آموزش و پرورش و سیل ۹۸

سال ۹۸ در شرایطی آغاز شد که بیشتر مناطق کشور درگیر بارش‌های سیل‌آسا شدند. تداوم بارش و عدم مدیریتِ بسامان، وضیعت را به فاجعه ملی رساند.

مردم در مناطق مختلف خانه‌هایشان را از دست دادند مدارس تا سقف دچار آب‌گرفتگی شدند و جان‌باختگان این حادثه بر میزان غم و درد حاصل از بحران افزودند.

در این گزارش در نظر داریم تصمیمات آموزش و پرورش را در این مناطق مورد بررسی قرار دهیم. نحوه عملکرد این وزارت‌خانه مهم را بسنجیم.

اولین پیام‌ها پس از سیل، تسلیت و تأثر بود. اما عمق فاجعه موجب شد که هم خود وزیر آموزش و پرورش و هم نمایندگانی از جانب ایشان در مناطق سیل زده حاضر شود و میزان خسارت وارد شده بر مدارس و مراکز آموزشی را بررسی کنند.

شنبه دهم فروردین جلسه بررسی وضعیت مدارس آسیب دیده ناشی از سیل گلستان با حضور معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در سالن جلسات آموزش و پرورش شهرستان آق قلا برگزار شد.

مهرالله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش به منظور بازدید از مناطق و مدارس سیل زده به استان گلستان سفر کرد و حاصل این بازدید و جلسات یاد شده تخصیص ۵میلیارد تومان برای تجهیز سیستم گرمایشی مدارس گلستان است.

در این جلسات به ترمیم و رفع خسارات ناشی از سیل به مدارس و مراکز آموزشی استان گلستان نیز توجه شد.

جلسه‌ای در ۱۱ فروردین جهت بررسی سیل به مراکز آموزشی در استانداری گلستان برگزار شد، عمده تصمیمات این جلسه به شرح زیر است:

-۵۰ کانکس از استان‌های کرمانشاه، خراسان‌رضوی و ایلام با کاربری آموزشی به استان گلستان ارسال خواهد شد.

-به موتورخانه‌ها و تاسیسات مدارس نیز آسیب جدی وارد شد که با همت مضاعف تعمیرات آن‌ها در حال انجام است.

– اعتبارات مدیریت بحران در اختیار سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هم قرار گیرد تا خللی در روند آموزشی دانش‌آموزان ایجاد نشود.

-حمایت از معلمان آسیب دیده در سیل صورت گیرد.

در جلسه ۱۱ فرودین معاون پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش گفت دانش‌آموزان سیل زده حتی یک روز نباید از تحصیل عقب بمانند. وی حاصل بررسی‌ها را این‌گونه اعلام کرد:

سیل به مدارس بافت فرسوده آسیب جدی رسانده است که بسیاری از آن‌ها باید بازسازی و ترمیم شوند و نیز عمر مدارس تازه ساخت را هم تا حدی کاهش داده است با این وجود ما تمام تلاش خود را به کار بسته ایم تا بتوانیم همه دانش آموزان  را در اماکن امن با کاربری آموزشی اسکان دهیم.

از جمله تدابیرآموزش و پرورش برای رفع عقب‌افتادگی آموزشی دانش‌آموزان انتقال دانش‌آموزان درگیر در سیل به مدارس شبانه‌روزی بود.

کمیته بحران در آموزش و پرورش با مسئولیت قائم مقام وزیر آموزش و پرورش، امیرعلی نعمت‌اللهیف تشکیل شد و کلیه امور و تصمیمات با نظارت ایشان بررسی شد و به مرحله اجرا رسید.

از جمله اقدامات موثر رفع لغو مرخصی‌ مسئولین مناطق و دستور کمک به ستاد بحران و هلال احمر برای سامان‌دهی امور است.

در ۱۲ فروردین معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد:

 «هماهنگی‌های لازم را با سازمان نوسازی برای ارزیابی و بررسی مقاومت مدرسه پس از سیل اخیر، خواهیم داشت. بعضی از مدارس باید تعمیر شوند و در برخی مدارس سیل زده نیز باید کانکس مستقر شود.»

در ۱۳ فروردین وزیر آموزش و پرورش به گلستان سفر کرد و میزان خسارات سیل را بسیار دانست. بطحایی اولویت اول را حفظ امنیت دانش‌آموزان دانست و افزود که مدارس با شرایط خوب امنیتی و در برخی مناطق، کانکس برای بازگشایی مدارس بعد از تعطیلات در نظر گرفتیم.

در ادامه تاکید کرد پیش‌بینی‌هایی برای تامین لوازم تحریر، کتاب و وسایل تحصیل را هم انجام داده‌ایم. نیمکت و لوازم کلاسی آماده شده است.

آموزش و پرورش از مسائل روحی و روانی و آسیب‌های ناشی از این حادثه به روان دانش‌آموزان نیز غافل نبوده و با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اقداماتی را صورت داد و مباحث روان‌شناسی و مشاوره‌ای را ضروری دانست.

 

 

 

1 دیدگاه دربارهٔ «آموزش و پرورش و سیل ۹۸»

  1. بازتاب: سهمیۀ کنکور ویژه مناطق سیل‌زده: آری یا خیر؟ | مرکز ترویج علوم انسانی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن