آن معطوف اند. همین امر سبب شده که افراد با مشاهدۀ برنامههای گوناگون تلوزیون و ماهواره در بمباران اطلاعاتی قرار میگیرند بدون آنکه فرصت تجزیه و تحلیل اطلاعات را داشتهباشند. او در کتاب زندگی در عیش، مردن در خوشی اینگونه مینویسد:
«…اثر تخریبی تلویزیون در این نیست که ما را با مقوله های تفریحی سرگرم می کند. بلکه مشکل زمانی بروز می کند که تلویزیون تمامی مقولات علم، فلسفه، اخلاق، دین، سیاست، تاریخ، فرهنگ، و حتی خبر را در قالب سرگرمی و تفریح عرضه می کند…»
آثار نیل پستمن به مصرف کنندگان رسانههای جمعی آگاهی میبخشد؛ نیل پستمن افراد را از تماشای تلوزیون یا استفاده از رسانههای تصویری منع نمیکند بلکه به خوانندگان کتاب، «سوادِ استفادۀ درست از رسانه» را میآموزد که در برخورد با بمباران اطلاعاتی منفعلانه برخورد نکنند و از بین هزاران داده و برنامه، دست به گزینش بزنند.