مینایی پور ، مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش گفت: دختران بازمانده از تحصیل در پنج استان و ۱۴۸ منطقه و شهرستان شناسایی شده و از این پس تحت پوشش بستههای حمایتی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری قرار می گیرند.
فرحناز مینایی پور، مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: این پروژه با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهور، انجام می شود و دختران بازمانده از تحصیل در پنج استان کشور پس از شناسایی، با در نظر گرفتن بسته های حمایتی به چرخه تحصیل باز می گردند.
مینایی پور در ادامه گفت: در حال حاضر این طرح به صورت آزمایشی در استانهای آذربایجان غربی، کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و هرمزگان آغاز شده و قرار است این برنامه در آینده در سراسر کشور به اجرا درآید.
مدیر کل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: کرمان آخرین استانی است که انجام دوره آموزشی و پژوهشی برای شناسایی دختران بازمانده از تحصیل در آن شروع شده است.
وی خاطرنشان کرد: این موافقت نامه که بین دفتر امور زنان و خانواده آموزش و پرورش و ریاست جمهوری منعقد شده دارای ۲ مرحله است که مرحله اول آن مربوط به دوره آموزشی و پژوهشی است که از ۱۸ تیر در استان کرمان شروع شده است.
میناییپور تصریح کرد: در این مرحله کارشناسان دوره ابتدایی و آموزش متوسطه و کارشناسان و رابطان امور زنان همه شهرستانها و استانها به این طرح دعوت میشوند تا روش پژوهش کار و تدوین برنامه عمل و شهرستان به آنها آموزش داده شود.
مدیر کل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش مرحله دوم این طرح را عملیاتی کردن برنامه عمل شهرستان و مناطق عنوان کرد و گفت: در این طرح علل و موانع ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل هر دختر به شکل خاص با روش مصاحبه و پرسش نامه مشخص میشوند. به عبارتی مورد به مورد علل ترک و بازماندگی از تحصیل دختران شناسایی میشود.
مینایی پور تشریح کرد: پس از آنکه علل و موانع ترک و بازماندگی از تحصیل دختران بررسی شد، باید با کمک خانوادهها و خود آنها و کارشناسان منطقهای، راهکاری برای بازگرداندن دختران به تحصیل پیدا کرد.
مدیر کل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: هدف اصلی این طرح، شناسایی عوامل مؤثر در ترک تحصیل دانشآموزان دختر در تمام استانهای کشور است که با عنوان ” بسته عملیاتی بازگرداندن دختران بازمانده از تحصیل به چرخه تحصیل ” به تفکیک شرایط استانی اجرا میشود.
همچنین مینایی پور ادامه داد: شناسایی راهکارهای مؤثر در افزایش ماندگاری دختران در سیستم آموزشی و تدوین برنامه عملیاتی شیوههای بازگرداندن دانشآموزان دختر بازمانده از تحصیل به چرخه تحصیل از دیگر اهداف اجرای این طرح است که البته در مرحله اول به ریشهیابی عوامل مؤثر در ترک تحصیل دختران پرداخته میشود.
وی تعداد افراد آموزش دیده در این طرح را تاکنون ۵۶۰ نفر عنوان کرد و افزود: پنج استان بستههای حمایتی تولید کردهاند که شامل دو بخش علل و موانع و راهکار است.
مینایی پور، ازدواج زود هنگام دختران را یکی از دلایل و موانع بازماندن آنها از تحصیل عنوان کرد و گفت که یا باید قانون در این زمینه دخالت کرده و یا اینکه دانشآموزان دختر بازمانده از تحصیل باید زیر حمایت دولت قرار گیرند. به عبارتی دولت باید در این امر ورود کرده و اجازه ازدواجهای زودهنگام را ندهد و یا مجلس با تصویب مصوبهای سن ازدواج را تعیین کند.
مدیر کل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگر این گفت و گو نیز یادآورشد: نرخ پوشش تحصیلی دختران در دوران ابتدایی ۹۸ درصد، متوسطه اول ۹۳ درصد و در متوسطه دوم ۸۰ درصد است که در مجموع وضع پوشش تحصیلی دختران خوب است.
وی خاطرنشان کرد: دلیل پوشش حداکثری دختران در امر تحصیل علل و موانع خاصی وجود دارد که وزارت آموزش و پرورش به طور مشخص نمیتواند این موانع و علل را مرتفع کند.
مینایی پور گفت: علل و موانع خاص نیاز به حمایت دولت و مراجع قانونی و مجلس شورای اسلامی دارد لذا معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در راستای حمایت و تقویت وزارت آموزش و پرورش به منظور افزایش پوشش تحصیلی موافقت نامهای را با وزارت آموزش و پرورش به امضا رسانده است.
میناییپور در خصوص طرح بسته بهداشتی نیز تصریح کرد: یکی از طرحهای موفق دفتر امور زنان طرح بُشری است که در مناطق محروم و دورافتاده و مدارس شبانهروزی انجام میشود. این طرح شامل تهیه بسته بهداشتی مورد نیاز دختران و آموزشهای لازم و ویژه در دوران بلوغ است.